Bilderna fick Trump att rasa – nya uppgifter om kaosmötet

2025 03 24

Volodymyr Zelenskyjs besök i Vita huset slutade i katastrof.

Inför en samlad presskår blev den ukrainske presidenten utskälld av både president Trump och vicepresident JD Vance. Sedan tvingades han lämna Vita huset.

Bryter tystnaden 

Nu uttalar sig Ukrainas president om händelsen för första gången.

I en intervju med Time Magazine medger Zelenskyj att han kanske begick ett misstag i början av samtalet. Den ukrainske presidenten hade med sig en gåva till Trump: mästarbältet från hans vän Oleksandr Usyk, som innehar världsmästartiteln i tungviktsboxning.

Zelenskyj placerade bältet på ett sidobord. Han planerade att ge det till Trump inför de samlade journalisterna.

Men när samtalet inleddes valde Zelenskyj i stället att visa upp foton på ukrainska krigsfångar som befunnit sig i rysk fångenskap. En del av bilderna föreställde groteskt smala och utslitna soldater.

– Det är tuffa grejer, kommenterade en hårt sammanbiten Trump när han bläddrade igenom bilderna.

Nu uppger flera amerikanska tjänstemän att bilderna markerade den punkt där samtalet gick snett, rapporterar Time Magazine.

– Om Zelenskyj hade erbjudit mästerskapsbältet kunde gesten ha lättat upp stämningen. Bilderna fick motsatt effekt. De verkade få Trump att höja garden, som om han fick skulden för soldaternas lidande, uppger källorna enligt tidningen.

”Vädja till Trump som människa”

Zelenskyj kommenterar sitt beslut i intervjun. Han framhåller att han inte ångrar valet, trots att samtalet sedan urartade.

Den ukrainske presidenten uppger att han försökte nå bortom Trumps stora fokus på de ekonomiska aspekterna av kriget. Han ville vädja till Trump som människa.

– Han har familj och barn. Han måste känna de saker som varje person känner, säger Zelenskyj till tidningen.

–  Det jag ville visa var mina värderingar. Men sedan, ja, samtalet gick i en annan riktning.

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen