”Blir av med pengarna” – 600 000 har handlat från samma företag

2024 11 19

Över en halv miljon svenskar handlade förra månaden från några av de mest kritiserade shoppingsajterna i branschen.

Varning efter varning har utfärdats om de kinesiska ehandelsgiganterna Temu och Shein.

Så sent som häromveckan anklagades den förstnämnda för att bryta mot flera konsumentskyddande lagar.

– Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten, framhöll Konsumentverket i ett uttalande.

Ökar i oktober

Dessförinnan har Svensk Handel gång efter annan påtalat att Temu och Shein står för en betydande del av uppgången av näthandeln – och att det måste upphöra omedelbart.

– Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, sade Per Ljungberg, innovationschef på branschorganisationen, tidigare i oktober.

Men så har inte skett.

Tvärtom har andelen svenskar som handlat på Temu och Shein ökat – från 500 000 i september till 600 000 i oktober.

Det framgår av nya siffror från Svensk Handel.

"Fundera som konsument"

Branschorganisationen har tidigare uppmanat kunder att seriöst överväga att sluta handla från sajterna överhuvudtaget.

– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe, sade Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i somras.

Nu understryker man även vikten av att EU sätter ned foten för att ge svenska företag möjlighet att konkurrera på lika villkor.

– För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel, säger Per Ljungberg.

Kunderna: "Blir av med pengarna"

På omdömessajten Trustpilot ligger Temus snittomdölme på 2,6 av 5. 

Nästan hälften av de drygt 30 000 av kunderna har gett lägsta möjliga betyg. Budskapet är tydligt: undvik företaget till varje pris.

– Riktigt förfärligt företag, skriver en person.

– De tvingar folk att betala för varor som man inte har fått, framhåller en annan,.

– Omdömet för temu är nu nere på botten. Handlar du här, kommer du förlora dina pengar då dom är bedragare.

För Shein är betygen betydligt bättre. Snittomdömet från 6 500 kunder ligger på 4,3 av 5.

Svarar på kritiken

Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, har en talesperson för Temu tidigare sagt till sajten Ehandel.

Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna. 

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen


”Börja räkna åren” – jätteland nära kollaps

2025 12 27

– När ekonomiska berättelser börjar låta så här bekanta är det svårt att inte börja räkna ner åren.

Det skriver den ryska författaren och journalisten Tatjana Rybakova i den oberoende tidningen Moscow Times.

Rybakova drar paralleller mellan Rysslands nuvarande ekonomiska situation och läget i Sovjetunionen under åren före stormaktens kollaps.  

Enligt Rybakova finns det flera tecken som tyder på att Ryssland kommer gå ett liknande öde tillmötes.

Hon pekar bland annat på:

- Svag tillväxt. BNP växte endast med 0,6 procent under tredje kvartalet 2025. Trots det använder den ryska regimen särskilda beräkningssätt för att få siffrorna att se starkare ut. På samma sätt använde Sovjet särskild statistik för att dölja stagnation.

- Tillväxten drivs nästan enbart av statliga utgifter och militärindustrin. Andra typer av investeringar pressas tillbaka samtidigt som konsumtionen minskar. 

- Den ryska regeringens budgetprognoser sträcker sig till 2042. Rybakov framhåller att prognoserna vilar på alltför optimistiska antaganden om oljepriser och skatteintäkter och drar paralleller till Sovjetunionens femårsplaner.

- Dagens låga oljepriser påminner om prisnivån innan Sovjetunionens fall. Liknande nivåer på 1980-talet bidrog till stormaktens kollaps. 

LÄS MER: Kreml: Det är bäst att Sverige ber om ursäkt 

Många frågor kvarstår

Parallellerna är så tydliga att Rybakova vågar fastslå att Ryssland sannolikt står inför en ekonomisk kollaps. Om den sker i närtid eller inte är däremot oklart.  

– Huruvida denna historia avslutas plötsligt och nästan oblodigt, som Sovjetunionens kollaps gjorde, eller drar ut på tiden i en lång och smärtsam process är omöjligt att veta. Historien upprepar sig inte exakt, skriver författaren och tillägger:

– Men när ekonomiska berättelser börjar låta så här bekanta är det svårt att inte börja räkna ner åren.

LÄS OCKSÅ: Swedbank: Gör dessa tre saker 2026

Foto: M. Domnina

Text: Redaktionen


Julklapp till Putin – världens största gasanläggning brinner

2025 12 27

Den ukrainska säkerhetstjänsten SBU har skickat en julhälsning till den ryska regimen i Moskva.

I ett inlägg på Telegram uppger SBU att man tillsammans med landets militär har attackerat en stor gasanläggning i Orenburg i södra Ryssland.

Anläggningen är världens största för separering av gas, vilket Reuters tidigare har rapporterat om.

En SBU-källa bekräftar uppgifterna.

– Gasanläggningen i Orenburg är världens största gaskemiska komplex och bearbetar 37,5 miljarder kubikmeter gas årligen, säger källan till Kyiv Independent.

Står i brand

Nu står den jättelika anläggningen i brand. Det visar satellitbilder från Nasas verktyg FIRMS, som övervakar och registrerar bränder i realtid.

– Attacken utlöste också en brand i rörledningen till 3U-70-enheten, som renar rågas från vätesulfid och koldioxid. Till följd av detta avbröts anläggningens drift delvis, säger SBU-källan till Kyiv Independent.

Gasanläggningen i Orenburg är belägen över 1 000 kilometer från den ukrainska gränsen. Trots avståndet är anläggningen av stor betydelse för både den ryska militären och landets ekonomi. Den har därför varit en regelbunden måltavla för ukrainska långdistansdrönare under kriget. 

Storm Shadow-robotar har slagit ner

Ukrainska styrkor har även attackerat ett oljeraffinaderi i Novosjakhtinsk i sydvästra Ryssland.

Enligt den ukrainska armén utlöste attacken explosioner vid raffinaderiet.

– Målet träffades, framhåller den ukrainska generalstaben i ett uttalande.

Vidare uppger den ukrainska militären att brittiska Storm Shadow-robotar användes i attacken mot oljeanläggningen.

LÄS MER: Nytt Gripen-besked från Ukraina 

Marknad attackerad

Samtidigt fortsätter Ryssland att attackera civila mål i Ukraina.

Under juldagen besköts en marknad i Cherson och ett bostadsområde i Tjernihiv. Minst två personer dödades och nio skadades, uppger Kyiv Independent.

LÄS OCKSÅ: Massivt rökmoln – Ryssland under attack

Foto: Sociala medier resp President of Russia Office

Text: Redaktionen