Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Sveriges bästa choklad utsedd – oväntad vinnare

2025 04 10

Dyrast choklad innebär nödvändigtvis inte godast choklad.

Den slutsatsen drar Allt om mats testpanel efter ett större test av choklad nyligen.

I testet ingick såväl etablerade produkter som Marabous schweizernöt och helnöt samt “finsmakaren” Lindt med Les Grandes hazelnuts.

Det är dock ingen av dessa chokladjättar som toppar listan.

Oväntad vinnare: "Mest prisvärd"

Istället är det Fin Carré Hazelnut Milk Chocolate från lågpriskedjan Lidl som utses till vinnare av panelen.

Chokladen pekas ut som “den mest prisvärda chokladen” i det blindtest där panelen bedömde doft, utseende, konsistens och smak på 15 olika sorters choklad med hasselnötter.

Lidl jublar efter utmärkelsen.

– Vi är otroligt stolta över testpanelens resultat! säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i en kommentar.

– Att vår premiumchoklad med hasselnötter och grädde inte bara är en smakfavorit utan också är den mest prisvärda, bekräftar vårt löfte till våra kunder om att erbjuda högsta kvalitet till bästa pris. Extra glädjande är att den dessutom har den lägsta sockerhalten i testet – en vinnare på alla sätt

Priset avgjorde

Lidlchokladen belönas med betyget 4 av 5. Flera andra sorter, exempelvis Marabous schweizernöt och Tony’s chocolonely, får samma betyg, men priset avgör för Lidls del.

Panelen beskriver chokladkakan som “relativt tjock med tydliga nötter i”.

Andra gillar den starkt och hyllar den krämiga mjölkchokladen, den relativt låga sötman, den lena konsistensen och de fina nötterna, skriver Allt om mat i sitt omdöme.

I testet ingick även choklad från bland annat Biltema, Karl Fazer, Garant, Xtra Coop, Änglamark, Ikea, Dazzley, Ritter Sport och Treatville.

En lyxvara

Choklad är en av de varor som ökat mest i pris på senare tid.

Bara under det senaste året har godiset ökat med nästan 25 procent, enligt nya siffror från oberoende Matpriskollen.

Den som vill köpa en 200 grams chokladkaka från Marabou kan nu behöva betala runt 45 kronor – mer än  dubbelt så mycket som för ett par år sedan.

– Det här är ett hårt slag mot landets hushåll som redan är pressade. Vi såg detta komma, och varnade redan i förra månadsrapporten, sade Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen, tidigare i vår.

Choklad har av experter även bedömts kunna bli en lyxvara i framtiden. Godiset listas i flera butiker även som högriskvara när det gäller stölder, uppger SR.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen