BESKEDET: Jättesmäll för många hushåll – avgift kommer fyrdubblas

2024 08 09

Sveriges vatten- och avloppssystem står inför en stor omvälvning.

Hela systemet måste rustas upp och klimatanpassas.

Notan kommer landa på hundratals miljarder kronor.

Det uppger branschorganisation Svenskt vatten som företräder Sveriges kommunala VA-avdelningar och vattentjänstföretag.

Enligt organisationen krävs det massiva satsningar för att vatten- och avloppsystemet i framtiden ska klara den ökade risken för översvämningar.

Avlopp som svämmar över är den vanligaste orsaken till skador på fastigheter, enligt branschorganisationen Svensk försäkring.

Minst 570 miljarder kronor

Att rusta upp systemet kommer kosta minst 570 miljarder kronor.

Det uppger Erik Karlsson vid Svenskt vatten för SR Ekot.

– Vi har ett behov av att förnya systemen i en ganska mycket högre takt än vi mäktar med i dag. Samtidigt märker man att klimatförändringarna slår hårt mot systemet, vilket visar att det inte är anpassat för framtiden. Vi kommer se mycket mer intensiva nederbördsmängder, säger han till radion.

Avgift fyrdubblas

Om kommunerna skulle börja rusta upp vatten- och avloppssystemet i dag skulle det få stor påverkan på vatten- och avloppsavgiften, den så kallade VA-taxan.

– I genomsnitt kostar vatten och avlopp 10 515 kronor per år för en villa. Svenskt vatten räknar med att avgiften behöver fyrdubblas, rapporterar SR Ekot.

Det innebär att vatten och avlopp i genomsnitt kommer kosta över 40 000 kronor för en villa.

VA-taxan har nästan dubblerats sedan 2023.

Trots det väntar alltså ytterligare höjningar.

– Svenskt Vattens bedömning är att kommunerna behöver fortsätta höja VA-taxan de kommande åren. Det ekonomiska läget, stigande kostnader för drivmedel och insatsvaror, höga räntor och kommande investeringar i vatteninfrastrukturen innebär fortsatt ökade kostnader för VA-organisationerna, framhåller Svenskt vatten i ett uttalande.

Foto: M Lis

Text: Redaktionen


JUST NU: Stor tv-succé läggs ned – efter tolv säsonger

2025 07 07

Ett av Sveriges mest framgångsrika frågesportprogram lägger ned.

Sista avsnittet av “Alla mot alla” på Kanal 5 har sänts.

Det bekräftar producenten Emil Persson.

– I grund och botten är det för att kanalen inte beställde en ny säsong. Men det är inte så att någon av oss har sörjt detta, säger han i Smålandspostens podcast “Min lögn”.

Hundratusentals tittare

“Alla mot alla” med tv-profilerna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson har sänt över 700 avsnitt under tolv säsonger.

Programmet hade premiär 2019 och vann Kristallen för årets underhållningsprogram samma år. Bedriften upprepades 2022.

Responsen har varit omfattande och under första säsongen lockade finalveckan totalt över en miljon tittare.

– Vi är obeskrivligt stolta och lyckliga idag och vill rikta ett gigantiskt tack till alla som gjort detta möjligt: tittarna, Filip och Fredrik, produktionen och inte minst alla våra magiska deltagare, sade Aron Gabrielsson, exekutiv producent för Alla mot alla, vid tillfället.

Intensivt projekt

Enligt Emil Persson kommer avslutet relativt naturligt.

Programmet sände 128 avsnitt om året, vilket kan ha bidragit till en mättnad. Hade det spridits ut mer skulle det kanske ha kunnat leva längre, tror producenten.

Att ständigt komma på nya frågor har också varit en stress.

– Det brann inte kort, men medellångt och intensivt. Det kanske är bra så, säger Emil Persson.

Redan i våras insinuerade Fredrik Wikingsson i podden “Daddy issue” att en nedläggning kunde vara på gång.

LÄS MER: Jättefiasko för påkostade filmen – “Värsta i modern historia”

Paret Batra deltog

I Alla mot alla möts 16 kändispar varandra uppdelat i två grundomgångar. Därefter går de bästa paren vidare till slutspel. Bland annat har David och Anna Kinberg Batra, Erik Haag och Lotta Lundgren, E-Type och Olof Lundh, Hanna Hellquist och Jonatan Unge deltagit.

Programmet sändes fyra kvällar i veckan.

Avskedet innebär nu att Filip och Fredrik står utan kontrakt för första gången på 25 år. Duon har inte längre något avtal med Kanal 5, enligt Persson.

Läs mer: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Pensionärer rasar mot svensk bank – har aldrig sett på maken

2025 07 07

En 82-årig pensionär blev utslängd från banken efter att ha blivit utsatt för bedragare.

Kvinnan, som var kund i Skandiabanken, blev i höstas lurad via telefonsamtal att göra ett flertal överföringar till två andra banker.

Besparingar på nästan en halv miljon försvann.

Då kastades hon ut från Skandiabanken och fick kontot stängt, rapporterar SvD. Vanligaste anledningarna till sådana åtgärder rör misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Nu rasar Pensionärernas riksorganisation, PRO, mot beslutet.

Av fjolårets alla 41 000 anmälda bedrägerier mot äldre och funktionsnedsatta har det inte hörts talas om någonting motsvarande.

– Hur ska en 82-årig kvinna kunna leva utan bank-id och bankens tjänster? Det låter alldeles förfärligt att bli avstängd på det sättet, säger Åsa Lindestam, ordförande PRO, till SvD.

Myndighet kritisk

Efter att 82-åringen, som beskrivs som digitalt kunnig men också drabbad av en demenssjukdom i tidigt stadium, stängts av har hon inte längre möjlighet att ta hand om sin ekonomi, menar anhöriga.

Även Finansinspektionen är kritisk. 

Det är jätteviktigt att bankerna gör individuella bedömningar av konsumenterna och inte stänger ett konto automatiskt och hänvisar till penningtvättslagen, säger Charlotte Fried som är enhetschef för betalanalys och policy på myndigheten, till samma tidning.

Hon understryker dessutom att konton inte ska begränsas mer än vad som är “absolut nödvändigt".

Polisen varnar

Det brott som 82-åringen utsattes för kallas för “vishing” och är ett fenomen som polisen återkommande varnar för.

Telefonbedrägeri eller vishing är när någon ringer eller sms:ar och försöker att lura dig att lämna ut känsliga uppgifter som koder eller kortuppgifter, eller att logga in på din bank, förklarar polisen.

– Bedragarna är skickliga, låter empatiska och står på sig vilket gör det svårt att stå emot. De kriminella utvecklar också sina tekniker löpande, vilket gör det viktigt att vara uppdaterad om riskerna kontinuerligt, varnar myndigheten.

LÄS MER: Polisen varnar – då ska du inte öppna Bank-ID

Svaret: måste följa lagen

Skandiabanken uppger att enskilda fall inte kan kommenteras och har därför inte bemött kritiken i det specifika ärendet. I ett svar framhåller banken dock att de är skyldiga att följa penningtvättslagen.

Banken framhåller också att det förs en dialog med PRO för att “förstå kunders behov och förbättra våra lösningar” och att man arbetar löpande med att utveckla skydd mot just bedrägerier.

– En bra grundregel är att banker ringer i princip aldrig proaktivt ut till kund oannonserat. Så om man inte har bett om man blir uppringd eller har bokat ett möte, då ringer inte banken, säger Arvid Krönmark, Skandiabankens vd.

LÄS MER: Polisen uppmanar allmänheten – “lägg på luren”

Foto: Bank-ID

Text: Redaktionen