Bluff på Lidl påstås lura kunder – “det är rent nonsens”

2024 09 13

En ny reklamkampanj från Lidl sågas längs med fotknölarna av en expert på området.

Häromveckan gav livsmedelskedjan besked om en särskild satsning på frukt och grönsaker.

Det var bakgrunden som stack ut.

Lidl hade nämligen låtit produkterna odlas och växa till tonerna av klassisk musik, och hänvisat till forskningsstudier som hävdar att musiken skulle göra att det växer bättre.

Produkterna i fråga märktes med en blå not i butikerna.

Genom samarbetet med Kungliga Filharmonikerna och våra svenska odlare hoppas vi höja den redan höga kvaliteten. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker från vårt eget varumärke Matriket, sade Robert Stekovic som inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige till DN när nyheten lanserades.

"Rent nonsens"

Det statliga forskningsinstitutet RISE, som fick uppdraget att analysera fenomenet, understryker att det går att backa upp att musik gynnar plantors tillväxt.

– Det finns forskning som stödjer hypotesen om att musik påverkar plantor och olika arter reagerar på olika sätt när de utsätts för musik eller ljud, säger RISE-forskaren Tora Råberg till samma tidning.

Men alla håller inte med.

Jens Sundström, docent i växtfysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, sågar kampanjen fullständigt.

– För att fatta mig kort: detta är nonsens. Rent nonsens, framhåller han i lantbrukstidningen ATL.

"inga bevis"

Växtfysiologen kallar RISE:s och Lidls slutsatser för pseudovetenskap.

Enligt Jens Sundström är det visserligen belagt att växter reagerar på ljudvågor, men när det påstås att en särskild sorts musik har större effekt än andra går det för långt.

Problemet uppstår när man samtidigt hänvisar till studier som laddar responsen med kulturella attribut och börjar påskina att växterna föredrar violinmusik framför annan musik. Eller påstår, utan att presentera tillförlitliga bevis, att grödor som odlas i enlighet med det kinesiska meridiansystemet och samtidigt får lyssna på religiösa hymner växer bättre, skriver han i längre debattartikel om ämnet.

Svarar: Kunderna får avgöra

Lidl har svarat på kritiken.

– När vi nu låtit flera av våra svenska frukter och grönsaker växa upp till tonerna av Kungliga filharmonikerna är det för att utforska om det kan påverka deras smak och kvalitet, framhåller Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl, i ett uttalande i ATL.

Hon skriver vidare i en insändare att odlaren som uttalar sig i annonsen tycker att grönsakerna smakar bättre, men att det är en subjektiv bedömning. Lidl själva påstår det inte, utan uppger att det är upp till kunderna att avgöra.

Foto: G. Semme

Text: Redaktionen


Bank-ID går ut med varning till användare

2024 10 01

Bank-ID varnar på nytt sina användare.

Just nu får många svenskar olika typer av besvärande meddelanden.

Bland annat sprids på nytt meddelanden och e-mailutskick som påstår sig komma från Bank-ID.

Det varnar nu legitimationsstjänsten för.

Dykt upp på nytt

På nytt har en varning dykt upp på Bank-ID-hemsidan som uppmanar användare att vara redo på att SMS inkommer.

– Just nu förekommer det falska SMS-utskick, telefonsamtal och e-postmeddelanden som utger sig för att komma från BankID. Vi kontaktar aldrig användare på det sättet. Radera meddelandet eller avsluta samtalet utan att följa några uppmaningar i det, lyder meddelandet.

“Är viktigt”

Bank-ID understryker att det är viktigt att man som användare aldrig använder tjänsten på uppmaning från någon annan.

– Använd aldrig ditt BankID när någon som kontaktar dig ber dig göra det. 

– De myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in på eller ladda ner nytt BankID.

Tre steg

Den som utsätts för bedrägeri har tre tydliga steg att följa.

Det första steget man bör se till att följa är att direkt spärra sitt Bank-ID.

Därefter gör man rätt i att ta kontakt med banken och förklara vad som har hänt.

Det sista steget handlar om att göra en polisanmälan om saken.

Anmäl saken

Det finns ett visst nummer som är till för att folk som blir utsatta för bedrägeri eller bedrägeriförsök ska kunna använda.

Det gör man rätt i att bruka.

– Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera behöver du bara vidarebefordra meddelandet till nummer 7726. På så sätt får operatörerna information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.

Bedrägeriförsök är alltjämt ett växande problem i Sverige och folk luras hela tiden på sina pengar.

Polisen arbetar kontinuerligt med att försöka komma åt problemet, just nu med en insats som innefattar övriga nordiska länder där förekomsten av bedrägerier också är hög.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Dåliga nyheter för alla som gillar apelsinjuice

2024 10 01

I början av 2024 varnade Svenska juiceföreningen för att global brist på apelsinjuicekoncentrat kan leda till tomma juicehyllor i svenska matbutiker.

Föreningen pekade ut två orsaker till den dystra prognosen:

- Några av de största apelsinodlande länderna som Brasilien, USA och Spanien har drabbats av extremväder

- Växtsjukdomen citrus greening har ökat dramatiskt

Tillsammans har fenomenen lett till stor brist på apelsinråvara i världen.

Vi befinner oss i en unik marknadssituation där våra medlemsföretag inte vet om de i år kommer att få den råvara de beställt. Bedömningen att det råder en 25-procentig brist på apelsinjuicekoncentrat i Europa och tyvärr kommer det att ha en stor påverkan på tillgången på apelsinjuice i butikerna, sade Magnus Berntsson, ordförande Svenska Juiceföreningen och vdEckes Granini Sverige, i mitten av januari.

Blir ännu sämre 

Nu har situationen förvärrats ytterligare.

Det har varit ett extremt tufft år för apelsinodlare runt om i världen.

Magnus Berntsson befarar att det kan dröja länge innan apelsinodlingar återhämtat sig.

– Vi räknar med att det blir ännu tuffare framåt. Det mest oroväckande är att det inte finns råvara att få tag på, säger han till sajten Dagligavarunytt.  

Extrema prisökningar

Berntsson bedömer att priserna för apelsinjuice kommer öka kraftigt framöver. Han hänvisar till att världsmarknadspriset för apelsinkoncentrat ligger på över 7 000 dollar per ton. Under ett normalår brukar priset landa på mellan 1 500 och 2 000 dollar per ton.

– Kunder har antagligen redan märkt av apelsinbristen i handeln, både i termer av tomma hyllor och kraftigt ökade priser, säger Magnus Berntsson till Dagligavarunytt.

Fakta apelsinjuice

- Apelsinjuice står för ca 45 procent av den totala försäljningen av juice i Sverige. Juice är ett skyddat namn inom EU som enbart får användas när juicen till hundra procent är baserad på frukt och grönsaker.

- Apelsinjuice kan framställas via apelsinjuicekoncentrat eller från direkt pressade apelsiner.

- Apelsinjuice används också för att framställa andra drycker som nektar och fruktdryck där juicen blandas med exempelvis vatten och socker.

- Inom den totala kategorin för juicer och fruktdrycker står ren apelsin för ca 30 procent. Största apelsinjuiceproducerande länderna i världen är Brasilien, Mexico och USA.

Källa: Svenska juiceföreningen

Foto: G. Rosenke

Text: Redaktionen