Bakslag för Stadium och Intersport

2024 07 26

Intersport och Stadium är med på en besvärande ny lista.

De senaste två åren har antalet anmälningar som kommer in till Allmänna Reklamationsnämnden ökat kraftigt.

Ärendena handlar främst om kläder som inte kommer fram till kunderna eller att de får produkter som de inte har beställt.

Nu har Göteborgs-Posten sammanställt en ny lista som visar vilka varumärken som kunderna klagar mest på.

“Kraftig ökning”

2023 var ett besvärande år och på två år har antalet anmälningar ökat kraftigt.

– Det var en ökning med flera hundra procent när det gäller textil- och skoavdelningen, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, till GP.

Här är namnen

Bland de namn som befinner sig på listan med flest anmälningar finns bland annat Intersport och Stadium.

Stadium landar på en fjärdeplats och Intersport på en sjundeplats.

Toppar listan gör Shein, Zalando och Asos.

Var ett rekordår

2023 blev ett rekordår för Allmänna Reklamationsnämnden.

– Ärendeökningen innebär dessvärre att konsumenter och företag får vänta längre på sina beslut, framhåller Allmänna Reklamationsnämnden.

– Men det som är positivt är att förtroende för ARN trots detta har ökat och att fler företag följer ARN:s beslut genast. Under 2023 kom det in rekordmånga ärenden till ARN. Antalet inkomna ärenden har ökat med mer än 60 procent de två senaste åren. 

Kopplas till bedrägerier

Marcus Isgren förklarar bakgrunden till ökningen.

– De främsta orsakerna till den stora ärendeökningen är problem kopplade till e-handel och olika former av bedrägerier, säger han i ett pressmeddelande.

– Men det är också tydligt att det försämrade konjunkturläget och händelser i omvärlden har bidragit till ärendeökningen under året.

Under de senaste åren har mängden bedrägerier i Sverige ökat kraftigt och många bedragare använder kända företag för att lura folk.

Det är någonting som polisen följer nära och information går ut till allmänheten för att försöka förhindra bedrägerier från att förekomma i så stor omfattning.

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen