Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


04dec25

JUST NU: Svenskt larm om Kina – varnar hela Europa

2025 12 04

Europeiska länder, inklusive Sverige, riskerar att hamna i en beroendeställning till kommunistdiktaturen Kina.

Det varnar den svenska myndigheten Kommerskollegium för i en ny analys.

Enligt analysen fortsätter Kina att stärka sitt grepp om flera viktiga marknader – bland annat artificiell intelligens, telekommunikation och kritiska råvaror som kobolt och grafit.

– De kinesiska företagen får mycket stöd från staten för att kunna driva på teknikutvecklingen och påverka arbetet i de internationella standardiseringsorganen, säger Anna Sabelström, utredare på Kommerskollegium. 

– Det sker på ett strategiskt sätt där staten har prioriterat vilka områden som är viktiga och därefter gett aktuella aktörer starka incitament för att få inflytande inom dessa områden. Framför allt handlar det om AI, telekommunikation och kritiska råvaror som kobolt och grafit, tillägger hon.

Uppmaningen: Måste agera nu

Kommerskollegium uppmanar Sverige och andra västländer att agera skyndsamt. Myndigheten pekar särskilt ut behovet av att reformera systemet med internationella standarder – det vill säga de regelverk som styr produkter, tjänster och system i hela världen.

Syftet med standarderna är att upprätta riktlinjer och specifikationer som säkerställer att produkter, tjänster och system är säkra, pålitliga och av god kvalitet.

– EU behöver stärka transparensen för att skydda systemet. Det behövs också en uppföljning av vad som sker med olika förslag. Annars finns det risk att de återkommer och till sist blir godkända i någon form, framhåller Kommerskollegium.

LÄS MER: Lyxbilar har slocknat över hela Ryssland

”Det är avgörande”

Anna Sabelström betonar att Sverige alltid varit ledande inom standardisering.

– Det är viktigt att vi inte halkar efter nu. Det är avgörande att vi satsar på kompetens och utbildning så att vi får en tillväxt av experter som kan delta i det internationella arbetet på sikt. Vi måste skicka fler experter till de tekniska kommittéerna och fler måste fortsätta vilja ha ledande positioner. Vi kan inte beklaga att Kina blir mäktigt om vi inte själva vill investera tid och personal i systemet, säger hon.

LÄS OCKSÅ: F16-plan har kraschat

Foto: President of Russia Office resp A. Luengo

Text: Redaktionen


04dec25

Avgift höjs från 100 till 46 000 kronor – 71-åring förtvivlad

2025 12 04

Christina Andersson, 71, kan tvingas flytta från sin bostad på grund av en chockhöjd avgift.

71-åringen är en av flera Malmöbor som betalar tomträttsavgift – en årlig avgift som betalas till kommunen för att få använda marken.

Andersson har tidigare betalat 100 kronor per år. Nu löper avtalet ut och avgiften höjs till 46 000 kronor per år, rapporterar Sydsvenskan.

71-åringen berättar att hon hade räknat med en höjning till omkring 25 000 kronor per år, eftersom hon haft ett avtal som sträckt sig över 70 år.

Men att avgiften skulle höjas till 46 000 kronor räknade hon inte med.

Nu berättar Christina Andersson att hon kan tvingas flytta från sin bostad.

– Jag har lite sparpengar att ta av, så jag klarar mig några år. Men efter det vet jag inte vad jag ska ta mig till, säger hon till Sydsvenskan och berättar att det skulle kosta 1,7 miljoner kronor att köpa loss tomten från kommunen.

Vill avskaffa systemet

Intresseorganisationen Villaägarna vill avskaffa tomträtt. De anser att det är en föråldrad upplåtelseform som bygger på en utdaterad lagstiftning från 1950-talet.

– Vi möter ofta tomträttshavare som är förtvivlade när kommunen vill höja markhyran för nästa tioårsperiod med 20–30 000 kronor om året eller ännu mer. Och de fasar redan för vad som väntar nästa gång, framhåller organisationen.

Svaret: ”Måste vara beredd”

Malmös kommunalråd Andreas Schönström (S) vill behålla nuvarande regelverk. Han anser att det är upp till tomträttsinnehavaren att se över sitt avtal.

– Under en lång period var det väldigt låga räntor och det hade varit fördelaktigt då att köpa loss tomten. Ifall man inte gör det måste man vara beredd på att det kan bli en stor smäll när det är dags att teckna nytt avtal, säger han till Sydsvenskan.

LÄS MER: UPPGIFTER: Stora pengar till svenska folket – norsk modell föreslås 

”Kassako för kommunen”

Villaägarna anser att många kommuner höjer avgifterna mer än vad som är motiverat när avtalen löper ut.

– Idag är tomträtt en kassako för kommunen som hjälper till att finansiera övrig verksamhet. Det gör att kommunpolitiker gärna argumenterar för att kommunen måste få bättre avkastning på marken – och då måste markhyrorna höjas ännu mer, skriver organisationen.

LÄS OCKSÅ: Ukrainska barn kidnappade – skickas till annat land än Ryssland

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen