Bluff på Lidl påstås lura kunder – “det är rent nonsens”

2024 09 13

En ny reklamkampanj från Lidl sågas längs med fotknölarna av en expert på området.

Häromveckan gav livsmedelskedjan besked om en särskild satsning på frukt och grönsaker.

Det var bakgrunden som stack ut.

Lidl hade nämligen låtit produkterna odlas och växa till tonerna av klassisk musik, och hänvisat till forskningsstudier som hävdar att musiken skulle göra att det växer bättre.

Produkterna i fråga märktes med en blå not i butikerna.

Genom samarbetet med Kungliga Filharmonikerna och våra svenska odlare hoppas vi höja den redan höga kvaliteten. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker från vårt eget varumärke Matriket, sade Robert Stekovic som inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige till DN när nyheten lanserades.

"Rent nonsens"

Det statliga forskningsinstitutet RISE, som fick uppdraget att analysera fenomenet, understryker att det går att backa upp att musik gynnar plantors tillväxt.

– Det finns forskning som stödjer hypotesen om att musik påverkar plantor och olika arter reagerar på olika sätt när de utsätts för musik eller ljud, säger RISE-forskaren Tora Råberg till samma tidning.

Men alla håller inte med.

Jens Sundström, docent i växtfysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, sågar kampanjen fullständigt.

– För att fatta mig kort: detta är nonsens. Rent nonsens, framhåller han i lantbrukstidningen ATL.

"inga bevis"

Växtfysiologen kallar RISE:s och Lidls slutsatser för pseudovetenskap.

Enligt Jens Sundström är det visserligen belagt att växter reagerar på ljudvågor, men när det påstås att en särskild sorts musik har större effekt än andra går det för långt.

Problemet uppstår när man samtidigt hänvisar till studier som laddar responsen med kulturella attribut och börjar påskina att växterna föredrar violinmusik framför annan musik. Eller påstår, utan att presentera tillförlitliga bevis, att grödor som odlas i enlighet med det kinesiska meridiansystemet och samtidigt får lyssna på religiösa hymner växer bättre, skriver han i längre debattartikel om ämnet.

Svarar: Kunderna får avgöra

Lidl har svarat på kritiken.

– När vi nu låtit flera av våra svenska frukter och grönsaker växa upp till tonerna av Kungliga filharmonikerna är det för att utforska om det kan påverka deras smak och kvalitet, framhåller Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl, i ett uttalande i ATL.

Hon skriver vidare i en insändare att odlaren som uttalar sig i annonsen tycker att grönsakerna smakar bättre, men att det är en subjektiv bedömning. Lidl själva påstår det inte, utan uppger att det är upp till kunderna att avgöra.

Foto: G. Semme

Text: Redaktionen


30nov2025

Expert varnar alla med iPhone – ”viktigt att förstå”

2025 11 30

En funktion som finns i alla iPhones kan innebära en säkerhetsrisk för användaren.

Varningen kommer från cybersäkerhetsexperten Marcus Murray, och gäller läskvittofunktionen som är standard i iPhonetelefoner sedan 2011.

Funktionen kan användas som ett verktyg för människor som vill bedra och lura.

– Om man skickar till hundratusen så ser man vilka som faktiskt används, om det är någon som faktiskt läser dem. På det sättet kan man se vilka man borde bearbeta då, för att eventuellt lura dem, säger Marcus Murray, till TV4.

Funktionen

Läskvitton finns i alla iPhonetelefoner som lanserats efter 2011.

Funktionen innebär att den som skickar ett meddelande får en bekräftelse när mottagaren har tagit emot och läst det som skickats.

– Du kan använda läskvittenser så att andra automatiskt får veta när du har sett deras textmeddelanden, uppger iPhonetillverkaren Apple.

– När läskvittenser är på ser avsändare ordet ”Läst” nedanför meddelanden som de har skickat till dig. Om du inte har läst meddelandet ser avsändaren ”Levererat”.

Går att stänga av

Men funktionen går att stänga av, eller ha aktiv för utvalda kontakter, för den som vill det.

– Om du inte vill att andra ska veta att du har öppnat deras meddelanden kan du stänga av läskvittenser, framhåller Apple.

– Du kan slå på läskvittenser i en konversation om du vill att just den mottagaren ska kunna se när du har sett dess inkommande meddelanden även om du har stängt av läskvittenser generellt.

LÄS OCKSÅ: Ica-butik går i konkurs

Finns andra sätt

Även om läskvittofunktionen skulle kunna användas av bedragare är det i dagsläget inte så vanligt, och det finns många andra tillvägagångssätt.

Men det är ett problem att många människor som har iPhone inte vet om att funktionen är automatiskt påslagen, och att den aktivt måste stängas av ifall den inte är önskvärd för användaren, anser cybersäkerhetsexperten Marcus Murray.

– Det är det svåra när tillverkarna låter en välja. Det är viktigt att människor generellt sett försöker förstå verktygen de använder, och vad de har för val och hur det kan påverka integriteten, säger han, till TV4.

LÄS OCKSÅ: Meddelande dyker upp i mejlkorgen - radera det direkt

Foto: Yura Fresh

Text: Redaktionen


30nov2025

Boka charter nu – resorna ”säljer slut i rekordfart”

2025 11 30

Intresset för utlandsresor har aldrig varit större.

Många är lediga över jul och nyår, och i år är det extra många svenskar som planerar att resa utomlands över högtiderna.

– Årets högtidsresor säljer slut i rekordfart, uppger researrangören Apollo.

– Hela 9 av 10 resor över jul och nyår är redan fullbokade. 

Extra uppsving

De senaste åren har intresset för resor över julen ökat.

Och bakom ökningen finns flera orsaker.

– Det handlar framför allt om två saker: att helgdagarna ligger extra bra i kalendern och att allt fler vill komma bort från den traditionella julstressen, säger Apollos pressansvariga Martina Krantz, i ett uttalande.

– Många vill hellre lägga tiden på ostörd kvalitetstid med familjen, och då passar ju en resa perfekt. 

Flest resenärer väljer Kanarieöarna över jul och nyår.

Startskott för 2026 års resor

Många svenskar stannar givetvis kvar hemma i Sverige, men också bland dem är julen en högsäsong för resor.

Julhelgen är den tid då allra flest bokar sina resor för sport- och påsklov inför kommande år.

– När klapparna är öppnade och julskinkan uppäten är det semesterplanering som gäller, säger Martina Krantz.

– När hela familjen är samlad blir det både enklare och roligare att planera, och år efter år ser vi en tydlig ökning i försäljningen redan från juldagen och annandag jul.

LÄS OCKSÅ: Nobbar Orban – efter mötet med Putin

Sommarens bokningar rusar

Samma tendens, att många bokar kring jul och nyår, gäller för sommarens resebokningar.

Och researrangören ser redan nu en ökning med 30 procent i jämförelse med intresset för sommarresor från förra året.

Favoritlandet är Grekland.

– Har du ett särskilt hotell, ett specifikt avresedatum eller ett populärt resmål i åtanke rekommenderar vi att boka tidigt – särskilt nu när trycket är så högt redan långt i förväg, säger Martina Krantz.

Populäraste resmålen i jul

  1. Fuerteventura 
  2. Gran Canaria 
  3. Hurghada 
  4. Madeira 
  5. Thailand 

Källa: Apollo

LÄS OCKSÅ: Ica-butik i konkurs

Foto: T. Salas resp E. Jong

Text: Redaktionen