Biltema öppnar jättebutik – väntat i 14 år
2025 05 21
Folk kan knappt bärga sig för att komma in i Biltemas senaste skrytbygge.
På fredag är det till slut dags.
Efter att ha ansökt om mark att bygga på redan 2011 slår portarna upp till Biltemas nya butik i Örnsköldsvik.
Och det är inte vilken butik som helst, rapporterar Örnsköldsviks Allehanda.
Varuhuset rymmer 7 000 kvadratmeter vilket gör lokalen till en av Biltemas största butiker i landet.
– Vi har folk som varit och tjuvkikat genom rutorna, säger varuhuschefen Magnus Larsson till lokaltidningen.
Krokig väg
Vägen till premiären har inte varit spikrak.
Det var först våren 2023, tolv år efter jakten på mark hade inletts, som bygget kunde börja.
– Det är klart man är lite nervös, men det känns väldigt spännande och roligt. Vi har jobbat för det här så otroligt länge så det känns otroligt häftigt och vi är sjukt taggade, säger Magnus Larsson.
Utmanas av nordiska kedjor
Enbart en handfull av Biltemas 61 butiker i Sverige är större än den som nu öppnar i Örnsköldsvik. Störst är varuhuset som nyligen öppnat i skånska Burlöv och som blir kedjans största i hela Norden.
Men Biltema får samtidigt ökad konkurrens.
Både danska Thansen och finska Motonet försöker nappa åt sig den klassiska kedjans kunder.
De nordiska utmanarna verkar i samma segment som Biltema och har stora planer på den svenska marknaden.
I dagsläget har exempelvis Motonet butiker i Örebro och Sundsvall, men vill etablera flera nya butiker i Sverige innan årsslutet.
LÄS MER: Första spadtaget – nytt Biltema-varuhus på gång
Stora planer
Planer finns redan på att öppna ett nytt varuhus i Umeå i sommar. Dessutom ska en ny Motonetbutik starta igång i Luleå.
– Luleå är en välmående stad med ett stort bilintresse, närhet till natur samt friluftsliv och en stark gör-det-själv-attityd vilket passar vårt sortiment och kundbas, säger vd Johan Ljung enligt Market.
Thansen har tidigare gett besked om målet att slå upp 30 butiker i landet senast 2027. Idag ligger man på 17 butiker.
– Vi ser det som ett naturligt steg att utvidga vår marknad till att även omfatta Sverige. Sverige är vår granne och brodernation och det finns många likheter mellan oss. Marknaden är stor och vi ser en enorm potential för vår typ av verksamhet, sade Bent Jensen, koncern-vd i en kommentar till Dagens Handel efter inträdet på den svenska marknaden.
Foto: Biltema (CC)
Text: Redaktionen