Bekräftat: “Sveriges sämsta elbolag” – har över två miljoner kunder

2023 11 21

Kundnöjdheten i energibranschen är körd i botten.

Förtroendet för branschen är det sämsta på 15 år, visar en ny rapport från Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Negativ trend

Företaget har undersökt belåtenheten både bland Sveriges privat- och företagskunder inom elhandel, elnät och fjärrvärme.

Totalt landar nöjdhetens indexssiffra på 62,2 – vilket är precis över gränsen för att ett företag överhuvudtaget ska kunna motivera sina kunder att stanna kvar.

– Branschen är inne i en negativ trend och har inte klarat av de ändrade kundkrav som är ett resultat av de senaste årens kriser, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Värst bland fjärrvärmekunder

Mest påtagligt är missnöjet inom fjärrvärmesegmenetet.

Det är historiskt den del som hållit uppe nöjdheten för hela branschen – men nu är det tvärtom.

Belåtenheten rasar bland privatkunder som framför allt pekar på ett minskat prisvärde, vilket sannolikt kan kopplas till de chockhöjningar på fjärrvärme som aviserats på flera håll i landet.

Flera bolag kommer att höja sina priser med uppemot 30 procent.

– Det är ju en chock. 33 procent på ett enda år, det är en orimlig höjning, sade exempelvis fastighetsägaren Dan Edlund till Sveriges Radio i september.

Turbulensen kvar

Årets branschstudie har varit något lugnare än den från fjolåret, som präglades av politiska löften, hot om elbrist, skyhöga elräkningar och nedringda kundtjänster.

Men förra årets turbulens har inte runnit av kunderna.

– Prisfrågorna finns på agendan även i år liksom trenden att man som kund vill kunna påverka sin förbrukning och själv bidra till sin energiförsörjning, säger Johan Parmler.

Det kundintresset har dock inte branschen lyckats omfamna.

– Att fånga det ökade intresset och det engagemang som kunderna visar är ett förbättringsområde och en outnyttjad affärsmöjlighet.

Bästa och sämsta elbolaget

Högst rankat av Sveriges privatkunder är GodEl med sina drygt 130 000 kunder. Tvåa på listan ligger Tibber.

Dessa bolag är de enda som når över 75 på kvalitetsindexet – vilket tyder på en stark relation mellan företag och kund.

I botten hamnar energijätten Fortum med två miljoner kunder.

Elbolaget, som beskriver sig som “Nordens största elhandelsbolag”, är det enda på listan som får under 60 i privatkundernas kundnöjdhet.

Hela listan

Här är hela listan över de bästa och sämsta elbolagen enligt Sveriges privatkunder.

Skalan mäts mellan 0-100. Under 60 innebär stora svårigheter att motivera kunderna att stanna kvar, medan över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

  1. GodEl (77,6)
  2. Tibber (75,3)
  3. Skellefteå Kraft (73,2)
  4. Trollhättan Energi (72,3
  5. Telge Energi (69,7)
  6. Borås Elhandel (69,6)
  7. Övriga (68,8)
  8. Göteborg Energi (68,6)
  9. Jämtkraft (68,6)
  10. Dalakraft (67,9)
  11. Enkla Elbolaget (67,8)
  12. Branschen (64,2)
  13. Göta Energi (63,9)
  14. Oskarshamns Energi (63,6)
  15. Vattenfall (63,1)
  16. E.ON (61,8)
  17. Fortum (58,3)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


15nov2025

Glädjebesked för alla som laddar bilen – nyhet på gång

2025 11 15

Energijätten Shell har utvecklat en ny produkt till bilar som drivs med el.

Det handlar om en ny kylvätska till batterierna i eldrivna bilar.

Den nyutvecklade kylvätskan ska, enligt ett uttalande från Shell, innebära en stor förkortning av den tid det tar att ladda upp batteriet i elbilarna.

– Förmågan hos vår Shell EV-Plus Thermal Fluid att helt ersätta traditionella glykolbaserade kylvätskor och arbeta med befintlig hårdvara är en gamechanger, säger Shells chefsingenjör Robert Mainwaring, i ett uttalande.

Under tio minuter

Företaget hävdar att den nya kylarprodukten kommer kunna snabba upp laddningen i elbilarna, vilket skulle underlätta ägandet.

– Den nya produkten öppnar dörren för laddning upp till 80 procents kapacitet på mindre än tio minuter genom direktkontakt mellan battericellerna och den dielektriska vätskan.

Shell påstår också att den nya kylarvätskan kommer att minska antalet komponenter som behövs för att kyla bilens elektriska drivlina, vilket i sin tur kan göra elbilar effektivare och billigare att köra i framtiden.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Ny elbilspremie i Sverige

Den svenska regeringen gick i somras fram med en klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Förslaget innebar att hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil.

Men förslaget stoppades av EU.

Ett nytt förslag ska nu tas fram.

– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, uppger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till Borås Tidning.

Det nya förslaget

Det nya förslaget håller på att ta form, men enligt tidningen kommer den huvudsakliga elbilspremien bli högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen


15nov2025

Viktig uppmaning till alla med Gmail – kontot kan raderas

2025 11 15

Google kommer att ta bort många Gmail-konton framöver och uppmanar därför sina användare att agera.

Google har tidigare annonserat att man framöver kommer ta bort inaktiva Gmail-konton, vilket gör att många användare riskerar att få sina konton raderade permanent.

Användare som inte loggat in på sin Gmail under de senaste två åren riskerar nu att kontot stängs ner.

Har med säkerhet att göra

Regelbundna inloggningar krävs hos många onlinetjänster, för att man ska få behålla kontot.

Tidigare har Google inte haft någon sådan reglering, men det har nu införts.

Anledningen bakom Googles förändring är att oanvända konton innebär en säkerhetsrisk.

– Människor vill att de produkter och tjänster de använder online ska vara säkra och skyddade. Därför har vi investerat i teknik och verktyg för att skydda våra användare från säkerhetshot, som skräppost, nätfiske och kontokapning, uppger Google.

Men de verktygen räcker inte för att säkerställa säkerheten, menar techföretaget.

– Även med dessa skydd är det mer sannolikt att ett konto äventyras om det inte har använts under en längre tid.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Tio gånger vanligare

Google framhåller att säkerheten oftast är mycket lägre på oanvända konton och det innebär stora risker för kontots innehavare.

Exempelvis är tvåstegsverifiering aktiverad tio gånger så ofta hos aktiva användare, i jämförelse med de konton som står oanvända.

 – Det betyder att dessa konton ofta är sårbara, och kan bland annat användas till identitetsstöld, uppger techjätten.

Håll igång kontot

Det finns flera sätt att undvika att kontot raderas, utöver att man måste logga in på Gmail minst vartannat år.

Det går också bra att:

- Använda Google Drive

- Titta på en YouTube-video som inloggad

- Ladda ner en app från Google Play Butik

- Logga in med Google för att få åtkomst till en app eller tjänst från tredje part

- Använda en prenumeration som konfigurerats via Google-kontot

Källa: Google

LÄS OCKSÅ: SAAB får jätteorder

Foto: J. Morgan

Text: Redaktionen