Beskedet: Klassisk tradition i Sverige kan upphöra

2024 08 16

Det är bara en tidsfråga innan en av de mer klassiska svenska traditionerna kan vara ett minne blott.

Igår var det, som brukligt, premiär i Sverige.

Den tredje torsdagen i augusti markerar startskottet för surströmming – en maträtt som är lika älskad som avskydd i landet.

Men traditionen är på väg att dö ut och i värsta fall försvinna för gott.

Det menar handlaren Per Åkerlund som driver en delikatessbutik i Umeå, rapporterar SVT.

Anledningen är det bristande intresset hos den yngre generationen att ta över.

– Rent fördomsfullt är de flesta fiskarna äldre medelålders män, som även de har svårt att få det att gå runt med höjda priser och utmaningar. Hur säljer man in det till den yngre generationen? säger Per Åkerlund till tv-kanalen.

Saknar god relation till fisk

Mattraditionen lever med andra ord på lånad tid.

De senaste åren har surströmming även lidit av brist och ökade priser som följd.

Men det är dock inte de ekonomiska förutsättningarna som är avgörande för om yngre personer ska ge sig in branschen, utan snarare relationen till fisk.

– Många har nog blivit skrämd i skolan av någon torr torsk som legat för länge i ett värmeskåp, så tyvärr upplever vi att många unga inte äter så mycket fisk, säger Peter Gustavsson.

Willys slutar sälja

I sommar har flera butiker gett besked om att man stoppar försäljningen av surströmming, som blivit rödlistad av världsnaturfonden WWF och bedöms som hotad.

Två av dessa är Willys Hemköp som inte kommer att erbjuda varan alls under 2024.

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller koncernen Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver.

Finns på Ica

På Ica har dock fisken fortsatt gått att köpa, vilket orsakat stora kundrusningar till dess butiker.

Det har fått konsekvensen att man tvingats införa begränsningar.

– Vi har kunder klockan sex på morgonen som springer direkt till surströmmingen, sade Måns Henningsson, butikschef för Ica Maxi i Västerås, till SR tidigare i augusti.

– Vi har satt en maxgräns på fyra burkar så att det räcker längre och till flera, vi vill inte att det ska bunkras. Det tar slut på en gång.

Foto: DreamPixer

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2024 08 21

Under veckan kommer fler poliser att synas på vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell insatsvecka mellan 19 och 25 augusti.

Extra stort fokus kommer läggas på hastighetskontroller i tätbebyggda områden.

– Vi kommer att lägga extra fokus på hastighetskontroller i områden där det är många människor i rörelse, till exempel bostadsområden, stadskärnor och utanför skolor och förskolor. Nu när sommarlovet är slut för många barn borde det vara en angelägenhet för alla att de ska kunna röra sig tryggt till och från skolan.

Det säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen, i ett uttalande.

”Skillnad mellan liv och död”

Hastighetsöverträdelser i tätbebyggda områden kan få ödesdigra konsekvenser, även vid platser där hastighetsbegränsningarna redan är relativt låga. 

Utanför skolor och andra platser där många personer rör sig är det vanligt med hastighetsbegränsningar på 30 km/h. Hastighetsbegränsningen gör det möjligt för bilister att hinna reagera i tid och sänka farten eller stanna bilen helt om det skulle behövas.

Hastighetsöverträdelser får stor påverkan på olycksrisken. Redan vid 50 km/h är stoppsträckan mer än dubbelt så lång.

– Vid en kollision med en oskyddad trafikant kan så lite som 10 km/h vara skillnad mellan liv och död, säger Ursula Edström.

– Att som fotgängare eller cyklist bli påkörd av ett fordon som framförs i 50 km/h kan jämföras med att falla från tredje våningen.

Fakta: Polisens insatsvecka i trafiken

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år. Syftet är att kraftsamla resurser och för att göra samstämmiga kontroller i hela EU. 

- Trafikveckan med fokus på hastighetskontroller i tätbebyggda områden pågår mellan 19–25 augusti.

- Under årets resterande insatsveckor ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik. Självklart arbetar polisen i trafiken alla andra veckor på året också.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Biljätte tvärvänder om elbilar

2024 08 22

Den amerikanska biltillverkaren Ford drar i nödbromsen.

Biljätten skruvar ned sin stora satsning på elbilar med omedelbar verkan.

Det rapporterar CNN med hänvisning till ett färskt pressutskick från Ford.

Enligt nyhetskanalen går biltillverkaren fram med två stora förändringar gällande elbilar.

För det första lägger Ford ner planerna på att lansera en elektrisk suv och en serie av nästa generations elektriska pickups. Fordonen kommer ersättas med hybridmodeller – det vill säga fordon som har både en förbränningsmotor och en eller flera elmotorer och batterier som hjälper till att driva bilen.

För det andra meddelar Ford att endast 30 procent av bolagets årliga investeringar kommer att gå till elbilar.

– Det är en minskning med 10 procent, rapporterar CNN.

Förändringarna kommer kosta Ford uppemot 1,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 15 miljarder kronor.

Fortsätter tillverkningen

Ford kommer fortsätta att tillverka elbilar men i en långsammare takt.

En elektrisk van kommer lanseras 2026 följt av en elektrisk lastbil 2027.

– Som det näst största amerikanska elfordonsmärket har vi lärt oss vad kunderna värdesätter och vill ha, och vad som krävs för att matcha de bästa i världen. Vi har tagit fram en plan som ger våra kunder maximala valmöjligheter och som spelar till våra styrkor, säger Fords vd Jim Farley i ett uttalande.

– Vi är fast beslutna att skapa långsiktigt värde genom att bygga en konkurrenskraftig och lönsam verksamhet.

Förhoppningen: Lägre batterikostnader

Fords nya elektriska lastbil, som når marknaden om cirka tre år, beskriver Jim Farley som ”banbrytande”.

Lastbilen kommer ha en kraftigt förbättrad räckvidd, enligt vd:n.

– Förbättringarna som vi planerar att göra för batteritillverkning kommer att bidra till att sänka kostnaderna. Ett prisvärt elfordon börjar med ett prisvärt batteri. Om du inte är konkurrenskraftig på batterikostnaden är du inte konkurrenskraftig överhuvudtaget, säger Farley.  

Foto: H. Kundi

Text: Redaktionen