Bilister riskerar böter – på grund av två vanliga vintermisstag

2025 01 04

Det är viktigt att hålla koll på reglerna som gäller bilister på vintern.

Under vintermånaderna sker många olyckor ute i trafiken på grund av snöfallet och det hala underlaget.

Bilister uppmanas därmed att ta det lite lugnare ute på vägarna.

Samtidigt finns det vissa andra saker som bilister bör tänka på under vintern för att undvika att få böter.

Två misstag

Två vanliga misstag under vintern kan resultera i böter.

Det första handlar om att den som inte säkerställer att sikten genom rutan är bra kan få betala för det.

– Det finns ingen lag som reglerar enbart det att man låter bli att skrapa rutorna, förklarar Mekonomen.

– Däremot måste man som förare säkerställa att man kan se ordentligt när man kör bil. Struntar man i att skrapa ordentligt och bara åker omkring med ett titthål kan det komma att betraktas som vårdslöshet i trafik och ge dagsböter.

Även registreringsskylten

En annan sak som många kan missa är att se till att registreringsskylten är fullt synlig.

– I vissa väder kan registreringsskyltarna snabbt bli igensatta av snö eller smuts. Som förare är man skyldig att hålla skyltarna rena, att strunta i det kan leda till böter, fortsätter Mekonomen.

Ta det lugnt

I vanlig ordning är det viktigaste under vintern att ta det lugnt ute på vägarna för att förebygga olyckor.

På lördagen har flera trafikolyckor inträffat runt om i landet, bland annat i Orsa där en frontalkrock har inträffat på E45.

– Det är två bilar som frontalkolliderat, fyra personer skadade, omfattning oklart. Räddningstjänst och ambulans på plats, meddelar polisen.

– Fyra personer har förts till sjukhus med ambulans. Vägen är fortsatt avstängd men personbilstrafik släpps fram växelvis. Stopp för tung trafik.

I Hudiksvall

Även i Hudiksvall har en olycka inträffat - om än det rör sig om en mer ovanlig sådan.

– En inringare kontaktade polisen då denne kört på en uggla på E4 i höjd med Enånger. Polisen ryckte ut till platsen då vissa ugglor tillhör statens vilt, och ugglan togs med från platsen.

Foto: K. Ritvanen

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen