BEKRÄFTAT: Svenska folkets “sämsta köp” – massa klagomål
2024 01 10
Varje år redovisas de vanligaste klagomålen bland Sveriges konsumenter.
Tidigare var det myndigheten Konsumentverket som hade ansvaret för statistiken, men numera är det Sveriges Konsumenter som sammanställer siffrorna.
Och nu kan organisationen bekräfta vad den största andelen av landets kunders klagomål under 2023 berörde: det är köp som handlar om bilar som frodar mest missnöje bland svenska folket.
Vart femte ärende hos kommunala konsumentvägledningen förra året gällde bilar.
– Köp av begagnade är ett återkommande tema bland klagomålen, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.
Toppar skamlistan
Det är inte bara bilarna i sig som kunderna klagar på. Även relaterade tjänster och produkter ingår i kategorin, till exempel reparationer.
– Nu blir det spännande att se om det blir någon förändring till nästa år. Förhoppningsvis ser vi färre bilärenden då, tack vare Råd & Röns granskning, säger Christine Fransholm.
Hon hänvisar till konsumentorganisationens “skamlista” som publicerades i november och som toppades av företaget Dinbilgaranti.
Kostar miljarder
Christine Fransholm betonar att det är mycket viktigt att få en samlad bild av vilka problem som konsumenter brottas med.
– Har de drabbats av fulsälj? Är det någon särskild typ av ärende som växer snabbt? Och på vilket sätt vill de helst kunna få stöd, säger konsumentvägledaren.
Klart är även att ärendena som klagomålen leder till kostar massvis med pengar. För 3 500 av de granskade ärendena landar summan på omkring 230 miljoner kronor, men totalt handlar det om miljardbelopp.
– Jag tror att få politiker är medvetna om hur stora pengar det här faktiskt handlar om för konsumenterna och hur viktigt det är att erbjuda en riktigt bra konsumentvägledning, säger Christine Fransholm.
Hela listan
Nedan finner du hela listan över de 10 vanligaste konsumentklagomålen 2023.
- Fordon, 20 % (köp av begagnad bil, reparation etc.)
- Boende, 17 % (hantverkartjänster etc.)
- Telekomtjänst 8,5 %
- Hem och hushåll, 8 %
- Energi och värme, 6 %
- Fritid och hobby, 5 %
- Hemelektronik, 5 %
- Kläder, skor och accessoarer, 5 %
- Resa, 4 %
- Hälsa och skönhet, 3 % (prenumerationstjänster på olika preparat etc.)
Källa: Sveriges Konsumenter
LÄS MER: “Landets värsta företag” fastställt – Sveriges kunder överens
Foto: Rupixen
Text: Redaktionen