Bilägare varnas för oväntad faktura – skickas hem

2024 07 19

Bilägare i Sverige varnas för oväntade fakturor som dimper ned i brevlådan.

Bakom varningen står Konsumentverket som nu har fått nog av företaget som ligger bakom utskicken.

Det hela handlar om erbjudanden om en ny bilgaranti som enligt myndigheten maskeras i form av räkningar som ser ut att komma från det egna försäkringsbolaget eller från bilmärkets företag.

– I flera år har bilägare fått brev med påpekande att garantin på bilen löper ut och ett inbetalningskort för att förlänga den, framhåller Konsumentverket.

Hållit sig undan ett år

Bakom "fakturorna” står European Warranties Ltd och varumärket DinBilGaranti. Men de har ingenting med försäkringsbolagen eller bilföretagen att göra.

Efter att i mer än ett år ha jagat bolaget utan resultat stämmer nu Konsumentombudsmannen, KO, ett företag och personen bakom utskicken för vilseledande marknadsföring.

– Myndigheten har hittills tagit emot över 1 000 anmälningar och de fortsätter att komma i, uppger KO.

Många lurade

Hanteringen av såväl utskick som betalningar och fakturering sköts av Avendo Distribution AB. 

– Det svenska företaget Avendo hävdar att det inte har något med utskicken göra, men KO är av en annan uppfattning, understryker myndigheten.

KO pekar på att marknadsföringslagen säger att det tydligt måste framgå vad som är reklam. Finns det ett inbetalningskort med i utskicket måste det vara särskilt tydligt att det är just reklam – och inte en faktura.

Det ska framgå redan på kuvertet.

– Utskicken från DinBilGaranti är utformade så att mottagaren riskerar att uppfatta det som en faktura från ett företag där man redan är kund. Anmälningarna till myndigheten vittnar också om att många känner sig lurade och har betalat i tron att brevet var från det egna försäkringsbolaget eller bilmärkets företag, säger Johanna Nyblom, processråd vid KO, i en kommentar.

Vill se förbud

Enligt KO har Avendo och den person som står bakom företaget medverkat till att lura bilägare i Sverige. 

Myndigheten uppmanar nu domstolen att helt förbjuda företaget att fortsätta med den här typen av marknadsföringsmetoder.

– KO vill att domstolen också tar med ett vite, en summa som företaget och personen bakom kan dömas att betala om de bryter mot förbuden, avslutar Konsumentombudsmannen.

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


Livsmedelsverket går ut med grönsaksvarning

2024 09 06

Allt fler svenskar odlar sina egna grönsaker i trädgården.

Tidigare har en undersökning av Plantagen visat att minst var tredje svensk överväger att odla sina egna grönsaker och kryddor.

Under pandemin sköt intresset i höjden, och det har knappast avtagit.

Enligt Livsmedelsverket håller trenden i sig och det är många som just nu dignar såväl trädgårdar som odlingslotter av grönsaker, frukt och bär.

Men nu varnar myndigheten för att odlare riskerar drabbas av den allvarliga sjukdomen botulism om man inte är försiktig.

"Starkaste giftet man känner till"

Sjukdomen, som kan vara livshotande, orsakas av ett bakteriegift som är “ett av de starkaste man känner till”, enligt Folkhälsomyndigheten.

Giftet blockerar nervimpulserna och kan bland annat orsaka förlamningar i andningsmuskulaturen.

Nu förnyar Livsmedelsverket sina rekommendationer om hur man ska lägga in sina grönsaker för att undvika att bakterien Clostridium boulinium ska kunna föröka sig i inläggningen.

Bakterien kan ge upphov till sjukdomen botulism, som är väldigt ovanlig, men kan vara mycket allvarlig för den som drabbas, understryker myndigheten.

Följande gäller nu

Enligt Livsmedelsverket gäller nu följande för den som gör egna inläggningar.

Den som sysslar med ättiksinläggningar ska använda ett beprövat recept med rätt andel ättika, socker och vatten.

Inläggningar i olja är dock mer komplicerat. Det är mycket viktigt att dessa förvaras i kylskåp och äts inom några dagar om de inte har upphettats. Och även om så görs ska de kylförvaras.

För att få en inläggning som håller mer än några dagar måste du hetta ta upp grönsakerna ordentligt innan du lägger in dem i oljan. 100 grader i minst 15 minuter behövs för att förstöra den variant av Clostridium botulinum som annars kunna föröka sig även i kylen, säger Åsa Rosengren, mikrobiolog och rådgivare på Livsmedelsverket.

– Det finns ännu en variant av bakterien som inte förstörs vid upphettningen, men den kan inte försöka sig i kyla. Det är därför viktigt att alltid ha sina oljeinläggningar i kylskåp.

Använd tryckkokare

Har man följt ovanstående råd kan oljeinlagda grönsaker ätas så länge de ser fräscha ut.

Myndigheten understryker också att vid hemkonservering bör man använda en tryckkokare specifikt avsedd för konservering.

– Då kan man nå så höga temperaturer att även den mer värmetåliga varianten av Clostridium botulimun förstörs, förklarar Livsmedelsverket.

Fakta: Bakterien Clostridium

  • En jordbakterie som kan finnas på grönsaker, örter och svamp
  • Förökar sig när det inte finns syre och kan då producera botulinumtoxin, som är det mest kraftfulla naturliga gift som man känner till.
  • Finns över hela världen men är sällsynt i Sverige
  • Risken kan öka om hemkonservering fortsätter att bli vanligare i Sverige
  • Symtomen inkluderar bland annat kräkningar, yrsel, trötthet, talsvårigheter, dubbelseende och andningsförlamning

Källa: Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten

Foto: J. Gorecki

Text: Redaktionen


Stort larm om Hedin Bil

2024 09 06

Hedin Bil, Sveriges största återförsäljare av nya bilar, har hamnat i blåsväder.

Koncernen har fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämning av leasade bilar, vilket strider mot privatleasingavtalet.

Det avslöjar Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, i en färsk granskning.

Enligt granskningen har Hedin Bil bland annat fakturerat kunder för åtgärdande av tekniska brister, trots att dessa borde täckas av garantin. 

– Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige.

”Helt i strid med avtalet”

Vid återlämning av en leasad bil kan hyresgivaren kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Hedin Bil är dock återförsäljare och har kommit med egna krav på betalning.

Helt i strid med avtalet, enligt M Sverige.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage.

Först efter M Sveriges granskning har Hedin Bil ändrat sig.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Klaga först

Efter avslöjandet går M Sverige ut med flera uppmaningar till personer som leasar sin bil.

– Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad, framhåller organisationen.

M Sverige uppmanar bilister att vidta följande åtgärder i en sådan situation:

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Foto: Holger.Ellgaard

Text: Redaktionen