BESKEDET: Tesla måste betala 800 000 kronor till upprörd bilist
2024 07 13
Tesla ska betala tillbaka 800 000 kronor till en missnöjd kund.
Personen i fråga, som är hemmahörande i Göteborg, köpte sin Tesla-bil redan 2022.
Sedan dess har han befunnit sig i en fejd med jätteföretaget.
Den bil han provkörde och tackade ja till var nämligen utrustad med parkeringssensorer.
Men bilen han fick hem saknade den funktionen, och var istället utrustad med ett kamerasystem.
Inte okej, enligt göteborgaren, som anmälde Tesla till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, när han inte fick pengarna tillbaka.
Ger besked: ska betala tillbaka
Och nu ger ARN kunden rätt, rapporterar P4 Göteborg.
Kamerasystemet bedöms inte vara likvärdigt och nu uppmanar nämnden Tesla att betala tillbaka 800 000 kronor till kunden.
Gör man inte det riskerar man att hamna på Råd & Röns svarta lista, vilket i så fall inte vore första gången.
Redan 2022 figurerade Tesla på den ökända listan efter att företaget bland annat vägrat ta tillbaka en bil som präglades av oväntade inbromsningar, sidorutor som automatiskt vevades ned och larm som utlöstes av kyrkklockor.
– Tvisten hamnade hos Allmänna reklamationsnämnden, som i sitt beslut menar att kunden visserligen inte kunnat visa att felen kvarstår, men eftersom bilen beställts via nätet rekommenderar nämnden att kunden ska få ångra sitt köp enligt distansavtalslagen, framhåll Råd och Rön vid tillfället.
Liknande fall i våras
Tidigare i år fick en annan kund rätt i ett liknande ärende som det i Göteborg. En person i Kalmar hade behövt ta sin nyköpta Tesla till verkstaden fem gånger efter att bagageutrymmet fyllts med vatten när det regnade.
Luckan byttes ut vid två tillfällen men problemet kvarstod och fler skador uppstod.
Tesla vägrade dock att betala tillbaka, vilket gjorde att ärendet hamnade hos ARN.
– Reklamationsnämnden ger nu bilägaren rätt. De rekommenderar Tesla att betala 806 170 kronor till bilägaren, alternativt att han lämnar tillbaka bilen, rapporterade Dagens Kalmar vid tillfället.
Nästan alla följer
ARN:s beslut är inte bindande, men de senaste åren struntar allt färre att följa nämndens rekommendationer.
Anledningen är just att man vill undvika att hamna på Råd & Röns svarta lista och förlora anseende bland sina kunder.
– Det här innebär att nästan alla våra beslut följs, och det är något som är mycket positivt för både konsumenter och företag, säger Marcus Isgren, chef på ARN.
Foto: B. van Oost
Text: Redaktionen