Bekräftat: Jättesmäll för Coop – “gigantiskt dråpslag”
2024 12 23
Krisrubrikerna om Coop har under året avlöst varandra.
Redan i somras var varningsflagg hissad illröd.
Coop hade under 2023 förlorat 700 miljoner kronor och den ekonomiska krisen riskerade att få hela storkedjan på fall.
– Vi har sista skottet i bössan kvar nu. Vi måste vända den nedåtgående trenden och det måste ske nu, sade Kooperativa förbundets ordförande Leif Linde till DN i juni.
Bekräftat: jättesmäll
I oktober hoppade även flera tunga chefer av från Coop.
En av dem var vd:n Marie Nygren.
– Efter många väldigt intensiva år med arbete 24/7 väljer jag nu att lämna vd-jobbet för att få mer tid över för annat i livet och fokusera mer på styrelseuppdrag, sade hon vid avskedet.
Nu bekräftas ytterligare en smäll för den anrika matkedjan.
Coops butiker förlorar överlägset mest kunder i hela dagligvaruhandeln, avslöjar sajten Dagligvarunytt.
"Gigantiskt dråpslag"
Siffrorna pekar rakt nedåt. På ett år har Coops mindre och medelstora butiker förlorat 200 000 kunder på bara ett år.
Över två år handlar det om 400 000 som sagt tack och hej och hittat nya butiker.
Dagligvarunytt kallar beskedet för ett “gigantiskt dråpslag”.
– Coop supermarkets kundstock sjunker snabbt. Kedjan måste få stopp på blödningen, säger Fredrik Bendz, analytiker vid undersökningsföretaget Yougov, till sajten.
Även Stora Coop och Xtra lockade färre kunder i fysiska butiker under hösten 2024 jämfört med förra året.
"Vill inte ens tänka tanken"
Kundtappet är ytterligare en väckarklocka för Coop som alltså redan är hårt pressade.
Coops marknadsandelar har krympt ända sedan 60-talet och de senaste två åren har butikrörelsen i Sverige redovisat förluster på 1,5 miljarder kronor.
Inför 2024 drog man ned på kostnader värda 300 miljoner kronor. Bland annat blev 100 personer av med jobbet som en konsekvens.
I somras tvingades kedjan även göra sig av med mängder av butiker i Danmark.
En nödlösning skulle dock bli att vinna marknadsandelar i Sverige genom att öppna fler lågprisbutiker.
Om trenden inte går att vända kan Coop vara illa ute.
– Den tanken vill man ju inte riktigt tänka, har Leif Linde sagt till DN.
Foto: Coop Sverige
Text: Redaktionen