”Blir av med pengarna” – 600 000 har handlat från samma företag

2024 11 19

Över en halv miljon svenskar handlade förra månaden från några av de mest kritiserade shoppingsajterna i branschen.

Varning efter varning har utfärdats om de kinesiska ehandelsgiganterna Temu och Shein.

Så sent som häromveckan anklagades den förstnämnda för att bryta mot flera konsumentskyddande lagar.

– Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten, framhöll Konsumentverket i ett uttalande.

Ökar i oktober

Dessförinnan har Svensk Handel gång efter annan påtalat att Temu och Shein står för en betydande del av uppgången av näthandeln – och att det måste upphöra omedelbart.

– Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, sade Per Ljungberg, innovationschef på branschorganisationen, tidigare i oktober.

Men så har inte skett.

Tvärtom har andelen svenskar som handlat på Temu och Shein ökat – från 500 000 i september till 600 000 i oktober.

Det framgår av nya siffror från Svensk Handel.

"Fundera som konsument"

Branschorganisationen har tidigare uppmanat kunder att seriöst överväga att sluta handla från sajterna överhuvudtaget.

– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe, sade Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i somras.

Nu understryker man även vikten av att EU sätter ned foten för att ge svenska företag möjlighet att konkurrera på lika villkor.

– För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel, säger Per Ljungberg.

Kunderna: "Blir av med pengarna"

På omdömessajten Trustpilot ligger Temus snittomdölme på 2,6 av 5. 

Nästan hälften av de drygt 30 000 av kunderna har gett lägsta möjliga betyg. Budskapet är tydligt: undvik företaget till varje pris.

– Riktigt förfärligt företag, skriver en person.

– De tvingar folk att betala för varor som man inte har fått, framhåller en annan,.

– Omdömet för temu är nu nere på botten. Handlar du här, kommer du förlora dina pengar då dom är bedragare.

För Shein är betygen betydligt bättre. Snittomdömet från 6 500 kunder ligger på 4,3 av 5.

Svarar på kritiken

Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, har en talesperson för Temu tidigare sagt till sajten Ehandel.

Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna. 

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen


15dec25

”Öppen krigsförklaring” – Orban fly förbannad

2025 12 16

Ungerns premiärminister Viktor Orban är förbannad på sina kollegor i EU.

Detta eftersom flera EU-ledare trycker på för att konfiskera Rysslands frysta tillgångar i Europa. Pengarna föreslås användas som en förskottsbetalning av ett ryskt krigsskadestånd till Ukraina.

Orban rasar 

Förslaget får den ryssvänlige Orban att gå i taket.

Han anklagar EU för att dra in Europa i ett storkrig mot Ryssland.

– Detta steg är liktydigt med en öppen krigsförklaring, en som kommer att mötas med vedergällning från rysk sida, dundrar Orban i ett inlägg på X.

Vidare skriver premiärministern att hans europeiska kollegor ”vill fortsätta kriget och till och med utvidga det”.

– Detta krig kommer inte att lösas på slagfältet. Och eftersom det inte finns någon lösning vid frontlinjen, då måste vi följa det president Trump gör: förhandla. Det är därför Ungern inte stöder konfiskering av frysta ryska tillgångar och inte heller att pengar eller vapen ska skickas till Ukraina, skriver Orban.

Nytt beslut har klubbats

EU har nyligen beslutat att man inte längre kommer behöva ompröva beslutet om att frysa de ryska tillgångarna varje halvår.

Beskedet välkomnas av Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M).

– Mycket bra att EU:s medlemsländer idag har nått en överenskommelse om att inte längre ompröva de frysta ryska centralbankstillgångarna förrän Ryssland har betalat krigsskadestånd till Ukraina, framhåller han i ett inlägg på X.

LÄS MER: Ukraina säger nej till USA

”Vad Sverige tycker vet alla”

I samma inlägg skriver Kristersson att EU måste fatta beslut om att de ryska pengarna ska ställas till Ukrainas förfogande.

– Vad Sverige tycker vet alla. Men ingenting är klart förrän allt är klart, framhåller statsministern.

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: Jättebesked för bensin och dieselbilar – i morgon tisdag

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


15 dec 2025

Stort teknikföretag i konkurs – dess prylar på rea hos Elgiganten

2025 12 16

Redan i slutet av november varnades det för att konkursen var nära.

Inför Black Fridayrean sänkte mängder av företag sina priser.

Teknikföretaget iRobot, som sålt tiotals miljoner robotdammsugare över hela världen, var inget undantag.

Men kunder varnades för att nappa på dess erbjudanden eftersom produkterna kunde bli helt värdelösa om iRobot kastar in handduken.

Nu har så skett.

På måndagen meddelar iRobot att man ansöker om konkurs, rapporterar BBC.

Produkterna på rea

Det amerikanska företaget har gjort sig ett namn även i Sverige. I många butiker är dess produkter slutsålda, men några robotar från företaget finns fortfarande att köpa hos exempelvis Elgiganten. 

På butikskedjans hemsida är bland annat en av Roombamodellerna, iRobots flaggskepp, sedan tidigare nedsatt med 4 500 kronor, från ordinarie pris på nästan 12 000 kronor.

Men.

– Experter och teknikmedier världen över varnar nu konsumenter för att köpa Roomba, eftersom ett köp potentiellt är en biljett till ett sjunkande skepp. Företaget riskerar konkurs, uppgav danska Ekstra Bladet i slutet av november.

Servarna kan stänga

Anledningen till att tekniken kan bli oanvändbar är att servarna riskerar att stängas vid en konkurs. Tekniken är starkt beroende av molntjänster, appstöd och löpande säkerhetsuppdateringar från tillverkaren.

Risken är att därmed att kunden sitter fast med en klump elektronik som varken kan styras via din telefon eller fungera optimalt i hemmet.

Hade ingen plan B

Enligt BBC kommer dock huvudtillverkaren av enheterna, Shenzen-baserade Pocea Robotics, att ta över ägandet av företaget.

Bakgrunden till iRobots fall är ökad konkurrens från kinesiska företag i kombination med högre tullar.

Det tuffa kommersiella landskapet hade tvingat iRobot att sänka sina priser och göra stora investeringar i ny teknik, skriver den brittiska kanalen.

LÄS MER: Jättebesked för bensin och dieselbilar – i morgon tisdag

Beskedet kommer efter att iRobots aktier föll med mer än 13 procent på handelsplattformen Nasdaq i New York i fredags.

Krisen eskalerade efter att Amazons planerade förvärv av bolaget gick upp i rök tidigare i år. Det fanns ingen plan B och den 1 december löpte ett kritiskt låneavtal ut.

Företaget har fler än 7 000 anställda över hela världen och har sålt mer än 40 miljoner robotar, i synnerhet av modellen Roomba.

LÄS MER: Byggbolag i konkurs – omsatte hundratals miljoner

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen