Billig semester lockar många svenskar

2024 07 26

En svag krona gör att många svenskar lockas till vissa resmål som är extra billiga.

Det tidvis dåliga sommarvädret har gjort att många svenskar vill åka utomlands i sommar.

Men risken är att semesterresan blir väldigt dyr.

Kronan har nämligen försvagats mot många andra valutor.

Det finns dock vissa resalternativ som har blivit lite billigare, enligt en sammanställning från SEB, rapporterar SVT.

Några länder har blivit billigare

Kronan har försvagats mot både euron, dollarn och pundet. Det gör att det kan bli extra dyrt att resa inom EU eller till Storbritannien eller USA.

Men den svenska kronan har också stärkts gentemot valutan i vissa länder.

Enligt SEB har det blivit billigare för svenskar bland annat i Brasilien, Mexiko och Norge.

Den norska kronan har försvagats kraftigt under sommaren. Den som vill resa till vårt i allmänhet väldigt dyra grannland kan alltså vinna lite på att göra det nu.

– Om man bara tittar på utvecklingen här under sommaren så är det ju framför allt norska kronan som har tappat mot den svenska kronan. Så det är Norge, i så fall, men där vet man ändå att det är ganska hög kostnadsnivå i alla fall, säger Karl Steiner, analyschef på SEB, till kanalen.

Norge är dock ändå fortfarande ett dyrt land för svenskar, påpekar han.

– Men relativt sett så ser det lite billigare ut nu än i början av sommaren, säger Karl Steiner, analyschef på SEB.

Fler reser i alla fall

SEB:s sammanställning visar också att det har blivit extra dyrt bland annat i Argentina och Turkiet, på grund av inflation. Ska man resa till dessa länder gäller det alltså att vara beredd på högre priser än vanligt.

Trots den svaga kronan väljer dock många svenskar ändå att resa till solen i sommar.

Flera stora resesajter vittnar om en rejäl rusning till framför allt sista minuten-resor, rapporterar Tidningen Näringslivet.

En förklaring kan vara att många är besvikna över det svenska sommarvädret i år.

– Juli har gått riktigt bra. Det finns ett stort sug efter att komma ut och resa. Vädret här hemma spelar förstås in, men det är även andra faktorer som påverkar, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving, till tidningen.

Foto: Ezequiel Garrido

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen