Biltema uppmanar bilister: Detta måste bytas i bilen nu

2024 10 13

Det är dags för bilister att göra sig redo inför kylan.

Och det innebär inte bara att man måste byta till vinterdäck.

Det är även dags att byta ut spolarvätskan.

Det framhåller Biltema som understryker att spolarsystemet kan frysa annars.

“Är otroligt viktigt”

Biltema förklarar.

– När graderna börjar sjunka allt lägre och vi välkomnar vintern så möts vi ofta av snö, is och slask ute på vägarna, framhåller kedjan.

– Och med vinterväglaget kommer även vissa krav på din bil, för att du ska kunna ta dig fram säkert längs med vägarna. 

– Bland annat är det otroligt viktigt att du har rätt typ av spolarvätska, så att du ser ordentligt och så att spolarsystemet inte fryser.

Säker körning

Att välja rätt spolarvätska för din bil under vintern är enligt kedjan avgörande för att säkerställa en klar sikt och en säker körning.

Olika spolarvätskor har nämligen varierande uppsättningar av innehåll och egenskaper och av den anledningen lämpar sig vissa spolarvätskor bättre under vintersäsongen medan andra fungerar bättre under sommaren.

Tänk på detta

Under vintern finns det en viss typ av spolarvätska som är att föredra.

– Var noga med att kontrollera spolarvätskans fryspunkt, för om den skulle frysa kan både spolarsystemet och torkarutrustningen sluta att fungera, fortsätter Biltema. 

– Därför är det viktigt att du på vintern har en spolarvätska som är avsedd för vinterbruk och som innehåller alkohol så som etanol och isopropanol. Alkoholen skyddar nämligen spolarsystemet och förhindrar att spolarvätskan fryser.

Kan hjälpa

Biltema riktar en uppmaning gällande koncentrerade spolarvätskor som ska späs med olika mängd vatten.

För vintertid, beroende på temperatur ska de blandas enligt följande:

- Vid cirka -18 °C ska du blanda 1 del spolarvätska + 2 delar vatten.

- Vid cirka -30 °C ska du blanda 1 del spolarvätska + 1 del vatten.

Den som är osäker på vilken spolarvätska som gäller kan även höra av sig till experter på bilverkstäder eller bilkedjor som kan hjälpa till med det.

Foto: Biltema resp J. Kavan

Text: Redaktionen


17 nov 2025

JUST NU: Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Ny hastighetsgräns föreslås på Sveriges motorvägar

2025 11 17

Hastighetsgränserna på Sveriges vägar har återkommande varit uppe för diskussion.

I somras uppmärksammade exempelvis Riksförbundet M Sverige att Trafikverket den senaste tiden sänkt hastigheten på fler platser till jämna steg, framför allt till 40, 60 80 och 100 kilometer i timmen.

Enligt konsumentföreningen har åtgärden vidtagits istället för att “investera i förbättrade vägar”. Organisationen menar att 120-vägarna, de snabbaste i landet, också är några av de säkraste.

– Där finns stora säkerhetsmarginaler och separerade körfält. Man kan förstås inte bygga vägar på det viset i hela landet, men det visar tydligt att den fysiska miljön i trafiken spelar roll, sade Jacob Sidenvall från M Sverige i somras.

Förslag i riksdagen

Nu har diskussionen om hastighetsgränserna i Sverige nått politiken.

Exempelvis kommer riksdagen att behöva ta ställning till ett nytt förslag om höjd hastighetsgräns på motorvägarna.

Detta efter att den moderata riksdagsledamoten Lars Beckman lämnat in en motion i ämnet.

I Sverige finns det på nationella vägar som E4:an där långa sträckor är en maxhastighet på 80 km/timmen. Det är otillfredsställande för den som arbetspendlar mellan två orter dag efter dag, framhåller Lars Beckman i sin motion.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Vill se 140 km/h

Enligt ledamoten finns det “ingen anledning att ha en lägre hastighet än nödvändigt”. Enligt förslaget skulle det till och med kunna gälla 140 kilometer i timmen på flera vägar – 20 kilometer mer än den nuvarande högsta hastigheten.

– På andra vägar som mellan Gävle och Uppsala är det en maxhastighet på 120 kilometer i timmen där det skulle kunna vara en högre hastighet då vägen är fyrfilig. I många andra länder är maxhastigheten 130 eller 140 kilometer i timmen där det är möjligt med anledning av vägens beskaffenhet, menar Lars Beckman och avslutar:

– Det vore rimligt att hastigheterna höjs generellt på det statliga vägnätet.

Tidigare har det även föreslagits en sänkt hastighetsgräns på en del av E6 som går genom Göteborg. Det var Centerpartiet som stod bakom förslaget.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Kävlinge kommun

Text: Redaktionen