BEKRÄFTAT: Gigantiskt mediebolag sprider lögner om Sverige

2023 09 15

Ett av världens största mediebolag deltar i en desinformationskampanj mot Sverige.

Det handlar om Al Jazeera, ett av arabvärldens största mediebolag som beräknas nå ut till mer än 430 miljoner hushåll i över 150 länder.

Nyhetskanalen har upprepade gånger spridit falsk och vilseledande information om Sverige.

Det visar en granskning av Helsingborgs Dagblad (HD) och Sydsvenskan.

Fokuserar uteslutande på tre ämnen

Sedan början av förra året har Al Jazeera gjort hundratals publiceringar på arabiska om Sverige.

HD och Sydsvenskan har granskat samtliga publiceringar med hjälp av AI-verktyget Chat GPT.

Granskning visar att mediebolagets rapportering om Sverige främst fokuserar på tre ämnen: koranbränningar, Nato-krisen och påståenden om att svensk socialtjänst kidnappar muslimska barn. 

– Återkommande ges det svenska perspektivet väldigt lite utrymme medan gäster som sprider konspirationsteorier och falska nyheter är vanligt förekommande, framhåller de svenska tidningarna.

Förmedlar mörk bild av Sverige

Inas Hamdan är en av journalisterna bakom granskningen.

På sociala medie-plattformen X, tidigare Twitter, kommenterar hon Al Jazeeras rapportering om Sverige.

Enligt Sydsvenskans journalist förmedlar nyhetskanalen följande lögner:

- Svenska politiker tillåter koranbränningar, men inte att bränna prideflaggan eller Toran.

- Sverige tvångsomhändertar muslimers barn och ger dem till homosexuella.

- Sverige bedriver handel med invandrares barn.

”Professionell journalistik”

På sin egen nyhetssida hävdar Al Jazeera att nyhetskanalen strävar efter att ge sin publik ett "brett och djupt perspektiv på regionala och internationella angelägenheter”.

Vidare skriver nyhetskanalen att man strävar efter att ha med ”flera vinklar i en berättelse som presenteras”.

– Vårt närverk presenterar opartiska nyheter, program, aktualiteter och djupgående undersökningar som tänjer på gränserna för traditionella medier, framhåller mediebolaget.

Enorm räckvidd

Al Jaazera har sitt huvudkontor i Qatars huvudstad Doha.

Mediebolaget har en stor räckvidd över hela världen.

Nyhetskanalen når ut till mer än 430 miljoner människor i över 150 länder.

Text: Redaktionne


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


Rusning till biograferna – ny film gör dundersuccé

2024 07 25

En ny film slår flera rekord och lockar biobesökare över hela världen.

Det är den animerade filmen “Insidan ut 2” som lockar till stort intresse.

Ur såväl ett svenskt perspektiv som ett internationellt gör filmen dundersuccé och slår rekord på rekord.

Filmen har blivit årets mest inkomstbringande film.

Det rapporterar MovieZine.

Lockade hundratusentals

Filmen har nyligen släppts på svenska biografer och lockade 215 704 besökare bara under öppningshelgen.

Samtidigt vallfärdar människor över hela världen till biograferna för att titta.

– Från Europa till Asien, Mellanöstern och USA ser man helt enkelt otroliga rekordsiffror för filmen, säger Daniel Loria, redaktionschef på Box Office Pro, som samlar in försäljnings- och visningsdata från tusentals biografer över hela USA, till CNN.

– Det är definitivt en stor framgångssaga, inte bara för biograferna här i USA, utan över hela världen.

Starkt momentum

Insidan ut 2 har blivit den mest inkomstbringande filmen på biograferna i Brasilien, Mexiko, Colombia, Chile och Uruguay.

Det är även den mest inkomstbringande animerade filmen någonsin.

Inte sedan filmerna Barbie och Oppenheimer gick på bio samtidigt har intresset för att gå på bio varit så stort.

– Rekordresultatet för 'Insidan ut 2' har varit otroligt viktigt för biograferna eftersom filmen kom in och förändrade stämningen i branschen som, vid tidpunkten för filmens release, såg en sommarfilmsäsong som var mycket svag, säger Paul Dergarabedian, analytiker på Comscore.

Det handlar filmen om

Filmen följer en tonåring som försöker hantera olika känslor.

– Disney och Pixars "Insidan ut 2" återvänder till den nyblivna tonåringen Jennys sinne, där huvudkontoret plötsligt börjar rivas för att göra plats för något helt oväntat: nya känslor, förklarar Disney om filmen.

– Glädje, Vemod, Ilska, Rädsla och Avsky, som länge har drivit verksamheten med framgång, blir osäkra på hur de ska hantera nykomlingen Ängslan. Och hon är tydligen inte ensam, utan har sällskap av Pinsamhet, Avund och Ennui.

Inte överallt ännu

Succén väntas fortsätta i samband med att filmen släpps i fler länder.

Hollywood har sett en förhållandevis långsam start på säsongen och bedömare pekar på att branschen behövde en succé som Insidan ut 2 nu är.

Foto: K. Luhaers

Text: Redaktionen