”Blir av med pengarna” – 600 000 har handlat från samma företag

2024 11 19

Över en halv miljon svenskar handlade förra månaden från några av de mest kritiserade shoppingsajterna i branschen.

Varning efter varning har utfärdats om de kinesiska ehandelsgiganterna Temu och Shein.

Så sent som häromveckan anklagades den förstnämnda för att bryta mot flera konsumentskyddande lagar.

– Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten, framhöll Konsumentverket i ett uttalande.

Ökar i oktober

Dessförinnan har Svensk Handel gång efter annan påtalat att Temu och Shein står för en betydande del av uppgången av näthandeln – och att det måste upphöra omedelbart.

– Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, sade Per Ljungberg, innovationschef på branschorganisationen, tidigare i oktober.

Men så har inte skett.

Tvärtom har andelen svenskar som handlat på Temu och Shein ökat – från 500 000 i september till 600 000 i oktober.

Det framgår av nya siffror från Svensk Handel.

"Fundera som konsument"

Branschorganisationen har tidigare uppmanat kunder att seriöst överväga att sluta handla från sajterna överhuvudtaget.

– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe, sade Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i somras.

Nu understryker man även vikten av att EU sätter ned foten för att ge svenska företag möjlighet att konkurrera på lika villkor.

– För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel, säger Per Ljungberg.

Kunderna: "Blir av med pengarna"

På omdömessajten Trustpilot ligger Temus snittomdölme på 2,6 av 5. 

Nästan hälften av de drygt 30 000 av kunderna har gett lägsta möjliga betyg. Budskapet är tydligt: undvik företaget till varje pris.

– Riktigt förfärligt företag, skriver en person.

– De tvingar folk att betala för varor som man inte har fått, framhåller en annan,.

– Omdömet för temu är nu nere på botten. Handlar du här, kommer du förlora dina pengar då dom är bedragare.

För Shein är betygen betydligt bättre. Snittomdömet från 6 500 kunder ligger på 4,3 av 5.

Svarar på kritiken

Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, har en talesperson för Temu tidigare sagt till sajten Ehandel.

Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna. 

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Beslut har tagits – USA kommer gå till militärt angrepp

2025 10 31

USA kommer att gå till militärt angrepp mot Venezuela.

Det gör nya uppgifter gällande på fredagseftermiddagen.

Efter att ha sänkt en rad knarkbåtar till havs har nu beslut tagits om att USA ska gå till militärt angrepp mot Venezuela, rapporterar The Miami Herald.

Beslut taget

Trump-administrationen har fattat beslutet att attackera militära installationer inne i Venezuela och attackerna kan ske när som helst.

Det uppger källor med kännedom om situationen för Miami Herald.

De planerade attackerna kommer att försöka förstöra militära installationer som används av den narkotikasmugglarorganisation som USA hävdar leds av den venezuelanska presidenten Nicolás Maduro och drivs av toppmedlemmar i hans regim.

“Dagar eller timmar”

Enligt uppgifterna kan attacker vara “dagar eller timmar bort”.

Så här låter det från källan:

– Maduro är på väg att finna sig själv fångad och kan snart upptäcka att han inte kan fly landet även om han skulle bestämma sig för det, säger källan.

– Vad som är värre för honom är att det nu finns mer än en general som är villig att tillfångata och överlämna honom, fullt medveten om att en sak är att prata om döden, och en annan att se den komma.

Läs mer: Amerikansk bransch kollapsar – “en mardröm”

Attackerna fortsätter

USA fortsätter samtidigt att attackera venezuelanska knarkbåtar till havs,

Så sent som förra veckan dog minst sex personer efter ytterligare en attack som bekräftades av USA:s krigsminister Pete Hegseth.

“Terrorister”

Så här lät det från Hegseth då:

–Fartyget var enligt vår underrättelsetjänst känt för att vara involverat i olaglig narkotikasmuggling, färdades längs en känd narkotikasmugglingsrutt och medförde narkotika, skrev han på X.

– Sex manliga narkotikaterrorister befann sig ombord på fartyget under attacken, som genomfördes på internationellt vatten – och var det första anfallet som utfördes under natten. Alla sex terrorister dödades och inga amerikanska styrkor skadades under attacken.

Läs mer: Amerikanskt flyganfall

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


Telia uppmanar alla kunder – ”aktivera denna funktion direkt”

2025 10 31

Telia gör en stor och viktig uppdatering för sina kunder.

Telia lanserar nya funktioner i Mitt Telia som gör det enklare för kunder och anhöriga att skydda sig mot telefonbedrägerier och oönskade kostnader.

Fler verktyg 

Bedrägerier via telefon och sms har blivit allt vanligare i Sverige, och under 2024 utsattes omkring 31 000 personer för just telefonbedrägerier, enligt Polisen.

Cirka 61 procent av bedrägerierna sker när bedragare utger sig för att vara från välkända företag, som Telia, i syfte att lura till sig känsliga uppgifter, pengar eller värdesaker.

Under första halvåret 2025 stoppades 31 miljoner bedrägeriförsök från att nå Telias kunder. 

Telia vill nu stärka skyddet genom nya funktioner i kundportalen Mitt Telia.

– Vi har ett tydligt mål, att försvåra för bedragare som riktar in sig på äldre och andra utsatta grupper. Dessutom slipper våra kunder det manuella arbetet med att ta bort sitt nummer från varje enskild nummerupplysningstjänst, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

LÄS MER: Swedbank: Krisläge för växtodlare

Utökat skydd

Från och med nu kan Telias kunder aktivera hemligt nummer mot nummerupplysningstjänster utan att numret döljs när du ringer nära och kära.

Anhöriga kan dessutom ställa in extra bedrägeriskydd för personer som är särskilt utsatta.

Utöver detta finns redan funktioner som minskar risken för oönskade kostnader, bland annat spärr mot samtal till utlandet och betalnummer.

– Med de här funktionerna blir det svårare för bedragare att komma åt känslig information, samtidigt som våra kunder slipper manuella moment för att skydda sina nummer, säger Landqvist.

Uppmanar till vaksamhet

Teleoperatören uppmanar alla kunder att aktivera de nya skyddsfunktionerna och alltid vara vaksamma vid oväntad kontakt, oavsett om det sker via telefon, sms eller personligen.

– Det är viktigt att både kunder och anhöriga tar tillvara på de här verktygen. Det handlar om att skydda sig själv och sina närstående mot bedragare som utnyttjar telefon och digital kommunikation, säger Landqvist.

Tillsammans med polisen har Telia även inrättat kortnumret 7726, dit kunder enkelt kan rapportera misstänkta bluff-SMS.

LÄS MER: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort

Foto: Telia

Text: Redaktionen