Bakslag direkt för regeringen – riskerar krissituation
2023 05 08
Regeringen och Sverigedemokraterna meddelade igår att partierna var överens.
Det blir en sänkning av reduktionsplikten.
Efter mycket om och men och vändningar fram och tillbaka ska den ned sex procent vid årsskiftet.
Förändringen innebär att det ska bli drygt 5,50 kronor billigare att tanka diesel nästa år.
Men det stämmer inte – enligt drivmedelsjätten Preem.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av den siffran, säger Dani Backsteg som är presschef på Preem, till Svenska Dagbladet.
Riskerar att bli kris
En annan allvarlig konsekvens som Preem flaggar för är att det mycket väl kan bli bränslekris.
Diesel och bensin riskerar att närma sig nivåer där man behöver agera för att bränslet inte ska ta slut.
– Det kan bli en bristsituation, framför allt på diesel. Det skulle kunna bli fråga om ransonering, eftersom vi ser en betydande risk att Preem och andra inte kan trygga försörjningen, säger Dani Backsteg.
"Inte rimligt"
Samma dag som den stora partiledardebatten i SVT igår hade regeringen och SD gått ut och deklarerat det nya löftet i en gemensam skrivelse.
– Att Sverige ska ha ett helt eget regelverk som leder till högre dieselpriser än i nästan alla andra länder är inte rimligt, framhöll partiledarna i Tidöavtalet i Dagens Nyheter.
"6-7 kronor billigare"
Regeringen och SD öppnade även för att bränslepriserna kan sjunka ännu mer än de 5,50 kronor som svenska bilförare ska förvänta sig under nästkommande år.
– För 2025 respektive 2026 kan dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre med de nya nivåerna jämfört med om vi inte gör något med reduktionsplikten, uttrycker de vidare.
Avgörande för klimatmålen
Just nu ligger kravnivån på att diesel måste bestå av 30,5 procent biodrivmedel.
Det är helt avgörande för att Sverige ska nå sina klimatmål, menar Sara Sundberg som är chef för enheten för drivmedel och hållbara bränslen på Energimyndigheten.
– Enligt vår analys står reduktionsplikten för majoriteten av utsläppsminskningarna som krävs för att nå målet till 2030 om minskade utsläpp med 70 procent jämfört med 2010 i transportsektor.
Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet
Text: Redaktionen