Branschen slår larm – “Behöver 150 000 nya medarbetare”
2025 06 26
En ny rapport pekar på ett stort behov av nya arbetare i en bransch.
Arbetslösheten i Sverige är alltjämt hög.
Den ekonomiska återhämtningen går trögt – och det är många som för närvarande står utanför arbetsmarknaden.
Samtidigt finns det vissa yrken som är i behov av ny personal – däribland transportbranschen.
Slår larm
En ny rapport från Transportföretagen visar att Sverige behöver 150 000 nya medarbetare i transportnäringen fram till 2040.
Av rapporten framgår även att bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga.
Det framhåller Transportföretagen i ett pressmeddelande.
“En nutidsfråga”
Trycket kommer från att pensionsavgångarna väntas öka dramatiskt de kommande 15 åren och att teknikskiften skapar nya roller, kompetenskrav och utbildningsbehov.
– Det här är ingen framtidsfråga utan en nutidsfråga. Redan i dag vittnar våra medlemsföretag om att de tvingas tacka nej till uppdrag, på grund av personalbrist, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
– Om inte politikerna agerar och bättre anpassar utbildningssystemet, så riskerar Sverige att stå utan den kompetens som krävs för att hålla samhället i gång – både i vardag och i kris.
Läs mer: Oväntat besked från arbetsmarknaden – “Oroväckande”
Flera utmaningar
Transportföretagen pekar ut flera utmaningar framöver, däribland den åldrande arbetsstyrkan.
2040 väntas var tredje medarbetare inom transportnäringen vara över 55 år.
– Samtidigt minskar inflödet av unga i de mest kritiska åldersgrupperna.
Bara 18 procent
Endast 18 procent av landets unga ser transportsektorn som en framtidsbransch – trots att utbildningarna erbjuder snabb väg till arbete och trygg anställning.
– För att möta den växande kompetensbristen efterfrågar Transportföretagen ett reformpaket, menas det.
– Bland förslagen finns ett fullt finansierat CSN-lån för C- och D-körkort, fler utbildningsplatser inom gymnasiet och vuxenutbildningen riktade till transportsektorn, samt ökat inflytande från branschen över yrkesutbildningarnas innehåll.
Foto: M. Rad
Text: Redaktionen