Beslut idag: stor förändring av livsmedel i Sverige – ”avgörande”

2024 02 15

Idag, torsdag, sker det stora startskottet på en omfattande förändring av svenska livsmedelsvaror.

Både livsmedelsproducenter och dagligvaruhandeln går nu gemensamt fram i samlad trupp för att med stora insatser göra maten mer hälsosam.

Det beskedet ger Livsmedelsverket idag och utgör slutsatsen av det regeringsuppdrag som myndigheten fick redan 2020 och sedan dess arbetat med.

Mindre salt och socker

Specifikt handlar beslutet om en bred överenskommelse i branschen om att nu minska på salt och socker i mat.

– Vår slutsats är att det finns en vilja bland producenter och handel att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel. Många företag jobbar redan med detta men arbetet behöver intensifieras, för hälsans skull, säger Åsa Brugård Konde, projektledare för Livsmedelsverkets uppdrag.

Frivilliga överenskommelser

Som led fram till beslutet har en rad dialogmöten genomförts med producenter samt handels- och grossistaktörer.

Enligt Livsmedelsverket är de breda överenskommelserna helt frivilliga – en fördel då det kräver mindre administration än reglering.

Dessutom kan de på så vis också snabbare införas i praktiken.

– Tre faktorer är avgörande för att frivilliga överenskommelser ska fungera: ett långsiktigt engagemang i branschen, en efterfrågan från konsumenterna och att effekterna följs upp löpande, säger Åsa Brugård Konde i myndighetens pressutskick.

Ska minska 20 procent

Ett av de stora målen är att minska saltintaget med 20 procent till 2035. 

– Det målet bör vara vägledande för de mål som sätts för såväl producentledets som dagligvaruhandelns saltsänkningsarbete, säger Annica Sohlström, generaldirektör på Livsmedelsverket.

Livsmedelsföretagen, Kött- och charkföretagen, Sveriges Bagare och Konditorer samt Sveriges bryggerier är några av aktörerna som ställt sig bakom överenskommelsen om salt- och sockersänkning.

Var femte hjärtinfarkt och vart tionde strokefall i Sverige beräknas bero på för mycket salt.

– För mycket socker ökar i sin tur risken för typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdom och övervikt, framhåller Livsmedelsverket.

Foto: Coop Sverige

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klädkedja lämnar Sverige – stänger för gott

2024 05 02

Kedjan har redan stängt sin butik i Sveriges största köpcentrum Mall of Scandinavia.

Det var den butiken som skulle bli kronan på verket på svensk mark för en snabbt växande brittisk klädkedja.

Men så blir det inte.

Efter flera år av problem meddelar nu “Superdry” att man stänger sin sista butik i Sverige, som ligger på Fredsgatan i Göteborg.

Det rapporterar Fastighetsvärlden.    

Enligt sajten Market slår portarna igen för gott redan nu i veckan.   

Stöttades av Beckham   

Superdry från Storbritannien gjorde inledningsvis succé och marknadsfördes bland annat av den före detta fotbollsstjärnan David Beckham.

År 2015 lanserade företaget en storsatsning på Sverige.   

Tre butiker öppnades i Stockholm. En i Täby Centrum och en i Gallerian, men framför allt var det butiken i det stora köpcentret Mall of Scandinavia som var kedjans riktiga flaggskepp.     

Succén uteblev dock.

Butikerna i Stockholm stängde under pandemin och därefter även den som fanns på Arlanda.

Totalt hade man som mest fem butiker i Sverige.

"Inte längre coolt"

På sin svenska hemsida beskriver kedjan att man har “en betydande och växande närvaro runt om i världen med 515 Superdry-länkade platser i 46 länder”.

Superdrys förre vd Peter Williams har dock tidigare sagt att varumärket “förmodligen inte är så coolt som det brukade vara”.

– Det är problemet, eftersom tonåringar inte nödvändigtvis vill handla där deras föräldrar brukade shoppa och det är en naturlig likvidering av modemärken som pågår, sade han till BBC i april.

1 400 kvadratmeter

Julian Dunkerton, grundare av Superdry, har slagit tillbaka mot anklagelserna om att kedjan tappat sin status.

Bolaget genomgår just nu en omstrukturering.

– Verkligheten är att varumärket tilltalar alla människor, säger Julian Dunkerton till The Business Desk.

Butiken i Göteborg där Superdry huserat ägs av Vasakronan och är 1 400 kvadratmeter stor.

Foto: K. Pilger

Text: Redaktionen