Bilägare varnas för oväntad faktura – skickas hem
2024 07 19
Bilägare i Sverige varnas för oväntade fakturor som dimper ned i brevlådan.
Bakom varningen står Konsumentverket som nu har fått nog av företaget som ligger bakom utskicken.
Det hela handlar om erbjudanden om en ny bilgaranti som enligt myndigheten maskeras i form av räkningar som ser ut att komma från det egna försäkringsbolaget eller från bilmärkets företag.
– I flera år har bilägare fått brev med påpekande att garantin på bilen löper ut och ett inbetalningskort för att förlänga den, framhåller Konsumentverket.
Hållit sig undan ett år
Bakom "fakturorna” står European Warranties Ltd och varumärket DinBilGaranti. Men de har ingenting med försäkringsbolagen eller bilföretagen att göra.
Efter att i mer än ett år ha jagat bolaget utan resultat stämmer nu Konsumentombudsmannen, KO, ett företag och personen bakom utskicken för vilseledande marknadsföring.
– Myndigheten har hittills tagit emot över 1 000 anmälningar och de fortsätter att komma i, uppger KO.
Många lurade
Hanteringen av såväl utskick som betalningar och fakturering sköts av Avendo Distribution AB.
– Det svenska företaget Avendo hävdar att det inte har något med utskicken göra, men KO är av en annan uppfattning, understryker myndigheten.
KO pekar på att marknadsföringslagen säger att det tydligt måste framgå vad som är reklam. Finns det ett inbetalningskort med i utskicket måste det vara särskilt tydligt att det är just reklam – och inte en faktura.
Det ska framgå redan på kuvertet.
– Utskicken från DinBilGaranti är utformade så att mottagaren riskerar att uppfatta det som en faktura från ett företag där man redan är kund. Anmälningarna till myndigheten vittnar också om att många känner sig lurade och har betalat i tron att brevet var från det egna försäkringsbolaget eller bilmärkets företag, säger Johanna Nyblom, processråd vid KO, i en kommentar.
Vill se förbud
Enligt KO har Avendo och den person som står bakom företaget medverkat till att lura bilägare i Sverige.
Myndigheten uppmanar nu domstolen att helt förbjuda företaget att fortsätta med den här typen av marknadsföringsmetoder.
– KO vill att domstolen också tar med ett vite, en summa som företaget och personen bakom kan dömas att betala om de bryter mot förbuden, avslutar Konsumentombudsmannen.
Foto: I. Rifath
Text: Redaktionen