BEKRÄFTAT: Ryskt militärplan nära Helsingfors

2024 02 29

Ett ryskt spaningsplan har tagit sig in i närheten av Helsingfors.

Det ryska militärplanet, som är av typen Il-20, ska ha flugit strax sydost om den finska huvudstaden.

Finlands försvarsmakt har lagt locket på om händelsen.

– Ryssarna använder den bästa möjliga teknik som de har till sitt förfogande, säger generalstabens talesperson Henrik Gahmberg till Helsingin Sanomat.

Natoland blixtagerade

Incidenten fick Frankrike, ett annat medlemsland i Nato, att blixtagera.

Ett franskt Mirage-jaktplan skickades upp och jagade bort det ryska planet, bekräftar både franska och tyska försvarsstyrkor på X, tidigare Twitter.

– Igår aktiverades våra stridsflyg i Laage. Ett ryskt plan, Il-20, utan resplan, identifierades sydost om Helsingfors. Operationen avslutades efter visuell kontakt utan några efterföljande incidenter, framhåller det tyska flygvapnet.

Vill inte kommentera

Även om planet befann sig nära Helsingfors ska det inte ha trätt in i finskt luftrum, enligt den finska generalstaben.

Händelsen ska ha ägt rum i måndags, men bekräftats offentligt först under onsdagskvällen.

– Planet flög utan transponder, så det måste identifieras genom en identifieringsflygning. Jag kommer inte kommentera om det finska flygvapnet var inblandat i identifieringen, säger Henrik Gahmberg.

Flyger 685 km/h

Militärplanet Il-20 är ett mycket avancerat spaningsplan som funnits i bruk sedan 1970.

I Natokretsar går planet under kodnamnet “Coot-A” och maxhastigheten uppnår 685 kilometer i timmen.

Enligt Pekka Tover, tidigare underrättelsechef för generalstaben, är flygets närvaro kring Finland inte exceptionellt, men ska tas på allvar.

– I de här lägena ska man av säkerhetsskäl åka upp och se vad de gör, säger han till Ilta-Santomat.

Väcker frågor

Jarno Limnélli, riksdagsledamot tillika docent vid Försvarshögskolan i Finland, menar att liknande incidenter kring Östersjön kan väcka frågor.

– Ryska militärflyg flyger i Östersjöområdet och det kan de göra så länge de vistas utanför statens luftrum, säger han till samma tidning.

– Närhelst speciella flygplan eller fartyg rör sig nära statsgränserna kan det finnas någon form av kraftuppvisning i bakgrunden. De visar att sådan utrustning finns och flygs så här nära.

Foto: J. Kemppainen

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen