BEKRÄFTAT: Miljardsmäll för svenska folket – pekar ut solceller

2024 04 24

Förra året förlorade svenska konsumenter hiskeliga 40 miljarder kronor på misslyckade köp.

Det fastslår Konsumentverket i en ny granskning.

Myndigheten har granska köp av varor som inte fungerar som de ska eller tjänster som inte utförs enligt önskemål. 

– Totalt för hela 2023 förlorade svenska konsumenter 40 miljarder kronor. Det är lika mycket som 6 500 kronor per konsument, framhåller Konsumentverket.

Pekar ut solceller

Många olika branscher förekommer i granskningen. Fyra grupper sticker dock ut i Konsumentverkets sammanställning. Hantverkartjänster, husbyggen,  bilhandel och telekomtjänster står för den allra största kostnaden för konsumenter.

I synnerhet pekas solceller ut som en stor bov i dramat. 

– Det som sticker ut i resultatet för Sverige, jämfört med andra länder som har gjort liknande studier, är problem med husbyggen och, just för 2023, installation av solceller, säger Hannah Hall, analytiker på Konsumentverket.

Analytikern konstaterar att siffran på 40 miljarder är stor. Det är lika mycket som en procent av Sveriges BNP.

– Den här siffran är hög. Men det är också tyvärr en underskattning av den totala skadan som uppstår för konsumenter. Det finns nämligen ett stort mörkertal här och det gäller problem som konsumenter är inte medvetna om. Exempelvis gäller det vilseledande marknadsföring. Här vet vi inte hur mycket pengar som döljer sig, säger Hannah Hall.

Hon tillägger att misslyckade köp skulle kunna undvikas i större utsträckning om konsumenter haft bättre koll på sina rättigheter.

– En vanlig miss många konsumenter gör att vi i Sverige har 3 års reklamationsrätt på varor och tjänster och med den kan man kräva ersättning när köpet blir misslyckat.

Om undersökningen

- Konsumentverkets studie bygger på data från 8 000 fall av konsumentproblem som har samlats in under en fyraårsperiod

- Det handlar till exempel om varor och tjänster som är bristfälliga, resor som ställs in och avtal som är svåra att säga upp

Källa: Konsumentverket

Foto: M. Wilson

Text: Redaktionen


Populär korv stoppas – säljs på Ica

2024 06 15

Av hälsoskäl återkallas nu korv som sålts i flera Ica-butiker.

Det är Di Luca & Di Luca som ger besked om att en av deras produkter innehåller nötter, utan att det framgår i ingrediensförteckningen.

Det kan innebära en hälsorisk för allergiker, och produkten, en populär korv som säljs i Ica-butiker, återkallas nu.

Det framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Innehåller nötter

Korven innehåller pistagenötter och det är viktigt att de som har en allergi inte konsumerar korven.

– DI LUCA & DI LUCA ÅTERKALLAR MORTADELLA FRÅN MANUELLA DELIKATESSDISKAR, meddelar företaget.

Butik och delikatess

Korven säljs över delikatessdisken och butikspackad i Ica-butiker över hela landet, från Lund och Borås till Stockholm och Umeå.

– Di Luca & Di Luca återkallar ett begränsat parti felmärkt Mortadella som sålts sedan 3 juni i ett 30-tal ICA-butiker, både över delikatessdisk samt butikspackad i charkdisken, fortsätter företaget.

– Produkten innehåller pistagenötter, vilket inte framgår av produktmärkningen.

Uppmanar konsumenter

Di Luca & Di Luca riktar en tydlig uppmaning till konsumenter om att lämna tillbaka korven om den har köpts.

– Pistagenötter är en allergen, som måste deklareras. Pistagenötterna är synliga i Mortadellan och vi uppmanar därför konsumenter som är allergiska mot pistagenöt att reklamera varan om man har köpt denna produkt efter 3 juni 2024.  

Beklagar händelsen

Företaget kommer nu att utreda händelsen för att kunna fastställa vad det är som har gått fel i processen.

– Di Luca & Di Luca beklagar det inträffade och uppmanar drabbade konsumenter som köpt produkten att kontakta Di Lucas kundtjänst. Kunder har även möjlighet att reklamera produkten till den ICA-butik där den köptes.  

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen.

Korven har sålts på Ica-butiker i bland annat Stockholm, Göteborg, Lund, Umeå, Borås, Enköping, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Örebro och Norrköping.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen


NY TREND: Så gör allt fler när de dricker vatten

2024 06 15

Ett nytt sätt att dricka vatten sprider sig i sociala medier.

Att dricka vatten är för de flesta svenskar en ganska enkel – och billig – aktivitet.

Men vissa anser att vattendrickandet kräver noggranna och kostsamma förberedelser.

Åtminstone att döma av en trend som sprider sig i sociala medier just nu.

Det handlar om ljummet vatten som har blivit ”blåst” av en maskin före drickning.

Maskin för tusentals kronor

En som förespråkar det nya sättet att dricka vatten är tv-personligheten och influencern Julia Franzén, rapporterar Aftonbladet.

Hon har på Instagram gått ut och marknadsfört en maskin som kostar mellan drygt 5000 och drygt 50 000 kronor, uppger tidningen.

Maskinen används till att blåsa på vattnet.

Blåser vattnet

Syftet uppges vara att vattnet ska få en annan struktur, för att göra det lättare för kroppens celler att ta upp det.

Bakom den dyra blåsmaskinen står den tidigare Robinson-deltagaren Kristove Sanchez Ruedas, som även medverkar i Franzéns video.

– Genom att vi blåser vattnet så delar sig vattenmolekylerna och helt plötsligt så tar vi till oss vattnet mycket bättre, hävdar Kristove Sanchez Ruedas i videon, enligt tidningen.

”Är bara nonsens”

Förutom att vara ”blåst” bör vattnet även vara rumstempererat när man dricker det, anser Julia Franzén och Kristove Sanchez Ruedas.

Då får kroppen mer energi över, menar de två.

Teorin får dock ett minst sagt svalt mottagande hos experter.

Bland annat av Agnes Wold, som är överläkare och professor i bakteriologi.

Hon har ingenting till överens för den dyra men enligt henne helt meningslösa maskinen, som går under namnet iTeraCare.

– Det är bara nonsens, kommenterar Wold till Aftonbladet.

”Följ din törst”

Det är alltså osannolikt att vatten behöver blåsas med en maskin för tusentals kronor innan det dricks.

Däremot är det allmänt sett viktigt att dricka tillräckligt mycket vatten varje dag.

Man ska dock inte heller dricka för mycket vatten, enligt forskning från Karolinska.

– Vatten är helt nödvändigt för livet. Men vi behöver inga stora mängder för att hålla oss flytande, tvärtom kan övervätskning vara livsfarligt, uppger Karolinska.

– Vätska ska därför drickas och ges med måtta och i regel räcker det att följa din törst.

Foto: A. Siimon

Text: Redaktionen