Badgäster upprörda – beteendet på stranden väcker irritation

2024 07 20

Många badgäster reagerar när andra besökare på stranden beter sig på ett oönskat sätt.

I helgen blir det högsommarvärme, och många människor kommer säkerligen att söka sig till badstränder.

Det är ett härligt sätt att tillbringa en sommardag.

Men när man måste trängas med många andra badgäster uppstår ibland också irritation.

Vissa beteenden gör svenska badgäster extra upprörda.

Hög musik på stranden – inte populärt

Det beteende som kanske väcker störst irritation är musik eller störande ljud.

Att spela sin egen favoritmusik i högtalare på stranden bland andra badgäster är inte alltid populärt.

– Man kan lämna Bluetooth-högtalarna hemma, säger en badgäst i Skåne till SR.

Många tycker att högljudda badgäster är de mest störande.

– Jag skulle säga, att göra en massa ljud, spela hög musik, störa andra liksom, säger en annan badgäst till radiokanalen.

Bör visa hänsyn

Etikettexperten Sofia Larsson, verksam på Svenska Dagbladet, menar att man kan lyssna på musik på stranden, men man bör i så fall göra det på ett sådant sätt att man tar hänsyn till andra badgäster.

Om någon annan redan spelar musik bör man avstå helt, så att andra badgäster slipper att höra musik från två ställen samtidigt.

Man bör också tänka över om ens musiksmak är tillräckligt behaglig för andra att ta del av.

– Jag är verkligen ”all for” att folk ska vara sitt mest autentiska, unika jag, oavsett om de gillar dödsmetall eller jazz – men inte på stranden, säger hon till SVT.

Flera beteenden väcker ilska

Det finns även flera andra beteenden på stranden som retar gallfeber på många badgäster.

Att kissa i vattnet är föga förvånande ett impopulärt beteende, och kan dessutom bidra till algblomning, påpekar Sofia Larsson.

Många retar sig också på när folk trampar på ens handduk där man ligger och solar, eller när andra badgäster breder ut sig precis bredvid utan att hålla ett rimligt avstånd.

Folk som spelar fotboll på stranden, så att bollen träffar andra badgäster, eller så att det kommer sand på andra badgäster, väcker också stor irritation, rapporterar radiokanalen.

Rökning på stranden är också en källa till ilska.

– De ska helst inte röka i närheten av mig. Jag är inte så förtjust i den doften, så att säga, och sen när man hittar fimparna i sanden, säger en badgäst till radiokanalen.

Foto: D. Gold

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen