Biljätte stänger stor fabrik – har funnits sedan 1905

2025 02 08

Biljätten Stellantis stänger nu ned en fabrik i Storbritannien.

Vauxhalls anställda säger att de känner sig ”förrådda” och ”svikna” av bolagets ägare Stellantis efter att bolaget bekräftat nedläggningen av fabriken i Luton i Storbritannien.

Nedläggningen av Vauxhall är ytterligare ett bevis på situationen som bilbranschen befinner sig i just nu.

Över 1 000 arbetstillfällen riskerar att gå förlorade, rapporterar BBC.

Funnits sedan 1905

Biljätten har meddelat att anläggningen, som har tillverkat fordon sedan 1905, ska stängas i april, efter att först ha meddelat att den skulle stängas i november. 

Över 1 000 jobb är i farozonen, men Stellantis framhåller att ytterligare 600 anställda behövdes vid fabriken i Ellesmere Port, Cheshire, och att man skulle erbjuda stöd vid omlokalisering.

“Besviken”

Den 60-årige gaffeltruckföraren Dave Short menar att det är ”skrämmande” att söka nytt arbete vid hans ålder.

– Lyckligtvis har jag gått en utbildning, men jag vet inte om jag kan hitta en ny karriär eftersom mycket sker online nu, säger han till BBC.

– Jag känner att Stellantis har svikit oss rejält. Vi har gjort allt de ville: minskat på personalen, ökat vinsten, ökat antalet skåpbilar, och ändå blir det såhär.

En annan anställd uttrycker sitt missnöje med biljätten.

– Vauxhall har funnits här i över 100 år och Stellantis placerar en annan fabrik i Turkiet och betalar dem hälften av lönerna.

Senaste siffrorna

Enligt siffror från Stellantis senaste rapport framgår att marknaden är tuff.

Leveranserna i Europa minskade under de sex månader som slutade den 30 juni 2024 jämfört med motsvarande perioden 2023  drivet av lägre leveranser av Fiat 500, Opel Mokka och Jeep Renegade.

– Minskningen av nettoomsättningen för Europa under de sex månader som slutade den 30 juni 2024 jämfört med motsvarande period 2023 berodde främst på högre återköpsåtaganden, lägre volymer samt negativ nettoprissättning, framhöll Stellantis då.

Fortsatt tufft

Om än en ljusning kan skönjas är det fortfarande tufft i bilbranschen - där jättar som Stellantis tvingas stänga ner fabriker och många mindre bilhandlare går i konkurs såväl i Sverige som utomlands.

Foto: S. Rademaker

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen