AVSLÖJANDE: Säkerhetsbrist hos Sveriges Radio – Putinvän anställdes som it-tekniker

2022 06 27

Sveriges Radio uppges ha underlåtit att säkerhetspröva utländska it-tekniker från Ryssland och Israel.

Under ett års tid arbetade sammanlagt 27 it-tekniker från det multinationella bolaget Dalet för Sveriges Radio till dess att projektet upplöstes 2016. De kom bland annat från Ryssland, Israel och Frankrike.

Men SR, som är en del av det svenska totalförsvaret, förmådde inte att på förhand säkerhetspröva teknikerna. Och en av dem har visat sig vara en trogen anhängare till den ryska regimen, avslöjar Dagens Nyheter.

Haft möjlighet att sabotera

Teknikern har jobbat fysiskt på plats innanför skalfasaderna hos SR och därmed haft stora möjligheter att både sabotera och komma över känslig information.

– Du kan ansluta utrustning till nätverket, få åtkomst till nät som inte är åtkomliga utifrån, ändra rättigheter och behörigheter, säger it-experten Robert Malmgren till tidningen.

Arbetat för Kremls psykologiska krigföring

Enligt DN:s avslöjande har den utpekade före detta SR-teknikern arbetat för flera regimtrogna ryska medier. 

Bland annat har han jobbat för RT, en statligt kontrollerad tv-kanal som beskrivs som en del av Kremls psykologiska krigföring.

“Lojalitet till rysk säkerhet”

Johan Wiktorin, säkerhetsanalytiker, har undersökt mannens cv och pekar ut en tidigare arbetsplats som extra uppseendeväckande – Zvezda. Det är det ryska försvarsdepartementets eget tv-nätverk.

– Om hans uppgivna cv är korrekt, så kom ryska försvaret 2012 fram till att hans lojalitet främst gick till rysk säkerhet, säger han till DN.

Inga bevis för otillbörligt agerande

Flera säkerhetsexperter kritiserar SR:s brist på säkerhetsskyddsrutiner och det faktum att konsulterna har haft tillgång till systemen de har haft. 

Det finns emellertid inga bevis för att den särskilt utpekade mannen agerat otillbörligt. 

“Inte bekväm”

Uppgifterna från DN är nya för radiokanalen. Enligt SR själva skulle inte Dalets utländska it-tekniker arbeta med säkerhetsklassad information, men krävde ändå “en viss access” för att kunna utföra sitt arbete. 

– Det är klart att jag inte känner mig bekväm med det ni visar. ​​Det kan jag inte sticka under stol med, säger SR:s vd Cilla Benkö, samtidigt som hon inte kan svara på om det var ett problem under själva projekttiden.

Inte första gången

Sveriges Radios säkerhetsarbete har kritiserats förr. För sju år sedan lyckades den ryska journalisten Egor Putilov, med falskt namn, få anställning för en utbildningsvecka på Radio Sweden.

– Egor Putilov är min journalistiska pseudonym, som varit viktig att ha när jag arbetat i krigszoner som Egypten och Syrien, där jag blivit gripen. Då är det lätt att hamna i kläm om de googlar och ser vad man tidigare skrivit, under eget namn, sade han till Aftonbladet 2016.

Ryska cyberhotet har ökat

Konsulterna från Dalet arbetade som sagt för SR fram till och med 2016. 

I år, efter Rysslands invasion av Ukraina, bedöms det ryska hotet mot Sverige vara betydligt allvarligare än under tiden som SR anlitade den utpekade it-teknikern.

– Cyberhot, hybdridhot, sabotage, underminerande av vår statsorganisation, alla olika typer av attacker som man kan tänka sig. Jag vet inte vad de avser att göra eller inte göra men att Europa lever i en hotsituation och att allting har förändrats i grunden. Så är det, sade försvarsminister Peter Hultqvist (S) i april enligt Aftonbladet.

Foto: President of Russia resp Sveriges Radio

Text: Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen