BEKRÄFTAT: Svenska folkets “sämsta köp” – massa klagomål

2024 01 10

Varje år redovisas de vanligaste klagomålen bland Sveriges konsumenter.

Tidigare var det myndigheten Konsumentverket som hade ansvaret för statistiken, men numera är det Sveriges Konsumenter som sammanställer siffrorna.

Och nu kan organisationen bekräfta vad den största andelen av landets kunders klagomål under 2023 berörde: det är köp som handlar om bilar som frodar mest missnöje bland svenska folket.

Vart femte ärende hos kommunala konsumentvägledningen förra året gällde bilar.

– Köp av begagnade är ett återkommande tema bland klagomålen, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.

Toppar skamlistan

Det är inte bara bilarna i sig som kunderna klagar på. Även relaterade tjänster och produkter ingår i kategorin, till exempel reparationer.

– Nu blir det spännande att se om det blir någon förändring till nästa år. Förhoppningsvis ser vi färre bilärenden då, tack vare Råd & Röns granskning, säger Christine Fransholm.

Hon hänvisar till konsumentorganisationens “skamlista” som publicerades i november och som toppades av företaget Dinbilgaranti.

Kostar miljarder

Christine Fransholm betonar att det är mycket viktigt att få en samlad bild av vilka problem som konsumenter brottas med.

Har de drabbats av fulsälj? Är det någon särskild typ av ärende som växer snabbt? Och på vilket sätt vill de helst kunna få stöd, säger konsumentvägledaren.

Klart är även att ärendena som klagomålen leder till kostar massvis med pengar. För 3 500 av de granskade ärendena landar summan på omkring 230 miljoner kronor, men totalt handlar det om miljardbelopp.

– Jag tror att få politiker är medvetna om hur stora pengar det här faktiskt handlar om för konsumenterna och hur viktigt det är att erbjuda en riktigt bra konsumentvägledning, säger Christine Fransholm.

Hela listan

Nedan finner du hela listan över de 10 vanligaste konsumentklagomålen 2023.

  • Fordon, 20 % (köp av begagnad bil, reparation etc.)
  • Boende, 17 % (hantverkartjänster etc.)
  • Telekomtjänst 8,5 %
  • Hem och hushåll, 8 %
  • Energi och värme, 6 %
  • Fritid och hobby, 5 %
  • Hemelektronik, 5 %
  • Kläder, skor och accessoarer, 5 %
  • Resa, 4 %
  • Hälsa och skönhet, 3 % (prenumerationstjänster på olika preparat etc.)

Källa: Sveriges Konsumenter

LÄS MER: “Landets värsta företag” fastställt – Sveriges kunder överens

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen