Bilhandlare går i konkurs – omsatte 100 miljoner kronor

2024 12 25

Bilhandlaren Auto Medusa går i konkurs.

Konkursansökningarna i den europeiska bilbranschen har rasat in under det senaste året.

Det senaste i raden är bilhandlaren Auto Medusa - som nu har fått så pass stora ekonomiska utmaningar att konkurs är den enda utvägen.

Det framgår av information från Bolagsfakta och Alla Bolag.

Omsatte 100 miljoner

Bilhandlaren var baserad i Stockholm och enligt data från Alla Bolag så omsatte Auto Medusa år 2021 så mycket som 102 miljoner kronor.

Åren därefter har omsättningen sjunkit kraftigt och efter minusresultat har det nu blivit så illa att man har ansökt om konkurs.

Vad som blir av bolagets eventuella tillgångar och varumärke är i nuläget oklart.

Ska slås ihop

I andra nyheter från bilvärlden framgår att biljättarna Honda och Nissan vill undvika vidare förfall genom en sammanslagning.

Enligt uppgifter vill de båda japanska märkena slås ihop under 2026.

Det rapporterar CNN.

Formellt överens om samtal

Honda och Nissan har formellt kommit överens om att föra samtal under de kommande sex månaderna om en möjlig fusion, en affär som skulle skapa världens tredje största biltillverkare och ge dem mer resurser för att konkurrera med ett växande hot från kinesiska biltillverkare.

Bakgrunden till den möjliga sammanslagningen har mycket att göra med den problematiska situationen bilindustrin befinner sig i just nu.

– Affärsmiljön för båda företagen och den bredare fordonsindustrin har snabbt förändrats och den tekniska innovationshastigheten har fortsatt att öka, framhåller Nissan.

– Överenskommelsen mellan Nissan och Honda som tillkännagavs syftar till att fungera som ett alternativ för att upprätthålla global konkurrenskraft och för de två företagen att fortsätta leverera mer attraktiva produkter och tjänster till kunder över hela världen.

Japans industriella bas

Nissan fortsätter.

– Nissan och Honda kan sträva efter att ytterligare bidra till utvecklingen av Japans industriella bas som ett ”ledande globalt mobilitetsföretag” genom att integrera Nissans och Hondas verksamheter inom fyrhjulsfordon och Hondas motorcykel- och kraftprodukter.

– Det gör det möjligt för båda företagens varumärken att bli mer attraktiva och att leverera mer attraktiva och innovativa produkter och tjänster till kunder över hela världen.

Foto: L. Bresler resp J. Wang

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 18

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen