BEKRÄFTAT: Så mycket julmust räknas som rattfylleri

2023 12 23

Rykten har hävdat att man kan blåsa positivt i alkoholmätare genom att dricka julmust.

Bland annat spreds det tidigare videos på Tiktok där detta påstås bevisas, någonting som fick polisen att sätta ned foten.

– Det stämmer inte. Ni kan dricka hur mycket julmust som helst, framhöll Karlskronapolisen på sin Facebooksida efter att myndigheten förklarat att man själva testat.

Men polisen visade sig ha fel.

Det går inte att dricka hur mycket som helst och fortfarande blåsa negativt. Däremot krävs det otroliga mängder.

Så mycket krävs

För att tekniskt sett bli rattfull krävs det nämligen 4,6 liter för en genomsnittlig man och tre liter för en genomsnittlig kvinna, slår företaget Alocosense laboratories fast, enligt P4 Östergötland.

Musten måste dessutom mer eller mindre drickas med botten upp utan paus, och toleransen kan fortfarande variera från person till person.

– Risken för rattfylla är alltså liten då det i stort sett krävs att man sveper stora mängder must, betonar radiokanalen.

Ingenting som med andra ord rekommenderas att göra nu när svenska folket i dagarna sätter sig ned för äta julmiddag runtom i landet.

"Rattfyllans högtid"

Enligt siffror från samma företag som genomfört testet ökade antalet rattfyllerier med 19 procent förra året jämfört med 2021.

Polisen har ofta beskrivit julen som “rattfyllans högtid”.

I Sverige räknas det som att köra rattfull om du med minst 0,2 promille i alkohol i blodet, eller 0,1 milligram per liter i utandningsluften, framför ett motordrivet fordon. Även narkotika faller under rattfylleri.

Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0 promille alkohol i blodet eller 0,5 milligram per liter i utandningsluften.

Straffen för att köra rattfull är allt från böter till fängelse i upp till två år.

– Om det är ett förstagångsbrott och om föraren inte har orsakat någon olycka, brukar straffet bli villkorlig dom eller skyddstillsyn kombinerat med samhällstjänst. Skyddstillsyn kan innebära att den dömde får läkarvård eller nykterhetsvårdande behandling, förklarar Trafikverket på sin hemsida.

Slagit rekord 2023

Men att julmust skulle vara grund för att köra påverkad är alltså osannolikt, förutsatt att man inte är extremt törstig. 

– Det finns lite alkohol i julmust och jästa produkter överlag, har Tomas Jonsson på Motorförarnas Helnykterhetsförbund sagt till SVT vid ett tidigare tillfälle.

Svenskarna kan med andra ord dricka julmust med gott samvete – och vi dricker mer än aldrig förr.

År 2023 har mer julmust från Apotekarnes sålts än någonsin tidigare, enligt nya siffror.

– Apotekarnes Julmust är en självklarhet för många av oss under julen. Vi är glada och stolta att förse svenskarna med julkänsla och värna om såväl tradition som innovation genom vår julmust, säger Johan Kikas, marknadschef för Vatten och Läsk på Carlsberg Sverige, i ett pressmeddelande.

Mest julmust dricks i Västerbotten och Norrbottens län, som under 2023 kommer att ha handlat drygt två miljoner liter julmust, motsvarande 3,46 liter per person och år.

Foto: W. Kei resp Carlsberg Sverige

Text: Redaktionen


Ny åldersgräns för körkort i Sverige – kan införas inom kort

2024 10 25

En ny åldersgräns på körkort för bil kan väldigt snart bli verklighet i Sverige.

Trafiksäkerheten ska förbättras inom hela EU.

Av den anledningen ska återigen ett antal körkortsdirektiv uppdateras i samtliga medlemsländer.

Ett av dem inkluderar en sänkt åldersgräns på körkort till 17 år – baserat på vissa villkor.

Förslaget förhandlas

EU har tidigare vid tre tillfällen introducerat nya regler för körkort inom unionen: 1980, 1991 och 2006.

Det senaste direktivet har uppdaterats vid elva tillfällen och gäller framför allt medicinska krav, förarprov eller körkortets utformning.

I förslaget till det omarbetade körkortsdirektivet ingår det nu att man ska kunna ta körkort redan vid 17 års ålder. Villkoret är att man har med en ledsagare fram till dess att man fyller 18 år.

– Det föreslås också att medlemsstater ska utfärda ett B- och C-körkort (efter förarprov) till 17-åringar där dessa förare, fram tills de fyller 18 år, ska ha en medföljare i fordonet som uppfyller vissa krav vad gäller till exempel ålder och körkort, framhålls i det omarbetade körkortsdirektivet enligt ett PM från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Ledsagaren ska vara minst 24 år gammal och ha haft ett körkort utan anmärkningar i åtminstone fyra år.

Beslut före årsskiftet

För tillfället är Ungern ordförandeland i EU och det är samma land som trycker på för att få till de nya reglerna.

Ett beslut inom EU väntas inom kort, sannolikt redan före årsskiftet, rapporterar Expressen.

Därefter kommer de nya reglerna införas i alla medlemsländer – även Sverige.

Forskare: höj den istället

För Transportstyrelsen kan det innebära en stor förändring. Nuvarande 18-årsgräns har länge egentligen varit en icke-fråga.

Om något så har det snarare diskuterats att höja den, av skälet att hjärnan inte anses färdigutvecklad vid 18 års ålder.

Unga människor är även överrepresenterade i svåra trafikolyckor.

– Det skulle vara en morot att vänta, har kirurgiprofessorn Ulf Björnstig, som forskat på trafikolyckor, tidigare sagt till utbildningssajten Alla Studier.

– Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till dem som väntar till 25-årsåldern.

Foto: S. Davis

Text: Redaktionen


Skatteverket riktar meddelande till alla som ska byta till vinterdäck

2024 10 24

Det är snart dags att byta till vinterdäck.

Och Skatteverket riktar en uppmaning till bilister.

Myndigheten framhåller att det finns många oseriösa aktörer på marknaden.

De som ska betala för byte bör ha koll på vissa saker för att försäkra sig om att det är pålitliga och ordentliga företag som genomför däckbyten.

Det framhåller Skatteverket i ett pressmeddelande.

Ha koll på detta

Som bilägare finns det några saker man bör tänka på.

Att söka sig till billiga aktörer är naturligt, men Skatteverket menar att man ska se upp för de som erbjuder för billiga priser.

– När många ska byta till vinterdäck blir det högtryck hos däckbytarföretagen. Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på skattefusk, dålig arbetsmiljö eller att de anställda utnyttjas, förklarar myndigheten.

– Genom att ta kvitto, kolla upp firman du anlitar, och fundera över om det pris du erbjuds är rimligt bidrar du till en konkurrens på lika villkor och minskat fusk.

Jämför företag

Som bilägare gör man rätt i att jämföra företagens priser.

Man kan exempelvis kolla upp vad seriösa aktörer som Mekonomen, MECA och liknande företag erbjuder.

Om priset är betydligt lägre hos andra aktörer så kan det vara en varningsflagga.

– Ett ovanligt lågt pris kan betyda att företaget inte följer lagar och regler, till exempel genom att inte betala rätt skatt. Om företaget får en fördel på felaktiga grunder kan det göra att seriösa företag slås ut, genom en osund konkurrens, fortsätter Skatteverket.

Be om kvitto

Myndigheten ger flera andra tips som bilägare kan följa för att försäkra sig om verksamhetens seriositet.

– De allra flesta företag måste ge dig som kund ett kvitto på ditt köp och registrera försäljningen i kassaregistret. 

– Det gäller oavsett om du betalar däckskiftet kontant, med kort, Swish eller via andra digitala betaltjänster. Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren ska själv erbjuda dig det. 

Kolla upp firman

Skatteverket uppmanar även till att kolla upp firman som byter däcken.

Recensioner och andra bedömningar kan ge ledtrådar till vad det rör om för verksamhet.

Foto: F. Bratt Skatteverket resp D. Foster

Text: Redaktionen