Biltema-utmanare expanderar – “Ska bli kundernas favorit”

2025 02 02

Den danska Biltema-utmanaren Thansen öppnar nytt.

Biltema har länge varit det stora namnet när det kommer till bildelar och tillbehör.

På senare år har andra märken gett sig in i kampen om marknadsandelar - däribland finska Motonet.

En annan kedja som tagit sig in på den svenska marknaden är danska Thansen - som nu öppnar nytt.

Öppnar nytt

Thansen öppnar nu en ny butik i Almenäs i Nässjö, rapporterar Market.

Det innebär att kedjan nu har så många som nitton butiker runt om i Sverige.

– Småland är en spännande region med mycket intresse för bilar, säger Stefan Roysson, Administrationschef för Thansen Sverige.

Där flyttar de in

Thansen flyttar därmed in i varuhuskedjan Harald Nyborgs gamla lokaler mellan Willys och Stadium Outlet i Nässjö.

– Lägg till en handelsplats med attraktiva butiksgrannar som tillsammans kommer att dra kunder till varandra, fortsätter Stefan Roysson.

Utöver den nyöppnade butiken i Nässjö har Thansen även butiker i bland annat Borlänge, Gävle, Halmstad, Karlskrona, Malmö, Norrköping, Skövde och Värnamo.

“Ska bli kundernas favorit”

Thansen kommer även enligt Fastighetsvärlden öppna en flaggskeppsbutik i Stockholm.

Butiken kommer att vara cirka 1 100 kvadratmeter och vara belägen i Heron City, Kungens kurva.

– Vi är glada över att ha bidragit till Thansens etablering i Heron City Säger Felix Gripenberg, partner på Herde som bistått Balder i uthyrningen.

Sedan 2002 har Thansen varit verksamt som en mycket expansiv detaljhandelskedja med omkring 84 butiker i Danmark.

– Vi kommer att öppna många butiker och bli kundernas favorit och förstahandsval när det gäller reservdelar och utrustning för bilar, cyklar och camping, framhåller kedjan.

Flera utmanare

Biltema ser därmed ut att ha två utmanare som är på frammarsch i form av danska Thansen och finska Motonet.

Även Motonet har aviserat planer på tillväxt i Sverige och har som förhoppning att öppna nya butiker den kommande tiden.

Det återstår att se vad som blir av marknadsandelarna för respektive bildetaljhandelskedja.

Foto: Biltema resp J. Kavan

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen