Biljettköpare får otrevlig överraskning – mängder av anmälningar

2025 02 01

Mängder av svenska biljettköpare känner sig lurade.

Andrahandsförsäljning av biljetter har blivit en stor marknad i Sverige.

Men många köpare känner sig lurade. De betalar dubbla priser helt ovetande, får sämre biljetter än utlovat och nekas sin ångerrätt, rapporterar Sydsvenskan.

Betalat dubbelt – för sämre biljetter

Många som köper evenemangsbiljetter på andrahandsmarknaden vet inte om att de i många fall betalar det dubbla mot vad biljetten kostar hos arrangören.

Flera konsumenter vittnar om att de känt sig rejält lurade när de köpt andrahandsbiljetter.

En köpare berättar att han köpte biljetter till Joe Labero för 1 295 kronor vardera, trots att de kostade 711 kronor hos arrangören. Därefter upptäckte han att han fått biljetter på bakre parkett trots att han beställt på främre parkett.

– Jag har alltså betalat dubbelt och fått sämre biljetter än vad jag beställde, säger köparen Lars Length till tidningen.

Lagligt ta högre priser

Konsumentföreningen Sveriges Konsumenter råder människor att först och främst köpa biljetter från förstahandsförsäljaren, exempelvis arrangören eller Ticketmaster.

De påpekar också att det i Sverige, till skillnad från många andra länder, är lagligt att sälja biljetter i andra hand till ett betydligt högre pris än det ursprungliga.

Och det är någonting som många företag utnyttjar. Idag finns det ett stort antal aktörer som tjänar mångmiljonbelopp på att sälja biljetter i andra hand till ett betydligt högre pris. Det gäller bland annat företag som Evenemangsbiljetter, Viagogo, GIgsberg, Biljettnu och Biljettshop.

Många anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har fått in runt 70 klagomål mot andrahandsförsäljaren Evenemangsbiljetter sedan 2022, enligt tidningen. Många andra aktörer på andrahandsmarknaden får också anmälningar mot sig.

Många köpare vittnar också om att de har nekats sin ångerrätt när de har köpt andrahandsbiljetter.

När man köper en förstahandsbiljett så finns det ingen ångerrätt.

Men vid andrahandsköp så gäller ångerrätten. Detta enligt Konsumentverkets bedömning som grundar sig i ett avgörande i EU-domstolen. Konsumenten ska kunna ångra sitt köp av biljett inom 14 dagar från köpet, enligt Konsumentverket.

Foto: C. Schwarz

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen