Bekräftat: “Sveriges sämsta elbolag” – har över två miljoner kunder
2023 11 21
Kundnöjdheten i energibranschen är körd i botten.
Förtroendet för branschen är det sämsta på 15 år, visar en ny rapport från Svenskt Kvalitetsindex, SKI.
Negativ trend
Företaget har undersökt belåtenheten både bland Sveriges privat- och företagskunder inom elhandel, elnät och fjärrvärme.
Totalt landar nöjdhetens indexssiffra på 62,2 – vilket är precis över gränsen för att ett företag överhuvudtaget ska kunna motivera sina kunder att stanna kvar.
– Branschen är inne i en negativ trend och har inte klarat av de ändrade kundkrav som är ett resultat av de senaste årens kriser, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.
Värst bland fjärrvärmekunder
Mest påtagligt är missnöjet inom fjärrvärmesegmenetet.
Det är historiskt den del som hållit uppe nöjdheten för hela branschen – men nu är det tvärtom.
Belåtenheten rasar bland privatkunder som framför allt pekar på ett minskat prisvärde, vilket sannolikt kan kopplas till de chockhöjningar på fjärrvärme som aviserats på flera håll i landet.
Flera bolag kommer att höja sina priser med uppemot 30 procent.
– Det är ju en chock. 33 procent på ett enda år, det är en orimlig höjning, sade exempelvis fastighetsägaren Dan Edlund till Sveriges Radio i september.
Turbulensen kvar
Årets branschstudie har varit något lugnare än den från fjolåret, som präglades av politiska löften, hot om elbrist, skyhöga elräkningar och nedringda kundtjänster.
Men förra årets turbulens har inte runnit av kunderna.
– Prisfrågorna finns på agendan även i år liksom trenden att man som kund vill kunna påverka sin förbrukning och själv bidra till sin energiförsörjning, säger Johan Parmler.
Det kundintresset har dock inte branschen lyckats omfamna.
– Att fånga det ökade intresset och det engagemang som kunderna visar är ett förbättringsområde och en outnyttjad affärsmöjlighet.
Bästa och sämsta elbolaget
Högst rankat av Sveriges privatkunder är GodEl med sina drygt 130 000 kunder. Tvåa på listan ligger Tibber.
Dessa bolag är de enda som når över 75 på kvalitetsindexet – vilket tyder på en stark relation mellan företag och kund.
I botten hamnar energijätten Fortum med två miljoner kunder.
Elbolaget, som beskriver sig som “Nordens största elhandelsbolag”, är det enda på listan som får under 60 i privatkundernas kundnöjdhet.
Hela listan
Här är hela listan över de bästa och sämsta elbolagen enligt Sveriges privatkunder.
Skalan mäts mellan 0-100. Under 60 innebär stora svårigheter att motivera kunderna att stanna kvar, medan över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
- GodEl (77,6)
- Tibber (75,3)
- Skellefteå Kraft (73,2)
- Trollhättan Energi (72,3
- Telge Energi (69,7)
- Borås Elhandel (69,6)
- Övriga (68,8)
- Göteborg Energi (68,6)
- Jämtkraft (68,6)
- Dalakraft (67,9)
- Enkla Elbolaget (67,8)
- Branschen (64,2)
- Göta Energi (63,9)
- Oskarshamns Energi (63,6)
- Vattenfall (63,1)
- E.ON (61,8)
- Fortum (58,3)
Källa: Svenskt Kvalitetsindex
Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät
Text: Redaktionen