BEKRÄFTAT: Stor förändring gällande elsparkcyklar – första gången någonsin
2024 04 23
Ett oväntat trendbrott har observerats angående elsparkcyklar.
Debatten har gått het om elsparkcyklarnas vara eller icke vara i svenska städer.
Vissa ser det som ett enkelt sätt att ta sig runt, medan andra är mer skeptiska med anledning av eventuell skaderisk och trafikstörningar.
Nu kommer besked om en stor förändring, nämligen att en nedgång nu syns i olycksstatistiken vad gäller elsparkcyklar.
Det är första gången någonsin som det har skett, rapporterar Teknikens värld.
Siffror visar
Siffror från Transportstyrelsen, analyserade av försäkringsbolaget Dina Försäkringar, visar den oväntade nedgången.
Förra året rörde det sig om 3 156 olyckor med elsparkcyklar, vilket är en minskning med nästan 8 procent jämfört med året dessförinnan.
I Stockholm skedde flest olyckor, följt av Malmö, Göteborg, Västerås, Halmstad och Norrköping.
Därför sker färre olyckor
Victor Öberg, som är expert på fordonsförsäkringar vid försäkringsbolaget, förklarar anledningen till statistiken.
– Minskningen kan delvis hänföras till införandet av tydligare trafikregler. För två år sedan blev det till exempel förbjudet att parkera och köra på gångbanor, säger han till Teknikens värld.
– Men det finns också signaler på att användningen av elsparkcyklar har minskat, så det är svårt att dra slutsatser om det faktiskt har blivit säkrare att åka elsparkcykel.
Nya regler
Utöver införandet av tydligare trafikregler finns nu även krav på trafikförsäkring på elsparkcyklar.
– Behöver din elsparkcykel en trafikförsäkring? Ja, antagligen. Från den 23 december 2023 gäller nya regler i trafikskadelagen som innebär att många elsparkcyklar och vissa andra lätta elfordon måste ha trafikförsäkring när de används i trafiken, förklarar Trafikförsäkringsföreningen.
Det gäller
Det är viktigt som ägare att veta om vad som gäller för elsparkcykeln.
– Det är fordon med dessa egenskaper som måste ha trafikförsäkring, förklarar föreningen.
– Eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning, om fordonet är konstruerat för att gå snabbare än 20 kilometer i timmen.
– Eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning, om fordonet är konstruerat för att gå snabbare än 14 kilometer i timmen och väger mer än 25 kilo.
Foto: M. Rucinski
Text: Redaktionen