BESKEDET: Lurade kunder måste betala – för att få pengarna tillbaka
2024 05 29
Den senaste tiden har anmälningar om oseriösa och bedrägliga nätbutiker vällt in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Under 2023 hanterade myndigheten 32 000 anmälningar.
Nu uppger ARN att situationen är ohållbar. Myndigheten framhåller att handläggningstiderna är för långa och att resurserna inte används effektivt.
Därför väljer ARN att införa en avgift för den som vill anmäla en nätbluff och få tvisten löst. Det kan till exempel handla om en anmälan av en undermålig vara man köpt på nätet, rapporterar Di.
Varje anmälan kommer kosta 150 kronor från och med den 1 augusti.
Införandet av avgiften är ett resultat av ett riksdagsbeslut från den 31 januari, men har även andra orsaker.
– Införandet av avgiften hänger bland annat ihop med att ärendemängden hos nämnden har ökat under flera år, vilket medfört att våra handläggningstider blivit längre, säger Hanna Björkman, presskontakt på ARN, till tidningen.
”Positivt för konsumenter”
Enligt Björkman är den nya avgiften ”positivt för alla de konsumenter som vill få sin sak prövad av nämnden”.
Hon hänvisar till att ungefär en tredjedel av alla anmälningar till ARN avvisas.
– Oftast beror det på att anmälaren inte har lämnat de kompletteringar som behövs för att nämnden ska kunna pröva ärendet. ARN lägger i dessa fall onödiga resurser på att handlägga ärenden som konsumenten ändå inte avser att fullfölja.
– Om det blir som förväntat kan nämnden alltså lägga mer resurser på de ärenden som fullföljs och därmed korta handläggningstiderna i dessa fall, säger Hanna Björkman till tidningen.
79 procent följer besluten
En majoritet av företagen följer upp beslut från ARN, där anmälaren har fått helt eller delvis rätt.
Statistik från 2023 visar att 79 procent av företagen följer myndighetens beslut.
– Det är alltid så att ännu fler företag följer våra beslut efter det att vi har avslutat vår uppföljning. Publicitet i media i samband med uppföljningen brukar göra att ytterligare cirka 10 procent av besluten följs, säger ARN:s chef Marcus Isgren och tillägger.
- Det här innebär att våra beslut följs i nästan alla fall, och det är något som i längden är mycket positivt för både konsumenter och företag.
Foto: C. Hume
Text: Redaktionen