Bilägare uppmanas: Skrapa inte rutan

2024 10 30

Snösäsongen har inletts i Sverige. 

Än så länge har endast norra delen av landet fått snö, men kommande månader kan övriga Sverige också räkna med snöfyllda dagar.

Snöväder påverkat inte minst bilister.

Vintermorgnar innebär allt som oftast is, snö och imma på bilrutorna. Att skrapa rent rutorna är en vanlig morgonrutin för många svenskar under vinterhalvåret.

Men du ska helst inte skrapa bilrutorna överhuvudtaget.

Det framhåller Nils Gustavsson, som arbetar på en bilglasfirma i Gävle.

Han uppmanar bilister att använda en annan metod för att få bort islagret.

– Använd bara motorvärmaren och fläkten för att inte slita på rutan, säger han till P4 Gävleborg.

Varningen: Använd inte dessa redskap

Bilglasexperten varnar för att rutan kan bli sliten och repig, speciellt vid användning av fel skrapverktyg.

– Till exempel en gammal skrapa, cd-skiva eller ett kreditkort, säger Gustavsson till radion.

Den som trots allt väljer att skrapa rutan bör använda en helt ny skrapa.

– Inte de stora med handtag och borste, utan en ny och liten skrapa, säger bilglasxperten. 

Så slipper du is – utan att skrapa rutorna

Enligt biljätten Volkswagen finns det flera sätt att få bort is från rutorna, utan att använda skrapan.

Följande saker fungerar bra, enligt Volkswagen:

- Parkera bilen i ett garage
Kom ihåg att enkelt är bra! Med bilen i ett lätt uppvärmt garage hålls isen alltid borta från rutorna.

- Montera en kupévärmare
Alla har inte tillgång till garage, men en kupévärmare kan ha samma effekt. Då kan du köra i väg i en varm och isfri bil. Har du dessutom en motorvärmare så slipper även motorn få en kall start och du sänker dina bränslekostnader.

- Förbehandla med ättika
Billigare än garage och motorvärmare? Jo, den miljövänliga ättikan som bara står oanvänd längst in i skafferiet. Så här gör du: Blanda två tredjedelar ättika och en tredjedel vatten i en sprejflaska och använd på bilrutan. OBS – behöver appliceras kvällen innan.

Foto: D. Rybachenko

Text: Redaktionen


Ryssland sätter in 300 000 soldater

2024 12 03

Ryssland kommer trappa upp kriget i Ukraina efter årsskiftet.

Det står klart efter ett nytt besked från landets försvarsdepartement.

I ett färskt uttalande meddelar departementet att ytterligare 300 000 soldater kommer skickas till Ukraina.

Beskedet ges i den ryska militärledningens officiella tidning Krasnaya Zvezda.

– Ytterligare 300 000 militärer kommer att placeras i Ukraina efter att de har genomgått ett gigantiskt militärt träningsprogram, framhåller Ivan Buvaltsev, chef för stridsutbildning vid den ryska försvarsmakten.

– Femton kompanier med militära instruktörer och specialister ska utbilda de nya rekryterna. Fokus kommer att läggas på militära anfallsstrategier, eftersom det har blivit särskilt relevant med anledning av våra truppers avancemang i Ukraina.

Vidare uppger Buvaltsev att rekryterna kommer utbildas på mer än 2 300 platser i Ryssland.

De kommer även involveras i övningar utomlands, framhåller militärchefen.

– Övningarna kommer hållas under så nära stridsförhållanden som möjligt.  

Uppgifter: Så stora är Rysslands förluster

Sedan början av den fullskaliga invasionen har Ryssland främst förlitat sig på professionella soldater och frivilliga. 

Den ryska ledningen erbjuder generösa engångsbetalningar till de som ansluter sig till kriget.

Men behovet av nya rekryter är stort.

Enligt ukrainska uppgifter har närmare 700 000 ryska soldater dödats eller skadats i kriget.

Trots de massiva förlusterna syns inga tecken på att kriget kommer ta slut. 

Snarare tycks det eskalera, vilket Rysslands senaste besked är ett tecken på. 

LÄS MER HÄR:

Blodigt rekord har slagits – mardröm för Ryssland

Ryssland drar tillbaka styrkor från Ukraina

Tunga ryska förluster – i flera delar av världen

Ryssland hävdar – “Kuppförsök i vårt grannland”

Foto: A. Jawfox resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 03

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen