Bilägare varnas för oväntad faktura – skickas hem

2024 07 19

Bilägare i Sverige varnas för oväntade fakturor som dimper ned i brevlådan.

Bakom varningen står Konsumentverket som nu har fått nog av företaget som ligger bakom utskicken.

Det hela handlar om erbjudanden om en ny bilgaranti som enligt myndigheten maskeras i form av räkningar som ser ut att komma från det egna försäkringsbolaget eller från bilmärkets företag.

– I flera år har bilägare fått brev med påpekande att garantin på bilen löper ut och ett inbetalningskort för att förlänga den, framhåller Konsumentverket.

Hållit sig undan ett år

Bakom "fakturorna” står European Warranties Ltd och varumärket DinBilGaranti. Men de har ingenting med försäkringsbolagen eller bilföretagen att göra.

Efter att i mer än ett år ha jagat bolaget utan resultat stämmer nu Konsumentombudsmannen, KO, ett företag och personen bakom utskicken för vilseledande marknadsföring.

– Myndigheten har hittills tagit emot över 1 000 anmälningar och de fortsätter att komma i, uppger KO.

Många lurade

Hanteringen av såväl utskick som betalningar och fakturering sköts av Avendo Distribution AB. 

– Det svenska företaget Avendo hävdar att det inte har något med utskicken göra, men KO är av en annan uppfattning, understryker myndigheten.

KO pekar på att marknadsföringslagen säger att det tydligt måste framgå vad som är reklam. Finns det ett inbetalningskort med i utskicket måste det vara särskilt tydligt att det är just reklam – och inte en faktura.

Det ska framgå redan på kuvertet.

– Utskicken från DinBilGaranti är utformade så att mottagaren riskerar att uppfatta det som en faktura från ett företag där man redan är kund. Anmälningarna till myndigheten vittnar också om att många känner sig lurade och har betalat i tron att brevet var från det egna försäkringsbolaget eller bilmärkets företag, säger Johanna Nyblom, processråd vid KO, i en kommentar.

Vill se förbud

Enligt KO har Avendo och den person som står bakom företaget medverkat till att lura bilägare i Sverige. 

Myndigheten uppmanar nu domstolen att helt förbjuda företaget att fortsätta med den här typen av marknadsföringsmetoder.

– KO vill att domstolen också tar med ett vite, en summa som företaget och personen bakom kan dömas att betala om de bryter mot förbuden, avslutar Konsumentombudsmannen.

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen