Blocket uppmanar hushållen: Så tjänar man enkelt över 30 000 kronor

2024 04 09

Svenska folket har mängder av oanvända saker som ligger och skräpar där hemma.

Det visa en ny undersökning som Kantar gjort på uppdrag av köp- och säljsajten Blocket.

Nu uppmanar Blocket svenska folket att agera.

Enligt sajten tjänar genomsnittssvensken över 30 000 kronor på att sälja det som inte används.

– Genomsnittssvensken har oanvända saker värda nästan 37 000 kronor hemma. När svenskarna själva får bedöma värdet på de saker de har hemma men inte använder landar nämligen värdet på sakerna som bara ligger och skräpar på 36 600 kronor, framhåller Blocket i ett uttalande.

Här finns sakerna med störst värde

Enligt undersökningen används inte närmare 40 procent av sakerna i ett genomsnittligt svenskt hem.

Störst värde har oanvända prylar i förrådet eller garaget. Där finns saker som inte används till ett värde av 10 0000 kronor i genomsnitt. 

Köket pekas ut som guldgruva nummer två. Där finns oanvända saker till ett värde av 9 000 kronor.

Soffor, tv-apparater och mobiltelefoner

Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket, framhåller att vårens ingång är perfekt för den som vill sälja eller köpa begagnade varor.

– Årstidsväxlingar innebär alltid extra hög aktivitet på begagnatmarknaden. Många vill både rensa och är samtidigt på jakt efter nya saker inför våren och sommaren. Just nu söks det mycket efter säsongsbetonade saker som utemöbler, cyklar, växthus och fönster. Men även soffor, tv-apparater och iphones är riktigt populärt, så om man hittar något av detta under vårrensningen så är det bra läge att sälja.

Här är sakerna det söks mest efter på Blocket just nu:

För hemmet

  1. utemöbler
  2. soffa
  3. matbord
  4. fåtölj
  5. soffbord
  6. byrå
  7. skrivbord
  8. säng
  9. vitrinskåp
  10. garderob
  11. bäddsoffa
  12. stolar
  13. fönster
  14. växthus
  15. skåp
  16. kök
  17. trädgårdsmöbler
  18. bord
  19. tv bänk
  20. Åkgräsklippare

Personligt

  1. rolex
  2. barnvagn
  3. bilbarnstol
  4. louis vuitton
  5. omega
  6. breitling
  7. spjälsäng
  8. lego
  9. bugaboo
  10. moncler
  11. chanel
  12. stokke tripp trapp
  13. resevagn
  14. air pods
  15. klocka
  16. babysitter
  17. skötbord
  18. thule chariot
  19. omega seamaster
  20. emmaljunga

Elektronik

  1. tv
  2. iphone
  3. gamingdator
  4. nintendo switch
  5. playstation 5
  6. ps5
  7. högtalare
  8. dator
  9. apple vision pro
  10. apple watch
  11. iphone 11
  12. sonos
  13. macbook
  14. ps4
  15. samsung
  16. ipad
  17. skärm
  18. datorskärm
  19. grafikkort
  20. iphone 13

Fritid och hobby

  1. elsparkcykel
  2. löpband
  3. lådcykel
  4. piano
  5. tält
  6. slalomskidor
  7. symaskin
  8. elscooter
  9. hästtransport
  10. cykel 20 tum
  11. cykel 24 tum
  12. flipperspel
  13. vapenskåp
  14. gibson
  15. gitarr
  16. fotbollsskor
  17. motionscykel
  18. snowboard
  19. hundbur
  20. pingisbord

Källa: Blocket

Foto: Blocket 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen