BEKRÄFTAT: Här är fenomenet halva Sverige stör sig på

2023 10 19

Svenska folkets mobilvanor irriterar hälften av Sveriges befolkning.

Det visar den nya granskningen Samtalsrapporten, som mobiloperatören Halebop tagit fram.

Rapporten har tittat närmare på svenskarnas mobilvanor och kommit fram till att drygt varannan person stör sig på offentliga telefonsamtal.

I Stockholm, Göteborg och Malmö anger 60 procent att de upplever irritation kring telefonsamtal i det offentliga rummet.

Motsvarande siffra för övriga landet är 52 procent.

Stockholmare sticker ut.

Hela 61 procent av huvudstadsborna uppger att de irriterar sig på fenomenet.

”Måste hitta förståelse”

Emma Craig, Head of Halebop, anser att resultatet visar att det krävs en beteendeförändring i samhället.  

– Vi måste hitta förståelsen och börja se människorna bakom telefonsamtalet – även om det är i det offentliga rummet. Tänk att kvinnan mittemot dig pratar med sin lilla mamma som bor i ett annat land eller att mannen som rusar förbi dig i rulltrappan har sin dotter, som precis flyttat hemifrån, i luren.

– Då blir det plötsligt lite svårare att störa sig på samtalet. Börja unna varandra ett telefonsamtal, säger Halebop-chefen.

Åldersgrupp sticker ut

I åldersgruppen 56–79 år är det vanligast att irritera sig på telefonsamtal som sker offentligt. 64 procent svarar att de upplever irritation kring fenomenet.

Bland de yngre (18–35 år) är det endast 43 procent som stör sig på offentliga telefonsamtal. Mer än hälften i åldersgruppen, 55 procent, uppger dessutom de aldrig eller väldigt sällan blir irriterade när någon lyfter luren i offentliga sammanhang.

– Vi pratar om två helt olika generationer här. Den äldre åldersgruppen är uppvuxen med en hemtelefon medan en stor del av den yngre generationen har pratat i telefon i det offentliga rummet sedan barnsben, förklarar Emma Craig.

Fakta undersökningen

- Totalt svarar 55 procent att de stör sig på telefonsamtalet i det offentliga rummet, ofta eller ibland.

- 44 procent anger att de väldigt sällan eller aldrig upplever ett störningsmoment kring det offentliga telefonsamtalet.

- 57 procent av kvinnor anger att de stör sig på telefonsamtalet, motsvarande siffra för män är 53 procent.

- Äldre personer mellan 56 och 79 år stör sig i högre utsträckning (64%) än yngre i åldern 18–34  där motsvarande siffra är 43 procent.

- Större andel av personer boende i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö (60%) stör sig på telefonsamtal i det offentliga rummet, än de i övriga landet (52%).

Källa: Samtalsrapporten, Halebop

 

 

 

 

Foto: C. Battaglia

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen