Bluff på Lidl påstås lura kunder – “det är rent nonsens”

2024 09 13

En ny reklamkampanj från Lidl sågas längs med fotknölarna av en expert på området.

Häromveckan gav livsmedelskedjan besked om en särskild satsning på frukt och grönsaker.

Det var bakgrunden som stack ut.

Lidl hade nämligen låtit produkterna odlas och växa till tonerna av klassisk musik, och hänvisat till forskningsstudier som hävdar att musiken skulle göra att det växer bättre.

Produkterna i fråga märktes med en blå not i butikerna.

Genom samarbetet med Kungliga Filharmonikerna och våra svenska odlare hoppas vi höja den redan höga kvaliteten. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker från vårt eget varumärke Matriket, sade Robert Stekovic som inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige till DN när nyheten lanserades.

"Rent nonsens"

Det statliga forskningsinstitutet RISE, som fick uppdraget att analysera fenomenet, understryker att det går att backa upp att musik gynnar plantors tillväxt.

– Det finns forskning som stödjer hypotesen om att musik påverkar plantor och olika arter reagerar på olika sätt när de utsätts för musik eller ljud, säger RISE-forskaren Tora Råberg till samma tidning.

Men alla håller inte med.

Jens Sundström, docent i växtfysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, sågar kampanjen fullständigt.

– För att fatta mig kort: detta är nonsens. Rent nonsens, framhåller han i lantbrukstidningen ATL.

"inga bevis"

Växtfysiologen kallar RISE:s och Lidls slutsatser för pseudovetenskap.

Enligt Jens Sundström är det visserligen belagt att växter reagerar på ljudvågor, men när det påstås att en särskild sorts musik har större effekt än andra går det för långt.

Problemet uppstår när man samtidigt hänvisar till studier som laddar responsen med kulturella attribut och börjar påskina att växterna föredrar violinmusik framför annan musik. Eller påstår, utan att presentera tillförlitliga bevis, att grödor som odlas i enlighet med det kinesiska meridiansystemet och samtidigt får lyssna på religiösa hymner växer bättre, skriver han i längre debattartikel om ämnet.

Svarar: Kunderna får avgöra

Lidl har svarat på kritiken.

– När vi nu låtit flera av våra svenska frukter och grönsaker växa upp till tonerna av Kungliga filharmonikerna är det för att utforska om det kan påverka deras smak och kvalitet, framhåller Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl, i ett uttalande i ATL.

Hon skriver vidare i en insändare att odlaren som uttalar sig i annonsen tycker att grönsakerna smakar bättre, men att det är en subjektiv bedömning. Lidl själva påstår det inte, utan uppger att det är upp till kunderna att avgöra.

Foto: G. Semme

Text: Redaktionen


“Oacceptabelt”: Ica ryter ifrån – uppmanar kunder att sluta

2025 08 23

En hel del kunder gör samma fel i butiken – och det är både ohygieniskt och olagligt.

Det är ingen ovanlighet att bevittna kunder som provsmakar godis och nötter i matbutikerna.

Det är dock någonting som är både ohygieniskt och olagligt.

En man i Västra Götaland har nyligen åtalats för ringa stöld efter att ha ätit pistagenötter i en butik.

Nu sätter Ica ner foten och uppmanar alla kunder till att sluta med beteendet, rapporterar Sveriges Radio.

“Oacceptabelt”

Sandra Arvidsson, driftledare på Ica Maxi i Borås, beskriver beteendet som “oacceptabelt”.

– Det är ju inte trevligt. Du vet inte vad den personen har plockat i för annat och det här är av hygieniska skäl, säger hon till SR.

– Plocka det i din påse och så får du provsmaka det när du kommer hem.

Inte förvånade

Provsmakning i butiken är endast tillåtet när butiken själva skyltar med det i samband med en nyhet.

Annars rör det sig om stöld.

En butiksbesökare som SR pratat med är inte överraskad och vittnar om att ha sett beteendet flera gånger, precis som driftledaren Sandra Arvidsson.

Brett problem

Ringa stöld i form av att kunder äter butikens produkter utan att ha betalat för det är bara ett av många problem som svenska handlare står inför.

Efter en period där handelns brottsutsatthet minskat något från höga nivåer, kan det nu konstateras att Säkerhetsindex återigen ökar. 

42 procent av butikerna anger att de utsattes för stöld, hot/våld, inbrott eller hotfullt beteende. 

Det är sju procentenheter högre än första kvartalet 2025, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

“Sedan länge känt”

Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, kommenterar.

– Det är oroväckande att brottsutsattheten återigen ökar, säger hon.

– Det sedan länge känt att stölder och hotfulla situationer blivit vardag i butik, och det är inte omöjligt att andra kvartalets ökning är en direkt konsekvens av att brott mot handeln, särskilt stölder, sällan har några konsekvenser. Detta vet de kriminella elementen givetvis om.

Foto: ICA Sverige

Text: Redaktionen


Rysk soldat i Norge

2025 08 23

En rysk soldat har gripits i Norge.

På lördagsmorgonen kommer uppgifter om att en rysk soldat har upptäckts i Norge.

Mannen har gripits av norsk polis och efter flera timmars förhör meddelande advokaten mycket riktigt att han har stridit för Ryssland i Ukraina.

Han greps vid Grense Jakobselv, där gränsen går mellan Ryssland och Norge, rapporterar norska VG.

Rysk man gripen

Polisen i Finnmark har inte gått ut med information om identitet, bakgrund eller motiv för gränsöverskridandet. 

Polisfullmäktige Anja Mikkelsen Indbjør vill inte kommentera uppgifterna från försvararen Biti.

Mannen är misstänkt för att ha korsat gränsen utanför en godkänd gränsövergång.

– Han har varit rysk soldat, säger advokat Trond P. Biti till VG.

– Han har varit i Ukraina och beslutat att han inte längre ville delta i fortsatt krigföring. Han gjorde valet att ta sig till Norge.

“Samvetsskäl"

Advokaten menar att det var av “samvetsskäl” som den ryska soldaten lämnade Ukraina och tog sig till Norge.

– Han har använt kommunikationsmedel på en viss plats och sedan fortsatt till fots, menar Biti.

Det framgår emellertid inte varför han valde just Norge.

Läs mer: Tiotals miljarder till Ukraina

Över 50 000

Mer än 50 000 ryska soldater har deserterat sedan Ryssland inledde sitt fullskaliga krig mot Ukraina för över tre år sedan, enligt en ny rapport från den ukrainska analysgruppen Frontelligence Insight.

Gruppen baserar sin rapport på läckta ryska dokument, rapporterar Forbes.

Vänder mycket

Mängden desertörer var låg i början och ökade sedan i takt med att kriget fortskred och ryska styrkornas lycka vände i och med Ukrainas motoffensiv under hösten 2022. 

Den vände igen med Ukrainas misslyckade motoffensiv sommaren 2023 och blev sedan mer blandad när de ryska styrkorna återigen avancerade – om än långsamt och till vad som beskrivs som en “häpnadsväckande” kostnad.

Foto: A. Hoidahl

Text: Redaktionen