AVSLÖJAR: Så skulle terrorattack mot Taylor Swift-konsert utföras

2024 08 08

Tre personer har gripits i Österrike för ett planerat terrorattentat mot en Taylor Swift-konsert.

Österrikiska myndigheter uppger att terroristerna planerade att döda människor utanför Ernst Happel-stadion i Wien. Den amerikanska världsstjärnan skulle spela för totalt 195 000 åskådare på torsdag, fredag, och lördag. Samtliga konserter har ställts in.

En 19-årig är huvudmisstänkt, rapporterar österrikiska medier. Han har erkänt att han planerade att döda människor vid stadion.

Utöver den huvudmisstänkte har en 15-åring och 17-åring gripits för misstänkt inblandning i terrorplanerna.

Avslöjar: Så skulle dådet gå till

På torsdagen går polisen ut med fler uppgifter om terrorplanerna.

– Enligt polisen ska 19-åringen ha planerat att köra en bil in i folkmassan utanför stadion. Han ska också ha haft planer på att använda knivar och macheter i attacken, rapporterar VG med hänvisning till ett uttalande från polisen.

Brittiska Sky News uppger att 19-åringen svurit trohet till den islamistiska terrororganisationen IS.

Den österrikiska underrättelsechefen Omar Haijawi-Pirchner bekräftar uppgifterna.

– Han planerade att döda sig själv och en stor folkmassa på konserten antingen i dag eller i morgon. Han är tydligt radikaliserad i riktning mot Islamiska staten och tycker att det är rätt att döda otrogna, säger han på en pressträff.

Vidare uppger underrättelsechefen att 19-åringen har nordmakedonska rötter och att polisen hittat egentillverkade sprängämnen som han planerade att använda i terrordådet.

– För att kunna döda så många människor som möjligt, säger Omar Haijawi-Pirchner.

Tog anställning på arenan

Den 19-årige mannen är huvudmisstänkt, men ska enligt polisen haft ett ”nära samarbete” med den gripne 17-åringen.

17-åringen, som har turkiska och kroatiska rötter, jobbade på arenan där Swift skulle uppträda. Han anställdes endast några dagar innan evenemanget ställdes in på grund av terrorhotet.

Taylor Swift har inte kommenterat de inställda konserterna.

Foto: Pavlo V

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 03

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 03

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen