Biobesökare chockade – ”blev absolut knäpptyst i salongen”

2024 12 28

Barnfamiljer som gick på bio chockades och det blev knäpptyst i salongen på grund av det som visades på duken.

Barnfamiljer som besökte Filmstaden Sergel i Stockholm på fredagskvällen fick en chock när de satte sig för att se filmen ”Elevation”.

Innan filmen började fick de nämligen se någonting helt annat, rapporterar Aftonbladet.

Trots att salongen var full av barn visades en trailer för filmen ”Spermageddon”, som är animerad men väldigt explicit i både bild och språk.

”Anser mig inte vara pryd”

Den film de kommit för att se är tillåten från 7 års ålder om man har sällskap av en vuxen.

Men att biografen skulle visa en trailer för ”Spermageddon” hade besökarna inte väntat sig.

I trailern för den animerade filmen visas könsorgan, och det förekommer även grova sexuella uttryck, exempelvis ”jag ska knulla dig tills du spricker”.

– Jag anser mig inte vara pryd direkt men det här kändes lite väl, säger en man till tidningen.

Han var där med sin 12-åriga son.

Grovt språk

Flera vittnar om att det blev en konstig stämning i salongen, eftersom den var fullsatt av föräldrar och barn som kommit för att se filmen ”Elevation”.

– Det pågick i typ en och en halv minut samtidigt som det sitter 11-12-åringar och mumsar popcorn med sina föräldrar. Det blev absolut knäpptyst i salongen, säger pappan till tidningen.

I trailern till ”Spermageddon” ställs frågan ”Är du redo för årets största klimax?” och man hör flera repliker med ett starkt sexuellt språk. ”Vad i kukens namn håller du på med, de knullar ju snart!” är en replik som förekommer i trailern.

”Historien om spermien Simen”

Filmen ”Spermageddon” har premiär den 26 februari 2025.

– Det här är historien om spermien Simen, som bor i Jens pung. Simen ska ge sig ut på sitt livs uppdrag: Han är på jakt efter det största av allt – det fantastiska ägget, förklarar SF Studios på sin hemsida.

Filmen ”Elevation”, som biobesökarna var där för att se är en Sci-Fi-film och handlar om några överlevande som har hittat en fristad i ett litet samhälle på hög höjd efter en global massutrotning. Filmen har 11-årsgräns, men får alltså ses från 7 år om man har sällskap av vuxen.

Foto: Krists Luhaers

Text: Redaktionen


Biltema-utmanare planerar fem nya varuhus i Sverige

2024 12 28

Motonet fortsätter satsa på den svenska marknaden.

Finländska Motonet - som verkar i ungefär samma segment som Biltema - vill fortsätta expandera på den svenska marknaden.

I dagsläget finns varuhus i Örebro och Sundsvall, men Motonet uppges ha planer på att etablera fem nya varuhus i Sverige under 2025.

Det rapporterar sajten Market.

Fem nya varuhus

Enligt Market har Motonet planer på att under 2025 öppna varuhus i Gävle, Jönköping, Linköping, Västerås och Umeå.

– 2025 blir ett häftigt år, att öppna fem enheter på över 22 000 kvm och anställa över 200 personer på ett år har inte många andra aktörer mäktat med, säger Sverigechefen Johan Ljung till Market.

“Tuff konkurrens”

Koncernchefen Toni Stigzelius menar att det råder tuff konkurrens i Sverige, men att man ser utrymme för tillväxt.

– Konkurrensen i Sverige är tuff, men vi har stort förtroende för vårt koncept, vilket redan har fått ett positivt mottagande.

Första i Sundsvall

Motonet öppnade i fjol det första varuhuset i Sverige, som hamnade i Sundsvall.

– I Finland har Motonet 40 varuhus och startskottet för etableringen på den svenska marknaden blir öppnandet av ett varuhus i Sundsvall hösten 2023 och lanseringen av en onlinebutik där du kan handla dygnet runt och få dina varor levererade till dig oavsett var i Sverige du bor, framhåller Motonet via sin webbsida.

Liknande segment

Motonet, som är en ledande branschjätte i Finland, erbjuder produkter i ett liknande segment som väletablerade Biltema.

– Motonet är en snabbväxande specialistkedja med allt till bil, motorcykel och båt samt med ett brett sortiment av verktyg och fritidsprodukter, framhåller kedjan.

– Förutom att locka bilister, motorcyklister och båtentusiaster attraherar varuhusen ett brett spektrum av kunder, från fiskare och jägare till hemmafixare.

Biltema har under en längre tid haft stora marknadsandelar i Sverige och har i dag cirka 160 varuhus runt om i fyra nordiska länder.

Kedjan grundades 1963 och har blivit ett av Sveriges mest välkända företag.

Arkivfoto: L. Chang

Text: Redaktionen


Bokningarna har femdubblats – svenska turister har ny favoritstad

2024 12 27

Inför årets nyårsfirande vill svenskarna utomlands.

Det visar nyligen släppt bokningsstatistik från resebyrån Ticket som vittnar om ökad efterfrågan på såväl solresor som storstadsresor.

Ny favoritstad

Svenskfavoriten Gran Canaria, Kanarieöarna, är fortfarande ohotad etta på resebyråns topplista över de tio mest populära destinationerna.

Men samtidigt har ett nytt resmål dundrat in på listan – och det med besked.

Nykomlingen Amsterdam har nämligen fått ett rejält uppsving och jämfört med perioden inför nyår förra året har bokningarna femdubblats.

– Nyår är en tid då många vill både fira och resa, och det märks i bokningsstatistiken, säger Toyoneh Jah, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Egyptisk badort ökar kraftigt

Förutom Amsterdam finns det två andra städer som tagit sig in på årets topplista: italienska Milano och egyptiska Hurghada.

Den senare är en badort som “lockar med solsäkert väder och avkoppling”, enligt Ticket, och bokningarna har ökat över 100 procent jämfört med ifjol.

Populära resmål över nyår är också Berlin, London, Teneriffa, Prag och Malaga.

– En tydlig trend är att svenskarna söker en blandning av storstadsupplevelser och solsäkra destinationer för att fira in det nya året. Många har valt att resa till närliggande resmål, vilket visar på en fortsatt preferens för lättillgängliga och prisvärda alternativ, säger Tiyoneh Jah.

Följer höstens trend

Att just Amsterdam seglat upp som en nyårsfavorit följer en trend från i höstas.

Redan i september hade resandet till staden ökat med över 100 procent det senaste året.

– Amsterdam utmärker sig särskilt som årets raket, med mer än dubbelt så många bokningar, framhöll Ticket vid tillfället.
Tiyoneh Jah  konstaterar att det finns flera anledningar till det ökade intresset för Nederländernas huvudstad.

– Amsterdam är verkligen på uppgång. Vi såg redan ett ökat intresse under sommaren och den trenden håller nu i sig. Staden erbjuder en mix av kort flygtid, vackra kanaler, trendiga caféer och en livlig stadspuls – vilket gör den till en lockande destination, säger hon.

Mest bokade resmålen över nyår 

  1. Gran Canaria, Kanarieöarna (1)
  2. Amsterdam, Nederländerna (NY)  
  3. Paris, Frankrike (6)  
  4. Hurghada, Egypten (NY)  
  5. Berlin, Tyskland (2)  
  6. London, Storbritannien (3)  
  7. Teneriffa, Kanarieöarna (10)  
  8. Prag, Tjeckien (4)  
  9. Malaga, Spanien (8)  
  10. Milano, Italien (NY)  

Källa: Ticket. Statistiken avser resor med avresa mellan 25/12 och 31/12 och hemresa mellan 1/1 och 4/1.  Siffran inom parentes anger placeringen för motsvarande period förra året.

Foto: D. Dudov resp SAS Group

Text: Redaktionen