Bilist kan få 27 000 kronor i böter – 16 000 svenskar riskerar samma sak

2024 10 04

En bilist från Stockholm kan tvingas böta över 27 000 kronor.

Mannen, som är i 50-årsåldern. bröt mot en lag som just nu är mer aktuell än någonsin.

Han körde på ett rådjur i Lessebo kommun i Småland och struntade därefter att anmäla kollisionen till polisen.

Det kan stå honom dyrt.

Nu misstänks han för förseelse mot jaktlagen och åklagare som vill väcka åtal yrkar på en rejäl bot för 50-åringen: över 27 000 kronor.

Det rapporterar P4 Kronoberg.

16 000 riskerar samma sak

Mannen från Stockholm är dock inte ensam.

Enligt försäkringsbolaget If kommer 16 000 incidenter med viltolyckor äga rum i Sverige de kommande två månaderna. Det motsvarar 250 personer som drabbas varje dag.

Samtliga riskerar alltså att gå samma öde till mötes som bilisten som åtalas – om de alltså inte anmäler den viltolycka de är med om.

Dessutom kan det bli en dyr historia för den som bara har en halvförsäkring.

– Det är viktigt att se över sin försäkring för att säkerställa att du har ett bra skydd, säger Frida Wedin, motorexpert på If, i ett pressmeddelande.

Kraftig ökning av olyckor

If understryker att varningen ska tas på allvar.

Det har skett en markant ökning av antalet viltolyckor i Sverige. Mellan 2021 och 2023 har det exempelvis skett 63 procent fler kollisioner med dovhjortar jämfört med perioden 2015-2017.

– Ökningen beror främst på trafiktillväxt, mycket trafik på vägar med hög hastighet och ett växande djurbestånd, säger Frida Wedin.

"Ring omedelbart 112"

Den som har kolliderat med en björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår eller en örn är skyldig att omgående märka ut olycksplatsen och larma polisen.

Om du har råkat ut för en viltolycka med dessa djur ska du omedelbart ringa 112 och på så sätt underrätta Polismyndigheten. Du ska även markera olycksplatsen och vid behov sätta ut varningstriangel och därigenom varna andra trafikanter, framhåller polisen.

Att inte underrätta polisen vid en viltolycka med ovanstående djur är straffbart och klassas som brott enligt jaktförordningen.

Brottet kan ge dagsböter.

Fakta: Ökningen av antal olyckor per djur och år

Viltslag

Antal olyckor

2021–2023

Antal olyckor

2015–2017

Ökning/

minskning

Rådjur

140 165

112 684

+24 %

Vildsvin

16 223

13 709

+18 %

Älg

15 739

16 747

−6 %

Dovhjort

14 768

9 066

+63 %

Kronhjort

1 250

973

+28 %

Källa: If

Foto: A. Lazic

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen