17 dec 2025

BEKRÄFTAT: Stor förändring för många streamingkunder

2023 10 16

Två av Sveriges största streamingtjänster kommer att gå samman.

HBO Max och Discovery+ blir “Max” från och med våren 2024.

Warner Bros Discoverys internationella chef Gerhard Zeiler bekräftar att streamingtjänsten kommer att lanseras i 22 europeiska länder under våren 2024.

Det rapporterar mediesajten Deadline.

Ska konkurrera med största aktören

Sverige är ett av länderna som kommer att få den nya streamingtjänsten.

Enligt många bedömare och experter ses Max som en stark konkurrent till Netflix, som i dag är den största aktören på den svenska marknaden.

Lovar ett bättre utbud

Gerhard Zeiler och Warner Bros Discoverys övriga ledning lovar att Max kommer att erbjuda ett bättre utbud jämfört med sina föregångare.

– Max kommer att sammanföra HBO Maxs serier och filmer och Discovery+ underhållning och sport för att skapa en komplett tittarupplevelse för alla åldrar, framhöll företaget i ett pressmeddelande när tjänsten lanserades i USA.

Vidare lovar man att Max kommer att bestå av ett ”regelbundet uppdaterat och nytt innehåll med i genomsnitt mer än 40 nya releaser varje månad”.

”Kommer vara oslagbar”

– Max-tjänsten är en bred mosaik av innehåll som kommer att vara oslagbar i bredd, räckvidd och kvalité, sa Casey Bloys, vd för HBO och Max Content, i samband med lanseringen.

– Vi är unika eftersom vi har det bästa i samtliga kategorier. Vi vet att vi kan göra alla nöjda eftersom vi har de varumärken som folk älskar. Hos Max kommer de att hitta vad de vill ha, när de vill ha det, tillade hon.

Tre prisalternativ

På den amerikanska marknaden erbjuder Max tre prisalternativ.

Det första alternativ, som innehåller annonser, kostar cirka 110 svenska kronor i månaden.

Det andra  alternativet, som är annonsfritt, kostar cirka 175 kronor i månaden.

Det tredje alternativet, som erbjuder fyra samtidiga strömmar och 4K UHD-upplösning, kommer att kosta cirka 220 kronor i månaden.

Befintliga HBO Max-prenumeranter kommer att ha tillgång till Max till samma pris som deras nuvarande HBO Max-prenumeration.

Foto: Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen