Bilhandlare går i konkurs – omsatte 100 miljoner kronor

2024 12 25

Bilhandlaren Auto Medusa går i konkurs.

Konkursansökningarna i den europeiska bilbranschen har rasat in under det senaste året.

Det senaste i raden är bilhandlaren Auto Medusa - som nu har fått så pass stora ekonomiska utmaningar att konkurs är den enda utvägen.

Det framgår av information från Bolagsfakta och Alla Bolag.

Omsatte 100 miljoner

Bilhandlaren var baserad i Stockholm och enligt data från Alla Bolag så omsatte Auto Medusa år 2021 så mycket som 102 miljoner kronor.

Åren därefter har omsättningen sjunkit kraftigt och efter minusresultat har det nu blivit så illa att man har ansökt om konkurs.

Vad som blir av bolagets eventuella tillgångar och varumärke är i nuläget oklart.

Ska slås ihop

I andra nyheter från bilvärlden framgår att biljättarna Honda och Nissan vill undvika vidare förfall genom en sammanslagning.

Enligt uppgifter vill de båda japanska märkena slås ihop under 2026.

Det rapporterar CNN.

Formellt överens om samtal

Honda och Nissan har formellt kommit överens om att föra samtal under de kommande sex månaderna om en möjlig fusion, en affär som skulle skapa världens tredje största biltillverkare och ge dem mer resurser för att konkurrera med ett växande hot från kinesiska biltillverkare.

Bakgrunden till den möjliga sammanslagningen har mycket att göra med den problematiska situationen bilindustrin befinner sig i just nu.

– Affärsmiljön för båda företagen och den bredare fordonsindustrin har snabbt förändrats och den tekniska innovationshastigheten har fortsatt att öka, framhåller Nissan.

– Överenskommelsen mellan Nissan och Honda som tillkännagavs syftar till att fungera som ett alternativ för att upprätthålla global konkurrenskraft och för de två företagen att fortsätta leverera mer attraktiva produkter och tjänster till kunder över hela världen.

Japans industriella bas

Nissan fortsätter.

– Nissan och Honda kan sträva efter att ytterligare bidra till utvecklingen av Japans industriella bas som ett ”ledande globalt mobilitetsföretag” genom att integrera Nissans och Hondas verksamheter inom fyrhjulsfordon och Hondas motorcykel- och kraftprodukter.

– Det gör det möjligt för båda företagens varumärken att bli mer attraktiva och att leverera mer attraktiva och innovativa produkter och tjänster till kunder över hela världen.

Foto: L. Bresler resp J. Wang

Text: Redaktionen


JUST NU: Flygplansdelar har lossnat – ryskt plan tvingas nödlanda

2025 11 16

Ett ryskt trafikflygplan har tvingats till nödlandning efter att delar av flygplanskroppen har lossnat under färden.

Det var i staden Chabarovsk, som ligger i de östra delarna av Ryssland, som passagerarplanet tvingades ner för att nödlanda.

Ombord på planet fanns 90 passagerare och fem besättningsmedlemmar.

Inga skador har rapporterats, uppger The Moscow Times och flera andra ryska medier.

Delar flög av i luften

Flygplanet var på väg från Vladivostok till Blagoveshchensk när det, enligt uppgifter från passagerare på planet, började tappa delar under färden.

– En källa berättar för ryska medier att flygplanet förlorade delar av sin flygkropp. Videor på sociala medier visar att den högra motorn saknar sitt ytterhölje och flera andra delar, rapporterar RBC-Ukraine, med hänvisning till ryska medier.

LÄS OCKSÅ: Macron överraskar - stort lyft för Ukraina väntar

”Tekniskt fel”

Passagerarflyget ska vara en rysktillverkad SSJ100, enligt lokala ryska medier.

Ledare i regionen har uppgett att flygplanet drabbades av ett ”tekniskt fel”.

– Flera ryska medier rapporterade att passagerare väntade på ett ersättningsflygplan från Vladivostok. Några resenärer sa att de inte skulle gå ombord på det skadade planet igen och planerade att nå Blagoveshchensk på egen hand, uppger nyhetsbyrån.

Kris i ryska flygbranschen

Tidigare har flera rapporter kommit om att den ryska flygbranschen befinner sig i ett krisläge.

De ryska flygbolagen har svårt att få tag på reservdelar till sina flygplan på grund av de tunga sanktionerna från väst.

Bristen på reservdelar påverkar också säkerheten för de plan som är i trafik och förra året noterades det högsta antalet flygincidenter i Ryssland någonsin.

Många trafikflyg riskerar att behöva tas ur bruk på grund av bristande säkerhet när de inte kan importerar viktiga reservdelar.

– Enligt den pessimistiska prognosen uppskattar vi, tillsammans med flygbolagen, att cirka 339 flygplan kommer att tas ur bruk år 2030, säger Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, rapporterar Kyiv Post, med hänvisning till ryska medier.

LÄS OCKSÅ: Putinallierad halverar sitt stöd - tung smäll för Ryssland

Text: Redaktionen


16nov2025

JUST NU: ”Vi är körda” – stor uppgivenhet i regeringspartiet

2025 11 16

Uppgivenhet sprider sig i ett av regeringen partier.

Regeringen har sedan den tillträdde efter valet 2022 tappat mark mot oppositionen i många opinionsmätningar.

Och för ett av partierna är läget extra oroande.

I veckan kom en rapport om att Liberalerna ligger på en historiskt låg nivå i den senaste opinionsmätningen, med ett väljarstöd på 2,2 procent med mindre än ett år kvar till valet.

Uppgivna röster

Nu hörs uppgivna röster inifrån Liberalerna som tror att hoppet är ute för partiet att klara riksdagsspärren på fyra procent vid valet nästa år.

– Vi kommer åka ur riksdagen. Vi måste sluta samarbeta med Sverigedmokraterna, säger Liberalernas gruppledare på Lidingö Suzanne Liljegren, till SVT.

– Jag har varit medlem sedan 2003 och hela tiden sagt ”vi löser det här”. Men det här är första gången jag tänker att nu är vi körda, säger partimedlemmen Morad Majlesi.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Tvistar om Sverigedemokraterna

En fråga som splittrar Liberalerna är hur man ska ställa sig till samarbetet med Sverigedemokraterna inför nästa val.

Sverigedemokraterna har gått ut och sagt att man kommer ställa kravet att man ska ingå i en regering efter nästa val, annars kommer man att vara ett oppositionsparti under nästa mandatperiod.

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har uppgivit att hon vill teckna ett nytt Tidöavtal med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, men att hon inte vill ha med Åkesson och SD i regeringen.

– Argumenten väger för tungt emot. De beter sig inte, de är inte ett borgerligt parti och de kommer inte att accepteras av väljare som vill komma över till vårt block, skriver Mohamsson i en debattartikel i DN.

Åkesson håller inte med

Men Jimmie Åkesson köper inte L-ledarens argumentation.

– Om vi hade betett oss som Liberalerna kanske vi också hade haft två procent i opinionsmätningarna snarare än 20 procent. Jag vet inte om det är så mycket mer eftersträvansvärt, säger Jimmie Åkesson till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Klassiska fotbollsklubben i kris

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen