Bilhandlare går i konkurs – omsatte 100 miljoner kronor
2024 12 25
Bilhandlaren Auto Medusa går i konkurs.
Konkursansökningarna i den europeiska bilbranschen har rasat in under det senaste året.
Det senaste i raden är bilhandlaren Auto Medusa - som nu har fått så pass stora ekonomiska utmaningar att konkurs är den enda utvägen.
Det framgår av information från Bolagsfakta och Alla Bolag.
Omsatte 100 miljoner
Bilhandlaren var baserad i Stockholm och enligt data från Alla Bolag så omsatte Auto Medusa år 2021 så mycket som 102 miljoner kronor.
Åren därefter har omsättningen sjunkit kraftigt och efter minusresultat har det nu blivit så illa att man har ansökt om konkurs.
Vad som blir av bolagets eventuella tillgångar och varumärke är i nuläget oklart.
Ska slås ihop
I andra nyheter från bilvärlden framgår att biljättarna Honda och Nissan vill undvika vidare förfall genom en sammanslagning.
Enligt uppgifter vill de båda japanska märkena slås ihop under 2026.
Det rapporterar CNN.
Formellt överens om samtal
Honda och Nissan har formellt kommit överens om att föra samtal under de kommande sex månaderna om en möjlig fusion, en affär som skulle skapa världens tredje största biltillverkare och ge dem mer resurser för att konkurrera med ett växande hot från kinesiska biltillverkare.
Bakgrunden till den möjliga sammanslagningen har mycket att göra med den problematiska situationen bilindustrin befinner sig i just nu.
– Affärsmiljön för båda företagen och den bredare fordonsindustrin har snabbt förändrats och den tekniska innovationshastigheten har fortsatt att öka, framhåller Nissan.
– Överenskommelsen mellan Nissan och Honda som tillkännagavs syftar till att fungera som ett alternativ för att upprätthålla global konkurrenskraft och för de två företagen att fortsätta leverera mer attraktiva produkter och tjänster till kunder över hela världen.
Japans industriella bas
Nissan fortsätter.
– Nissan och Honda kan sträva efter att ytterligare bidra till utvecklingen av Japans industriella bas som ett ”ledande globalt mobilitetsföretag” genom att integrera Nissans och Hondas verksamheter inom fyrhjulsfordon och Hondas motorcykel- och kraftprodukter.
– Det gör det möjligt för båda företagens varumärken att bli mer attraktiva och att leverera mer attraktiva och innovativa produkter och tjänster till kunder över hela världen.
Foto: L. Bresler resp J. Wang
Text: Redaktionen