Bekräftat: “Sveriges sämsta elbolag” – har över två miljoner kunder

2023 11 21

Kundnöjdheten i energibranschen är körd i botten.

Förtroendet för branschen är det sämsta på 15 år, visar en ny rapport från Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Negativ trend

Företaget har undersökt belåtenheten både bland Sveriges privat- och företagskunder inom elhandel, elnät och fjärrvärme.

Totalt landar nöjdhetens indexssiffra på 62,2 – vilket är precis över gränsen för att ett företag överhuvudtaget ska kunna motivera sina kunder att stanna kvar.

– Branschen är inne i en negativ trend och har inte klarat av de ändrade kundkrav som är ett resultat av de senaste årens kriser, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Värst bland fjärrvärmekunder

Mest påtagligt är missnöjet inom fjärrvärmesegmenetet.

Det är historiskt den del som hållit uppe nöjdheten för hela branschen – men nu är det tvärtom.

Belåtenheten rasar bland privatkunder som framför allt pekar på ett minskat prisvärde, vilket sannolikt kan kopplas till de chockhöjningar på fjärrvärme som aviserats på flera håll i landet.

Flera bolag kommer att höja sina priser med uppemot 30 procent.

– Det är ju en chock. 33 procent på ett enda år, det är en orimlig höjning, sade exempelvis fastighetsägaren Dan Edlund till Sveriges Radio i september.

Turbulensen kvar

Årets branschstudie har varit något lugnare än den från fjolåret, som präglades av politiska löften, hot om elbrist, skyhöga elräkningar och nedringda kundtjänster.

Men förra årets turbulens har inte runnit av kunderna.

– Prisfrågorna finns på agendan även i år liksom trenden att man som kund vill kunna påverka sin förbrukning och själv bidra till sin energiförsörjning, säger Johan Parmler.

Det kundintresset har dock inte branschen lyckats omfamna.

– Att fånga det ökade intresset och det engagemang som kunderna visar är ett förbättringsområde och en outnyttjad affärsmöjlighet.

Bästa och sämsta elbolaget

Högst rankat av Sveriges privatkunder är GodEl med sina drygt 130 000 kunder. Tvåa på listan ligger Tibber.

Dessa bolag är de enda som når över 75 på kvalitetsindexet – vilket tyder på en stark relation mellan företag och kund.

I botten hamnar energijätten Fortum med två miljoner kunder.

Elbolaget, som beskriver sig som “Nordens största elhandelsbolag”, är det enda på listan som får under 60 i privatkundernas kundnöjdhet.

Hela listan

Här är hela listan över de bästa och sämsta elbolagen enligt Sveriges privatkunder.

Skalan mäts mellan 0-100. Under 60 innebär stora svårigheter att motivera kunderna att stanna kvar, medan över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

  1. GodEl (77,6)
  2. Tibber (75,3)
  3. Skellefteå Kraft (73,2)
  4. Trollhättan Energi (72,3
  5. Telge Energi (69,7)
  6. Borås Elhandel (69,6)
  7. Övriga (68,8)
  8. Göteborg Energi (68,6)
  9. Jämtkraft (68,6)
  10. Dalakraft (67,9)
  11. Enkla Elbolaget (67,8)
  12. Branschen (64,2)
  13. Göta Energi (63,9)
  14. Oskarshamns Energi (63,6)
  15. Vattenfall (63,1)
  16. E.ON (61,8)
  17. Fortum (58,3)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Systembolaget stoppar ett id-kort – från och med idag

2024 11 16

Ett av Sveriges annars godkända id-kort stoppas nu på Systembolaget.

De nya reglerna gäller från och med idag, fredag.

Stoppet gäller det digitala id-kort som Bank-ID, Sveriges i särklass största e-legitimationssystem, lanserade förra året.

Tanken då var att svenska folket inte längre ska behöva gå runt med id-kort i plånboken.

Systembolaget nekade inledningsvis legitimationen i sina butiker, men har därefter svängt.

Nu backar man igen.

De digitala id-korten anses inte vara tillräckligt säkra och stoppas därför i butik och ombud.

– Vi förstår att det kan vara besvärligt för kunder som vill handla med digitalt id-kort från BankID hos oss och det beklagar vi men i nuläget ser vi att det är nödvändigt, säger Mattias Särmalm, försäljningschef på Systembolaget, i en kommentar.

Florerar förfalskningar

Enligt Systembolaget finns det flera exempel på där förfalskningar av den annars godkända legitimationen använts i deras butiker.

Det handlar om “ytterst välgjorda förfalskningar av digitala id-kort”. 

Bolaget framhäver att den visuella kontroll som tidigare gjorts av digitala id-kort inte är tillräckligt säker.

Nu har man alltså fått nog. Från och med idag gäller alltså enbart fysisk legitimation, som exempelvis körkort, pass eller id-kort utfärdat av Skatteverket.

Vi kommer att återuppta digitalt id-kort från BankID som identifieringsmöjlighet så snart vi har möjlighet att göra kontrollen på ett tillräckligt säkert sätt, säger Mattias Särmalm.

Utvärderade nog

I september förra året sade Systembolaget, efter en grundlig utvärdering, till sist ja till Bank-ID:s nya legitimation.

Därefter har man systematiskt och kontinuerligt arbetat för att genomföra så säkra kontroller som möjligt.

Förra året uttryckte Malina Röstlund, presstalesperson för Bank-ID, en oförståelse för att vissa aktörer inte godkände det digitala id-kortet.

Hon framhöll att den nya handlingen höjer säkerheten vid id-identifiering.

– Du har din ålder, namn och personnummer på id-handlingen. Sedan har du flera säkerhetsdetaljer, som antingen kan kontrolleras visuellt eller med hjälp av en rörlig QR-kod, som man kan scanna och på så sätt verifiera id-handlingen.

– Det är väldigt enkelt att kontrollera när man kollar epiteten på ett digitalt id-kort, säger Malina Röstlund till SR Ekot.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Ostmärke i konkurs – sålde på Ica och Coop

2024 11 15

Ett svenskt ostföretag går nu under.

Under det senaste åren har många bolag i olika branscher fått det tufft.

På grund av de snabba räntehöjningarna från Riksbanken har företag i bland annat restaurangbranschen och fastighetssegmentet konkursat.

Även i livsmedelsbranschen har många fått det svårt - det senaste i raden är ostföretaget Ockelbo ost som nu går i konkurs.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Har försökt

Ockelbo ost har flera gånger försökt rädda verksamheten - men nu är det över.

Konkursförvaltaren Henric Schef förklarar:

– Man har haft en tung ekonomisk utveckling under flera års tid och tappat större kunder, säger han till SR.

12 anställda berörs

Totalt 12 anställda berörs av konkursen.

Enligt Arbetarbladet har de anställdas löner inte betalats ut för oktober månad.

Ockelbo ost har enligt Nu.se sålt ostar på Ica och Coop och länge varit ett uppskattat ostmärke.

Efter 24 år

Ockelbo Ost var beläget i Ockelbo 4,7 mil nordväst om Gävle och 3,3 mil norr om Sandviken. 

Företaget grundades år 2000 och sålde till en början ost under namnet Ostpacken. Företaget växte årligen och hade kapacitet att leverera ost i hela Sverige. 

De producerade flera populära ostar som har sålts i matbutiker runt om i landet - däribland Ockelbo röd, Ockelbo blå och Ockelbo svart.

Ljusare tider framöver

Det har som bekant varit ett par oerhört tuffa år för svensk ekonomi.

Mängder av företag har gått i konkurs och många har tvingats lämna sina jobb i flera olika branscher.

Räntehöjningarna har slagit hårt, men inflationstakten har till slut lugnat sig och Riksbanken är i full gång med räntesänkningar.

Ekonomiska bedömare pekar på att ännu fler räntesänkningar är att vänta, någonting som kommer att gynna såväl hushåll med bolån som företag som har haft det kämpigt.

Statsminister Ulf Kristersson (M) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tidigare aviserat att Sverige nu lägger om finanspolitiken till att vara inriktad på tillväxt och utveckling snarare än inflationsbekämpning.

Foto: Ö. Örtel resp Ica resp Coop

Text: redaktionen