Bilägare riskerar kalldusch – “kan öka till 40 kronor per liter”

2024 03 26

Bensin- och dieselpriserna kan stå inför skyhöga ökningar i framtiden.

Den varningen kommer nu från fordonsbranschen samt konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige.

Anledningen är en ny EU-avgift i form av ett nytt men hittills relativt okänt utsläppshandelssystem för vägtransporter, byggnader och mindre industrier som träder i kraft 2027.

"Blir en kalldusch"

Handelssystemet kallas ETS-2 och innehåller, till skillnad från det befintliga systemet EU ETS, ett eget utsläppstak och egna utsläppsrätter.

Inledningsvis bedömer Naturvårdsverket att priset på drivmedel kan komma att höjas med en krona per liter mellan 2027-2029.

Men fram till och med 2040 menar M Sverige att priserna kan skruvas åt ytterligare – med syftet att minska bilanvändandet och i förlängningen utsläppen.

– Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

– När ETS-2 införs bör nationella styrmedel ses över så att inte bränslekostnaderna skenar.

“40 kronor per liter”

Flera aktörer oroas av kraftiga följdeffekter av ETS-2.

Inte minst eftersom systemet är på väg att införas kort efter att reduktionsplikten minskat och drivmedelspriserna efter en längre tids höjning gått ner igen.

– Nu ser vi att ETS-2 ser ut att bli ett ännu större hot mot rimliga bränslepriser som gör att svenska folket har råd att köra bil och upprätthålla en vettig levnadsstandard, säger Bränsleupprorets talesperson Peder Blohm Bokehielm till motormagasinet Carup.

– Vi har haft möten med företrädare inom bränslebranschen som tror att bränslepriset kan öka till uppemot 40 kronor per liter.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger:

– EU-reglerna för ETS 2 är beslutade och den svenska lagen och förordningen planeras att träda i kraft i november 2024. Med införandet av ETS 2 kommer omkring 80 procent av EU:s växthusgasutsläpp att regleras av de båda utsläppshandelssystemen.

LÄS MER: Oväntat besked om bensin och diesel – räknar med kraftig förändring

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen