Bekräftat: Här är branschen med nöjdast medarbetare

2024 11 22

En ny undersökning visar vilken bransch som har de nöjdaste arbetarna.

Att vara missnöjd på jobbet med jämna mellanrum är ingen ovanlighet.

Samtidigt har vissa det till synes bättre än andra - och företaget A Great Place to Work har nu tagit reda på vilka som mår allra bäst i Sverige.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Nöjdast medarbetare

Enligt undersökningen så är det i IT-branschen som de nöjdaste medarbetarna går att hitta.

8 av 10 svenskar tycker där att jobbet är meningsfullt och bedömer sin arbetsplats som mycket bra.

– Den svenska IT- och tech-branschen sticker ut i en kommande undersökning från Great Place to Work Institute. Ingen annan bransch kan visa upp lika stor andel medarbetare som känner meningsfullhet i arbetet och är nöjda.

Kan vara anledningen

Jeanette Bergvall, vd Great Place to Work Sverige, förklarar vad hon tror är anledningen.

– Konkurrensen om duktiga medarbetare är hård inom IT och tech, så det krävs en attraktiv kultur med medarbetarna i centrum för att locka och behålla talanger – men också för att bygga en innovativ framgångskultur på lång sikt, säger hon.

Därför är folk missnöjda

Samtidigt finns många andra branscher där medarbetare är missnöjda.

Företaget Convini har tagit reda på hur det kan komma sig.

– Individer som sitter på kunskap, åsikter och kompetens och inte blir hörda, kan känna sig missnöjda med sin arbetssituation, framhåller de som en orsak.

– Känslan av att bli lyssnad på och att någon värdesätter ens åsikter är generellt något som är viktigt för oss, inte enbart på vårt arbete.

Är ett problem

Andra bidragande orsaker till missnöje på jobbet kan vara lönen, chefen eller arbetsrollen på företaget. 

Convini framhåller att vanliga anledningar till missnöje kan vara att medarbetaren inte känner sig delaktig, blir lyssnad på eller får möjlighet att utvecklas.

– Men genom att du som chef skaffar dig en större förståelse för vanliga anledningar till missnöje kan det bli enklare att förstå individen samt nå en förståelse kring hur du kan nå mer välmående medarbetare, fortsätter företaget.

Foto: M. Rad

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen