Biljätte stänger stor fabrik – har funnits sedan 1905
2025 02 08
Biljätten Stellantis stänger nu ned en fabrik i Storbritannien.
Vauxhalls anställda säger att de känner sig ”förrådda” och ”svikna” av bolagets ägare Stellantis efter att bolaget bekräftat nedläggningen av fabriken i Luton i Storbritannien.
Nedläggningen av Vauxhall är ytterligare ett bevis på situationen som bilbranschen befinner sig i just nu.
Över 1 000 arbetstillfällen riskerar att gå förlorade, rapporterar BBC.
Funnits sedan 1905
Biljätten har meddelat att anläggningen, som har tillverkat fordon sedan 1905, ska stängas i april, efter att först ha meddelat att den skulle stängas i november.
Över 1 000 jobb är i farozonen, men Stellantis framhåller att ytterligare 600 anställda behövdes vid fabriken i Ellesmere Port, Cheshire, och att man skulle erbjuda stöd vid omlokalisering.
“Besviken”
Den 60-årige gaffeltruckföraren Dave Short menar att det är ”skrämmande” att söka nytt arbete vid hans ålder.
– Lyckligtvis har jag gått en utbildning, men jag vet inte om jag kan hitta en ny karriär eftersom mycket sker online nu, säger han till BBC.
– Jag känner att Stellantis har svikit oss rejält. Vi har gjort allt de ville: minskat på personalen, ökat vinsten, ökat antalet skåpbilar, och ändå blir det såhär.
En annan anställd uttrycker sitt missnöje med biljätten.
– Vauxhall har funnits här i över 100 år och Stellantis placerar en annan fabrik i Turkiet och betalar dem hälften av lönerna.
Senaste siffrorna
Enligt siffror från Stellantis senaste rapport framgår att marknaden är tuff.
Leveranserna i Europa minskade under de sex månader som slutade den 30 juni 2024 jämfört med motsvarande perioden 2023 drivet av lägre leveranser av Fiat 500, Opel Mokka och Jeep Renegade.
– Minskningen av nettoomsättningen för Europa under de sex månader som slutade den 30 juni 2024 jämfört med motsvarande period 2023 berodde främst på högre återköpsåtaganden, lägre volymer samt negativ nettoprissättning, framhöll Stellantis då.
Fortsatt tufft
Om än en ljusning kan skönjas är det fortfarande tufft i bilbranschen - där jättar som Stellantis tvingas stänga ner fabriker och många mindre bilhandlare går i konkurs såväl i Sverige som utomlands.
Foto: S. Rademaker
Text: Redaktionen