BEKRÄFTAT: Miljardsmäll för svenska folket – pekar ut solceller
2024 04 24
Förra året förlorade svenska konsumenter hiskeliga 40 miljarder kronor på misslyckade köp.
Det fastslår Konsumentverket i en ny granskning.
Myndigheten har granska köp av varor som inte fungerar som de ska eller tjänster som inte utförs enligt önskemål.
– Totalt för hela 2023 förlorade svenska konsumenter 40 miljarder kronor. Det är lika mycket som 6 500 kronor per konsument, framhåller Konsumentverket.
Pekar ut solceller
Många olika branscher förekommer i granskningen. Fyra grupper sticker dock ut i Konsumentverkets sammanställning. Hantverkartjänster, husbyggen, bilhandel och telekomtjänster står för den allra största kostnaden för konsumenter.
I synnerhet pekas solceller ut som en stor bov i dramat.
– Det som sticker ut i resultatet för Sverige, jämfört med andra länder som har gjort liknande studier, är problem med husbyggen och, just för 2023, installation av solceller, säger Hannah Hall, analytiker på Konsumentverket.
Analytikern konstaterar att siffran på 40 miljarder är stor. Det är lika mycket som en procent av Sveriges BNP.
– Den här siffran är hög. Men det är också tyvärr en underskattning av den totala skadan som uppstår för konsumenter. Det finns nämligen ett stort mörkertal här och det gäller problem som konsumenter är inte medvetna om. Exempelvis gäller det vilseledande marknadsföring. Här vet vi inte hur mycket pengar som döljer sig, säger Hannah Hall.
Hon tillägger att misslyckade köp skulle kunna undvikas i större utsträckning om konsumenter haft bättre koll på sina rättigheter.
– En vanlig miss många konsumenter gör att vi i Sverige har 3 års reklamationsrätt på varor och tjänster och med den kan man kräva ersättning när köpet blir misslyckat.
Om undersökningen
- Konsumentverkets studie bygger på data från 8 000 fall av konsumentproblem som har samlats in under en fyraårsperiod
- Det handlar till exempel om varor och tjänster som är bristfälliga, resor som ställs in och avtal som är svåra att säga upp
Källa: Konsumentverket
Foto: M. Wilson
Text: Redaktionen