BEKRÄFTAT: Här är matjätten som höjer priserna
2024 06 10
Matpriserna har stabiliserats, men betydande prissänkningar lyser med sin frånvaro.
Det visar en färsk sammanställning från Matpriskollen.
Enligt undersökningen blev matpriserna stillastående i maj, trots att inflationen fortsätter sjunka i Sverige.
Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, tror att de uteblivna sänkningarna kan bero på kundernas köpbeteende.
– En handlare sänker inte priset om kunderna kommer tillbaka. Vi måste vara multilojala och jämföra priserna mellan olika butiker. Då tvingar man de dyrare att sänka priserna för att inte tappa kunder, säger han i ett uttalande.
Här är matjätten som höjer priserna
Den svenska livsmedelsmarknaden domineras av tre stora aktörer, Coop, Ica och Axfood som äger Hemköp och Willys.
Matpriskollens undersökning visar att endast en av dem har höjt priserna under de tre senaste månaderna, medan övriga två i snitt hamnar på plus minus noll.
Matjätten som pekas ut är Ica. I snitt har priserna ökat med 0,4 procent i kedjans butiker under de tre senaste månaderna.
Detta trots att Ica tidigare aviserat att man investerar miljard kronor i att sänka ordinariepriser och bibehålla priser som redan anses hålla låg nivå.
– Pris är fortfarande viktigt för våra kunder och därför är det mer aktuellt än någonsin att vi investerar i långsiktigt bättre priser. Flera ICA-butiker, framför allt de större, och Rimi-butikerna påbörjade redan under förra året investeringar i sänkta priser och i mars började utrullningen av den tidigare annonserade prissatsningen i Sverige, sa Icas vd Nina Jönsson i april.
Får stor påverkan
Om Ica började sänka priserna skulle det få stor påverkan på övriga marknaden, konstaterar Matpriskollens Ulf Mazur.
– Eftersom Ica är störst i den svenska dagligvaruhandeln med ungefär halva marknaden så skulle det få en stor effekt för den allmänna matprisbilden i Sverige om denna sänkning också skulle nå konsumenterna. Vi fortsätter därför att följa utvecklingen, säger han.
Under årets första kvartal tog Ica marknadsandelar och redovisade gröna siffror. Nettoomsättningen ökade med 7,4 procent till 37,1 miljarder kronor jämfört med 34,6 miljarder kronor under samma period i fjol. Rörelseresultatet ökade från 1 293 miljoner kronor till 1 490 miljoner kronor.
– Svenska folket ökar därmed inköpen i Ica-butikerna utan att priserna sänkts. Kan det vara så att vi ser en återgång till tidigare köpmönster som gynnar Ica, kommenterar Ulf Mazur.
Foto: M. L. Kim
Text: Redaktionen