Bilister går miste om tusentals kronor – “Förstår inte varför”

2025 03 17

Många svenska bilister vars fordon skadas går miste om pengar.

Under fjolåret slogs rekord i anmälda potthålsskador.

Många fick ersättning beviljad på grund av problemen – men nya siffror från Trafikverket visar att 60 procent inte hämtat ut pengarna.

De går därmed miste om tusentals kronor i ersättning, rapporterar TV4.

“Förstår inte varför”

Enhetschefen Cecilia Östlund är förvirrad över situationen.

– Det är synd. Jag förstår verkligen inte varför, men kanske tycker de inte att beloppet är tillräckligt stort för att matcha ”besväret” att skicka in kompletterande handlingar, säger hon.

“Måste fundera på det”

Östlund reflekterar vidare om det kan vara så att den tillgängliga informationen om hur man ska gå tillväga är bristfällig.

– Vi ser över hela tiden hur det kan bli ännu tydligare. Uppenbarligen är det något vi måste fundera på.

Därför uppstår potthål

Ett potthål är ett hål i vägens beläggning som uppstår efter påverkan av is, vatten och trafik. 

Vatten, ökad och tyngre trafik, samt nivån på underhåll i kombination med klimatförändringar påverkar vägens skick. Ju äldre beläggning, desto större risk.

– Många växlingar mellan plus- och minusgrader, samt vatten som tränger ner i vägkonstruktionen, gör att skador som potthål och sprickbildningar kan uppstå, förklarar Trafikverket.

Satsas för lite

Trafikverket bedömer att det sedan lång tid tillbaka har satsats för lite på underhåll. 

– Det gör att vi tvingats göra tuffa prioriteringar mellan olika åtgärder och vägar, förklarar myndigheten.

– I första hand prioriterar vi utifrån tillstånd och trafikmängd även om vi har ett uppdrag att hålla alla vägar öppna och farbara. 

Trafikverket meddelar att om du har råkat ut för en skada på eller intill en statlig väg kan du ha rätt till skadestånd. 

En förutsättning är att Trafikverket eller myndighetens entreprenör har orsakat skadan genom vårdslöshet.

– Våra entreprenörer inspekterar regelbundet det statliga vägnätet, från tre gånger per vecka för de större vägarna till en gång var 14:e dag för de mindre.

Foto: B. Brunner

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen