Bransch slår larm – “Det här är på allvar”

2023 04 29

Fackförbundet Byggnads larmar om dödsfallen i byggbranschen.

Byggbranschen kantas av stora problem gällande säkerheten och nu slår fackförbundet Byggnads larm angående den mörka statistiken.

Under 2020 och 2021 dog 20 byggnadsarbetare i arbetsplatsolyckor och facket kräver att arbetsgivarna tar ett större ansvar.

Det uppges finnas flera systematiska problem inom arbetet, rapporterar P4 Dalarna.

– De kan inte smita undan sitt ansvar här. Det här är liksom på allvar, det är en död byggnadsarbetare varje månad, säger Lars Jonsson som är vice ordförande i Byggnads Gävle-Dala.

Oseriösa aktörer

Det finns flera olika anledningar till säkerhetsproblemen i branschen, menar Jonsson.

Bland annat handlar det om tidspress, och att många oseriösa aktörer är verksamma inom yrket.

Nu uppmanas arbetsgivarna att agera för att säkerställa arbetarnas säkerhet.

Anordnade manifestation

Ett annat problem uppges vara att det är för många inblandade i processerna.

Lars Jonsson anordnade en manifestation i Borlänge för att hedra de som gått bort eller skadat sig på jobbet.

– Vi har långa led av underentreprenörer, och vi har många oseriösa företag som kryper in under leden. Då försöker byggföretagen undvika ansvaret, men det är helt orimligt. Framför allt måste huvudentreprenörerna ta det ansvaret. Säger de stopp, då blir det stopp, förklarar Jonsson.

Tydlig vision

Branschorganisationen Byggföretagen är bland annat verksamma med att samordna arbetsmiljörådgivare för att främja säkerheten på arbetsplatsen.

Organisationen har en tydlig vision.

– Ha en olycksfri byggbransch. Vår vision är noll olyckor i byggbranschen, framhåller Byggföretagen.

Obligatoriskt för medlemmar

Byggföretagen har arbetat fram programmet Safe Construction Training, som sedan 2021 är en obligatorisk säkerhetsutbildning för organisationens medlemmar.

– Byggföretagen vill ha ett hållbart arbetsliv. En skadefri arbetsmiljö som gör det möjligt att arbeta ett helt arbetsliv och mår fysiskt och psykiskt bra vid pension.

Foto: M. Bjork

Text: Redaktionen


Experter slår larm om månen

2025 01 18

Experter slår nu larm om månens sårbarhet.

Månen har alltid fascinerat människan, och i modern tid har människan till och med besökt den.

Men månen är också sårbar.

Det menar den internationella organisationen World Monuments Fund, som nu inkluderar månen på 2025 års lista över 25 kulturarv som anses ligga i ”riskzonen”.

Inkluderas för första gången

World Monument Fund är experter på kulturarv och utkommer vartannat år med en lista över viktiga kulturarv och platser som anses vara sårbara och utsatta för risker av olika slag.

Och nu väljer man alltså att inkludera månen på den listan.

Enligt fonden befinner vi oss i början av en ny rymdålder, och på månen finns det över 90 historiskt viktiga platser som är relaterade till människan.

– För första gången är månen inkluderad på listan, för att återspegla det akuta behovet av att känna igen och bevara de artefakter som vittnar om mänsklighetens första steg bortom jorden – ett avgörande ögonblick i vår delade historia, säger Bénédicte de Montlaur, VD och koncernchef för World Monument Fund, enligt CNN.

”Ökande risker”

Bland de historiskt och kulturellt viktiga platserna på månen finns bland annat Tranquility Base, där människan satte sin fot på månen för första gången.

På platsen finns Neil Armstrongs fotavtryck fortfarande bevarat, tillsammans med mer än 100 andra artefakter som vittnar om Apollo 11 och dess mission, enligt organisationen.

– Föremål som kameran som fångade den tv-sända månlandningen; en minnesskiva som lämnats kvar av astronauterna Armstrong och Buzz Aldrin; och hundratals andra föremål är symboler för detta arv, uppger organisationens VD.

– Ändå står de för ökande risker, mitt i accelererande månaktiviteter, som genomförs utan adekvata bevarandeprotokoll.

Länder som Kina, Ryssland och USA har ett stort intresse för rymden och för månen, och därför understryker organisationen vikten av att bevara månens kulturarv som människan har lämnat efter sig.

Foto: Josh Miller

Text: Redaktionen


Skatteverket går ut med viktig uppmaning till alla med e-legitimation

2025 01 18

I bedrägeritider är det bra att vara vaksam.

Det meddelar Skatteverket.

Under de senaste åren har olika typer av bedrägerier ställt till med stora problem.

Många svenskar har förlorat pengar på grund av bedrägerierna, och myndigheter är måna om att se till att svenskarna är så svårlurade som bara möjligt.

Går ut med uppmaning

Skatteverket går på torsdagen ut med en viktig uppmaning till alla som har e-legitimation.

Detta för att försöka öka vaksamheten.

– En e-legitimation är en identitetshandling. Det är därför viktigt att hantera din e-legitimation med varsamhet. Använd den aldrig på uppmaning av någon annan, understryker myndigheten.

Mejl och sms

Skatteverket fortsätter.

– Var också vaksam om du får e-post eller sms med länkar till webbsidor där du uppmanas logga in med e-legitimation. Även det kan vara ett bedrägeriförsök.

Så håller du bedragarna borta

I tider då bedragarna arbetar hårt för att lura folk på pengar är det extra bra att vara försiktig med känsliga uppgifter.

E-legitimation är som bekant en värdehandling, och webbsidan Elegitimation har på uppdrag av DIGG - Myndigheten för digital förvaltning, gått ut med flera tips.

– Det är vanligt att bedragare hör av sig och säger att de representerar någon som man litar på, till exempel Polisen eller banken. De kan till exempel säga att det har hänt något akut och att du genast måste logga in med din e-legitimation. 

– Gör aldrig det! Om du gör det finns det risk för att du släpper in dem så att de kan komma åt dina pengar eller känsliga uppgifter.

Fem tips

Här är fem tips som Myndigheten för digital förvaltning rekommenderar via sidan:

- Använd aldrig din e-legitimation om du blir uppringd.

- Klicka inte på okända länkar via e-post eller sms.

- Låt inte någon annan logga in åt dig.

- Lämna aldrig ut ditt personnummer.

- Anmäl alltid bedrägerier till polisen på telefonnummer 114 14.

Bedragare arbetar konstant på att hitta nya sätt att lura folk på, och kapar ofta välkända varumärken för att göra det.

Foto: F. Bratt Skatteverket

Text: Redaktionen