Bil har störtat ut från parkeringshus – kan ha drabbats av fel

2024 09 26

En person har dött i Norge efter en tragisk olycka.

Det är vid köpcentret Sandvika utanför Oslo som händelsen ägde rum.

En man i 60-årsåldern skulle köra sin Volvo XC40 ut ur ett parkeringshus när någonting gick fel.

Bilen störtade ut från p-husets fjärde våning och den 60-årige mannen dog i olyckan.

Det rapporterar Carup och norska TV2.

Kan ha drabbats av fel

Nu utreder den norska polisen händelsen.

En av hypoteserna är att bilen kan ha drabbats av något slags fel.

År 2022 återkallade Volvo bilar av samma modell på grund av fel på gaspedalen som gjorde att bilarna kunde skena.

– Bilen har transporterats till Risløkka trafikstation, där den ska undersökas av det norska vägverket, säger experten Kathrine Eilertsen enligt Carup.

Volvo vet om

Volvo vet om att händelsen har skett.

– Vi är medvetna om att det inträffade en allvarlig olycka i Sandvika i måndags, men vi kan inte kommentera mer än så medan utredningen pågår, förklarar Volvo Cars för Carup.

Kommer ta tid

Kathrine Eilertsen förklarar för norska TV2 att utredningen kommer att ta tid.

– Vi genomför en omfattande utredning, bland annat om det var ett tekniskt fel som orsakade olyckan. 

– Vi kommer inte att ha ett klart svar på detta förrän den tekniska rapporten är tillgänglig. Denna kommer troligen inte att vara tillgänglig förrän om ett par månader.

Vittnen på plats

Polisen kommer även att prata med personer som bevittnade dödsolyckan.

– Vi hörde en hög smäll och såg strax därefter en bil ligga på marken. Jag sprang över för att se om jag kunde hjälpa till, men det var svårt, säger ett vittne till NRK om händelsen.

– Hela händelsen var skrämmande eftersom vi inte visste vad som hände. Det lät som högljudda raketer.

Polisen kommer under den kommande tiden att arbeta intensivt för att komma fram till exakt vad det var som orsakade olyckan.

Det norska vägverket kommer att inspektera bilen och polisen kommer att gå igenom övervakningskameror för att se om det finns någonting relevant.

Det finns inga uppgifter om att någon annan skadades i samband med händelsen.

Foto: L. Sanchez

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen