Batteritiden på mobilen ändras för tre miljoner svenskar
2026 06 22
En mobiloperatör uppgraderar 5G-nätet.
Mobiloperatören Tre lanserar nu 5G Standalone i sitt publika nät.
En uppgradering som kan ge både snabbare uppkoppling och märkbart bättre batteritid för miljontals användare.
Ny generation 5G rullas ut
Tre meddelar att bolaget nu börjar införa 5G Standalone (5G SA) i sitt nät.
Till skillnad från tidigare 5G-lösningar, som byggt på 4G-infrastruktur, är detta ett helt fristående 5G-nät.
Operatören beskriver det som ett stort tekniskt steg framåt.
– Det här är nästa steg i utvecklingen av vårt mobilnät och ger en mer effektiv uppkoppling, meddelar Tre.
LÄS MER:Positivt besked till alla som äger begagnade bilar
Längre batteritid i mobilen
En av de största förändringarna med 5G Standalone är att tekniken kan minska strömförbrukningen i uppkopplade enheter.
Eftersom mobilen inte längre behöver växla mellan 4G och 5G kan energianvändningen bli mer effektiv.
Det innebär att både mobiler och andra uppkopplade enheter i teorin kan få längre batteritid jämfört med dagens nätlösningar.
Idag har Tre cirka 2,9 miljoner kunder som påverkas.
Testas på utvalda användare
Innan en fullskalig lansering testas tekniken på en mindre grupp användare.
Tre har redan provat 5G Standalone i samband med större evenemang, bland annat Stockholm Marathon, för att säkerställa stabilitet och kapacitet i nätet.
– Vi har sett goda resultat från testerna och går nu vidare med utrullning, säger operatören.
Först ut att få tillgång är utvalda kunder i Tre:s 3Community, medan ett exakt datum för alla kunder ännu inte är klart.
Förutom batteriförbättringar öppnar 5G Standalone även för nya tjänster, som exempelvis mer avancerade uppkopplade klockor och snabbare respons i realtidstjänster.
Tekniken ses som en viktig del i nästa steg av mobilutvecklingen, där nätet blir mer effektivt, stabilt och energisnålt.
LÄS MER: 2 200 drönare har skickats upp – Zelenskyj avslöjar
Foto: C Banks
Redaktionen


