BEKRÄFTAT: Miljardsmäll för svenska folket – pekar ut solceller

2024 04 24

Förra året förlorade svenska konsumenter hiskeliga 40 miljarder kronor på misslyckade köp.

Det fastslår Konsumentverket i en ny granskning.

Myndigheten har granska köp av varor som inte fungerar som de ska eller tjänster som inte utförs enligt önskemål. 

– Totalt för hela 2023 förlorade svenska konsumenter 40 miljarder kronor. Det är lika mycket som 6 500 kronor per konsument, framhåller Konsumentverket.

Pekar ut solceller

Många olika branscher förekommer i granskningen. Fyra grupper sticker dock ut i Konsumentverkets sammanställning. Hantverkartjänster, husbyggen,  bilhandel och telekomtjänster står för den allra största kostnaden för konsumenter.

I synnerhet pekas solceller ut som en stor bov i dramat. 

– Det som sticker ut i resultatet för Sverige, jämfört med andra länder som har gjort liknande studier, är problem med husbyggen och, just för 2023, installation av solceller, säger Hannah Hall, analytiker på Konsumentverket.

Analytikern konstaterar att siffran på 40 miljarder är stor. Det är lika mycket som en procent av Sveriges BNP.

– Den här siffran är hög. Men det är också tyvärr en underskattning av den totala skadan som uppstår för konsumenter. Det finns nämligen ett stort mörkertal här och det gäller problem som konsumenter är inte medvetna om. Exempelvis gäller det vilseledande marknadsföring. Här vet vi inte hur mycket pengar som döljer sig, säger Hannah Hall.

Hon tillägger att misslyckade köp skulle kunna undvikas i större utsträckning om konsumenter haft bättre koll på sina rättigheter.

– En vanlig miss många konsumenter gör att vi i Sverige har 3 års reklamationsrätt på varor och tjänster och med den kan man kräva ersättning när köpet blir misslyckat.

Om undersökningen

- Konsumentverkets studie bygger på data från 8 000 fall av konsumentproblem som har samlats in under en fyraårsperiod

- Det handlar till exempel om varor och tjänster som är bristfälliga, resor som ställs in och avtal som är svåra att säga upp

Källa: Konsumentverket

Foto: M. Wilson

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 09

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen