Bluff på Lidl påstås lura kunder – “det är rent nonsens”

2024 09 13

En ny reklamkampanj från Lidl sågas längs med fotknölarna av en expert på området.

Häromveckan gav livsmedelskedjan besked om en särskild satsning på frukt och grönsaker.

Det var bakgrunden som stack ut.

Lidl hade nämligen låtit produkterna odlas och växa till tonerna av klassisk musik, och hänvisat till forskningsstudier som hävdar att musiken skulle göra att det växer bättre.

Produkterna i fråga märktes med en blå not i butikerna.

Genom samarbetet med Kungliga Filharmonikerna och våra svenska odlare hoppas vi höja den redan höga kvaliteten. Det är otroligt roligt att få erbjuda filharmoniska frukter och grönsaker från vårt eget varumärke Matriket, sade Robert Stekovic som inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige till DN när nyheten lanserades.

"Rent nonsens"

Det statliga forskningsinstitutet RISE, som fick uppdraget att analysera fenomenet, understryker att det går att backa upp att musik gynnar plantors tillväxt.

– Det finns forskning som stödjer hypotesen om att musik påverkar plantor och olika arter reagerar på olika sätt när de utsätts för musik eller ljud, säger RISE-forskaren Tora Råberg till samma tidning.

Men alla håller inte med.

Jens Sundström, docent i växtfysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, sågar kampanjen fullständigt.

– För att fatta mig kort: detta är nonsens. Rent nonsens, framhåller han i lantbrukstidningen ATL.

"inga bevis"

Växtfysiologen kallar RISE:s och Lidls slutsatser för pseudovetenskap.

Enligt Jens Sundström är det visserligen belagt att växter reagerar på ljudvågor, men när det påstås att en särskild sorts musik har större effekt än andra går det för långt.

Problemet uppstår när man samtidigt hänvisar till studier som laddar responsen med kulturella attribut och börjar påskina att växterna föredrar violinmusik framför annan musik. Eller påstår, utan att presentera tillförlitliga bevis, att grödor som odlas i enlighet med det kinesiska meridiansystemet och samtidigt får lyssna på religiösa hymner växer bättre, skriver han i längre debattartikel om ämnet.

Svarar: Kunderna får avgöra

Lidl har svarat på kritiken.

– När vi nu låtit flera av våra svenska frukter och grönsaker växa upp till tonerna av Kungliga filharmonikerna är det för att utforska om det kan påverka deras smak och kvalitet, framhåller Marita Wengelin, kommunikations- och CSR-chef på Lidl, i ett uttalande i ATL.

Hon skriver vidare i en insändare att odlaren som uttalar sig i annonsen tycker att grönsakerna smakar bättre, men att det är en subjektiv bedömning. Lidl själva påstår det inte, utan uppger att det är upp till kunderna att avgöra.

Foto: G. Semme

Text: Redaktionen


25 november 2025

JUST NU: Trump ställer ultimatum – då träffar han Zelenskyj

2025 11 25

Donald Trump ställer ett ultimatum.

Ukraina har uttryckt förhoppningar om att president Volodymyr Zelenskyj snart ska kunna träffa president Trump för att diskutera fredsplanen.

Men Trump ställer ett ultimatum.

Trumps ultimatum

Donald Trump uttrycker sig mycket optimistiskt om utsikterna för ett fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina.

Samtidigt ställer han ett ultimatum:

Han är bara redo att träffa Zelenskyj – och Putin – när fredsuppgörelsen är klar eller nästan klar.

– Jag ser fram emot att förhoppningsvis träffa president Zelenskyj och president Putin snart, men ENDAST när överenskommelsen om att avsluta detta krig är SLUTGILTIG eller i sitt slutskede, skriver Donald Trump i ett inlägg på Truth Social.

Ukraina har tidigare uppgett att man hoppas på att få till ett möte mellan Zelenskyj och Trump de kommande dagarna – men Trump kräver alltså att fredsuppgörelsen i så fall ska vara klar eller nästan klar.

LÄS OCKSÅ: Flygplan förstörda - enorm prestigeförlust för Putin

”Fåtal punkter återstår”

Trump är emellertid väldigt optimistisk och menar att stora framsteg har gjorts.

– Under den senaste veckan har mitt team gjort enorma framsteg när det gäller att avsluta kriget mellan Ryssland och Ukraina (ett krig som ALDRIG skulle ha börjat om jag vore president!), skriver Trump i inlägget.

Enligt den amerikanska presidenten börjar man närma sig en överenskommelse.

– Den ursprungliga fredsplanen med 28 punkter, som utarbetades av USA, har finjusterats med ytterligare input från båda sidor, och det finns bara ett fåtal återstående punkter där man inte är överens, uppger Donald Trump.

Witkoff träffar Putin

Nästa steg är att Trumps särskilda sändebud, Steve Witkoff, ska resa till Moskva och träffa Rysslands diktator Vladimir Putin, meddelar han.

Samtidigt ska USA:s arméminister Dan Driscoll träffa den ukrainska sidan.

– Jag kommer att informeras om alla framsteg som gjorts, tillsammans med vicepresident JD Vance, utrikesminister Marco Rubio, krigsminister Pete Hegseth och Vita husets stabschef Susie Wiles, skriver Donald Trump.

LÄS OCKSÅ: "Enorma framsteg" i fredsförhandlingarna

Foto: White House official photographer Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sina bilder

Text: Redaktionen


25nov25

JUST NU: Partiledardebatt i ny tv-kanal

2025 11 25

Den nystartade tv-kanalen 100 procent fortsätter att satsa stort på svensk politik.  

Nu meddelar kanalen att man planerar att anordna en partiledardebatt under nästa års valrörelse.

– Vi vill ha en partiledardebatt, säger Marie Söderqvist, vd och ansvarig utgivare för 100 procent, till SR.

Söderqvist är osäker på om samtliga partiledare kommer att medverka. 

– Vi är inte helt säkra på om vi kommer få hit hela fältet, men vi kommer köra på med de partiledare som kommer.

”Kärnan är rörlig bild”

Bakom den nya tv-kanalen står även högerdebattören och youtubern Henrik Jönsson.

Tillsammans med en redaktion på tio medarbetare ambitionen att producera olika former av rörligt material.

–  Kärnan i verksamheten är rörlig bild och det vi gör är betydligt mer avancerat än att man ställer sig framför en green screen och pratar. Sedan kompletteras det innehållet med mer traditionella publiceringar i form av krönikor och nyheter, säger han till DN.

Både Jönsson och Söderqvist betonar att kanalen på sikt ska bära sina egna kostnader. I nuläget behöver dock 100 procent hjälp i form av donationer. Tittare erbjuds att bidra med 1 249 kronor.

– Tre dagar efter lanseringen har vi 3 000 frivilligt betalande kunder, vilket är 3 000 fler än vad SVT har. Till sommaren siktar vi på att ha 10 000, säger Söderqvist till tidningen.

LÄS MER: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige 

Kritiska mot SVT

Både Jönson och Söderqvist är uttalade kritiker av public service och har en slagsida åt höger i politiken.

Henrik Jönson hymlar inte med att 100 procent kommer att stödja högersidan i valet 2026.

– Jag kan inte tala för alla här men jag personligen tycker att det vore betydligt mindre dåligt om högern kunde sitta kvar vid regeringsmakten än att vi får en dystopisk rödgrön regering igen, har han sagt till Expressen.

LÄS OCKSÅ: Tidöparti kräver: Mer pengar till asylsökande

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen