Bank-ID har ny design vid kortköp – skickar med varning

2024 07 15

Bank-ID meddelar att man har gjort en uppdatering.

Det är vid kortköp som användare nu kommer att mötas av en ny design.

Anledningen är att man vill göra det tydligare och skarpare.

Samtidigt riktas en varning till kunder som har med säkerheten att göra.

Det framhåller Bank-ID i ett pressmeddelande.

“Möts av ändrat utseende”

Bank-ID förklarar själva vad uppdateringen innebär.

– Nu kan du mötas av ett ändrat utseende i appen när du godkänner kortköp med ditt BankID.

– För att det ska bli tydligare och vara enklare att se vad som händer när du använder ditt BankID finns nu en uppdaterad design för godkännande av kortköp. Därför kan det ibland se annorlunda ut än vad du är van vid.

Inte alla på en gång

Alla kommer dock inte att se den nya designen på en gång.

– Det kan ta ett tag innan alla flöden för kortköp online hinner uppdateras med den nya designen. Ett tag framöver kan du därför ibland se det gamla utseendet och ibland det nya, förklarar Bank-ID, som också listar förändringarna.

- En ny ikon för kortköp

- En ny rubrik: Kortköp

- En ny text: ”Jag godkänner köp med mitt kort från: företag

- Varning vid situationer du kan behöva vara extra uppmärksam på

Skickar med varning

Bank-ID passar även på att skicka med en varning efter alla larm om bedrägerier.

– Var alltid noga med att läsa vad som står innan du skriver under med ditt BankID. Om du blir osäker eller om något inte stämmer, avbryt underskriften.

Säkerheten en prioritering

Bank-ID understryker att säkerheten alltjämt är en prioritering.

– Använd aldrig ditt BankID när någon som kontaktar dig ber dig göra det. De myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in på eller ladda ner nytt BankID.

– Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera behöver du bara vidarebefordra meddelandet till nummer 7726. – På så sätt får operatörerna information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

JUST NU: Kreml säger blankt nej – direkt besked till Trump

2025 10 20

USA:s president Donald Trump vill ”frysa” kriget i Ukraina vid nuvarande frontlinjer.

– Låt oss dela upp det som det är nu. De kan förhandla om detaljer senare, sade Trump till reportrar innan han bordade presidentplanet Air Force One på söndagskvällen.

Presidenten tillade att Ukraina och Ryssland borde ”stanna vid nuvarande frontlinjer” och ”åka hem”.

– Sluta slåss och sluta döda människor, sade Trump.

Kreml svarar

Nu svarar Putinregimen på Trumps förslag om att frysa konflikten vid nuvarande frontlinjer.

Den ryska regimen säger blankt nej till ett sådant förslag. Kremls talesperson Dmitrij Peskov framhåller att Rysslands målsättningar med kriget kvarstår och att man inte har för avsikt att frysa frontlinjen. 

– Det här ämnet har tagits upp flera gånger i ryska och amerikanska sammanhang. Varje gång har vi gett samma svar – och det svaret är välkänt: Rysslands ståndpunkt kommer inte att förändras, säger Peskov till den ryska tidningen Kommersant.

Peskov avfärdar Trumps uttalande som ett ”utspel till pressen”.

– En mängd olika uttalanden har gjorts i detta ämne, säger han.

LÄS MER: Kinesiskt stridsflygplan i närkontakt med USA-allierad

Här är Rysslands kravlista

I juni 2025 publicerade flera ryska medier en kravlista för ett eldupphör, som den ryska delegationen överlämnat till den ukrainska sidan under förhandlingar i Istanbul, Turkiet.

Här är samtliga ryska krav:  

- Ett fullständigt tillbakadragande av ukrainska styrkor från de ryskockuperade ukrainska regionerna Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Kherson.

- Regionerna Luhansk, Donetsk, Zaporizjzja och Kherson och den ockuperade Krymhalvön ska officiellt erkännas som ryska.

- Alla ekonomiska sanktioner mellan Ryssland och Ukraina ska hävas och den ekonomiska relationen mellan länderna ska repareras.

- Ukraina ska förbli en kärnvapenfri stat och kärnvapen ska inte tillåtas placeras på ukrainsk mark.

- Den ukrainska armén ska reduceras och landets vapenarsenal ska minska.

- Ukraina måste hålla ett nytt presidentval och underteckna ett fredsavtal.

- Västvärlden får inte skicka vapen till Ukraina eller hjälpa landet med underrättelsearbete under en vapenvila.

- Ukraina måste vara ett neutralt land. Andra länder ska förbjudas att vara militärt aktiva på ukrainsk mark.

LÄS OCKSÅ: “Jag ska bryta Zelenskyjs ben” – EU-parlamentariker hotar 

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen